Az Orbán rezsim legújabb agyréme, illetve talán a CEU elleni támadás folytatása, hogy nekimennek a "gender studies" szaknak, azaz a társadalmi nemek tanulmánya szaknak. A Fideszt támogató, "genderező" birkák persze legelőször is nem tudják igazán pontosan, mi ez a tudományág, vagy szak. A társadalmi nemek tanulmánya, vagy a "gender studies" a nemek (férfi, nő, esetleg egyéb) jelenségeit vizsgálja társadalmi szempontból, azaz szociológiailag, pszichológiailag. Na most:
1) Hogy a szociológia vagy pszichológia tudomány, az remélem, ma már nem kérdés.
2) Hogy léteznek nemek, azt a Fidesz sem kérdezi meg, legfeljebb a számukat, és megítélésüket.
Tehát a gender studies egy létező jelenséget vizsgál, egy olyan jelenséget, ami minden embert érint, hiszen minden embernek van neme (ami esetleg az egyéb részhez tartozik). Tehát a gender studies tárgya fontos. A megközelítése, a pszichológiai és a szociológiai pedig tudományos.
A Fideszbirkák, a homofóbok ehelyett legtöbbször nagyjából hiszik, hogy a a gender studies, az a transgender studies, sőt, a transgender képzést jelent, ahol "normális" emberekből egyenesen a képzés útján csinálnak transgender embereket, hogy az operációra bátorítják őket. (A transz-szexuálisokkal szembeni fóbiára nincs bejáratott szó, ezeket is homofóboknak nevezem az egyszerűség kedvéért, praktikusan az összes esetben ez úgyis egybeesik). Továbbá, hogy nyilván még "normális" emberekből homoszexiálisokat képeznek, erre bátorítják őket. Miközben a gender studiesnek a szokásos, transz-szexuális egyértelműen férfi és női egyének is tárgyát képezik, sőt, nyilván ők képezik a tanulmányok nagy részének tárgyát.
Hiszik még a Fideszes birkák azt is, hogy a "gender studies" a feministák melegágya, mert ha ott nem transz-szexuálisokat, nem homoszexuálisokat képeznek, akkor feministákat. Elképzelhető, hogy a feministák sokszor kapcsolódnak gender tanulmányokhoz, ami teljesen érthető is, nyilván van sok feminista, aki gender-tudós. Ezek lehetnek jó értelemben vett feministák, és lehetnek túlzott nézeteket valló feministák is. Hasonlóan, nyilván lehetnek túlzott nézeteket valló homoszexuálisok és transz-szexuálisok is, akik a gender tudományokat művelik.
Ez kb olyan, mint az, hogy az evolúciót kutató biológusok nagy része ateista, és egy ateista érezhet különös motivációt arra hogy az evolúciót mélyrehatóbban tanulmányozza. Az evolúció-kutatók között lehetnek akár szélsőséges ateisták is. De ez az evolúció-kutatást nem teszi áltudománnyá. A gender studies témájában nem áltudomány, mert lehetővé tesz tudományos kutatást. Én olyan részletesen nem ismerem, hogy azt mondjam, nem létezik olyan gender studies kutató, aki nem áltudományos, az ELTE képzsését sem ismerem, de mint mondtam, ez nem teszi az egész témát áltudományossá. Amennyiben csak az ELTE képzése volna áltudományos, akkor nem megszüntetni kellett volna, hanem azt mereformálni valamilyen módon.
Ha komolyan vennénk azt, hogy Magyarországon az áltudományos képzéseket meg kéne szüntetni, akkor viszont egy bazi nagy kérdés annak az ostoba EMMI-nek, hogy ilyen ténylegesen és nyilvánvalóan áltudományos képzések miért vannak?
- Ayurveda tanácsadó terapeuta, Miskolci Egyetem
- Hagyományos kíni orvoslás képzés, SOTE
- Hagyományos kínai orvoslás, PTE.
A hírek szerint eme szak beszüntetésére furcsán kerül sor (még folyamatban van), mert nem előzte meg korábban társadalmi és szakmai egyeztetés, semmiféle tanulmányok. Indoklás nélkül történt az első lépés. Utólagos rákérdezésre viszont több újsághír szerint is az az indoklás, hogy ez a tudományág nem racionális, nem járul hozzá a gazdasági fejlődéshez:
"joggal feltételezhetjük, hogy nem a munkaerőpiac igényeire reagálva hozták létre, és nem azért, hogy gyorsan és közvetlenül hasznosítható tudást kapjanak a hallgatók."
Na most, mielőtt még bevinném a végső ütést az EMMI-nek, egy kis kitérő. A tudományos kutatás és tanítás finanszírozásában régi vita az, hogy minek finanszírozni az alapkutatást, az elméleti kutatást, az absztrakt dolgokat, sőt, kb ezen a vonalon az egész bölcsészettudományt, vagy társadalomtudományokat szokták támadni. Egyik kedvenc példám erre az, hogy a számelmélet a maga prímszámaival, tételeivel, sejtéseivel olyan absztrakt matematikai területnek tűnik, ami tök mindegy. Jó, szép nagy prímszámokat találni, meg mindenféle tételeket róluk felállítani, de hát egy gerenda, az eleve ritkán 5 vagy 7 méter hosszú, egészen pontosan, és egyébként is, ritkán okoz különbséget, hogy prímszám hossza van-e, vagy nem. Na most viszont az internetes titkosítás és a banki szféra ezen alapul, és máról holnapra összeomlana, ha például valaki feltalálná a számok prímtényezős felbontásának polinomiális módszerét. Tehát eme, sokáig totál haszontalannak tűnő tudományon alapul a modern technikánk mintegy fele.
A gender tudományok azonban inkább a társadalomtudományok közé tartozik, amelyek feltehetően soha nem fognak a pénzcsinálásban ilyen közvetlenül részt venni, mert hát a nemek szerepének felismeréséből nem lesz eladható áru. Ugyanakkor a cégek hatékony működéséhez hozzájárulhat. Hozzájárulhat a társadalom jobb működéséhez, az életminőséghez, a boldogsághoz. A GDP-hez is hozzá tud járulni közvetlenül, de bármiféle szociális, jóléti, boldogsági indexhez közvetlenül is hozzá tud járulni.
Ami pedig a végső döfést illeti. Igazán szeretném megkérdezni ettől a keresztény kurzustól, hogy az országban levő különféle vallásos alapú, egyházak által támogatott egyetemek különféle képzései, és itt nemcsak a teológiára gondolok, ami kifejezetten hülyeség, de mondjuk a hittan, hittörténet, amely utóbbi mégis a történelem része, vagy a középiskolákban bevezetett hittan maga, az mennyiben járul hozzá a GDP-hez? Tulajdonképpen az állam által vaskosan támogatott, élősködő egyházi intézményeken kívül ezek a papok, lelkészek, vallási "szakemberek" hol tudnak elhelyezkedni? Hány teológusra is van ténylegesen szüksége a hazánkban lévő német autógyáraknak?!
Miért nem a teológiát szünteti meg ez a bornírt diktatúra tehát?!