Ateista Klub

“Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek: Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert ők mondják, de nem cselekszik.” Máté 23:2-3 "ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok" Orbán Viktor

Friss hozzászólások

Címkék

1 (1) abortusz (2) Ádám és Éva (2) adó (1) agnoszticizmus (9) agresszió (4) AIDS (1) áldozat (4) alkotmány (1) államegyház (6) állatvédők (1) altruizmus (2) áltudomány (3) Amerika (1) analitikus (2) analógia (1) anarchizmus (2) anglia (1) anglikán egyház (1) angyalok (1) animizmus (1) antiszemitizmus (1) antropocentrizmus (2) argumentum ad ignorantiam (1) ateista (10) ateisták (1) ateista egyház (4) ateista párt (1) ateizmus (25) ausztria (1) az ateizmus nem hit (6) a hit ereje (2) a vallások vége (11) a vallás bűnei (2) a vallás vége (8) babona (1) bátorság (2) bayer (1) béke (3) berg (1) bergoglio (3) bertrand russel (1) betegség (9) Biblia (16) biblia (11) bizalom (1) bloggolás (1) boko haram (1) boldog (1) boldogság (10) bolgogság (1) börtön (2) boszorkányüldözés (2) botrány (1) breivik (2) búcsúcédulák (1) buddhizmus (12) bújkáló isten (2) bűnkultusz (2) bűnök (13) bűnözés (37) burka (1) bűvészet (1) cáfolás (1) carl sagan (1) celebek (1) cenzúra (7) cherry picking (1) család (1) csillaghamu (1) csoda (11) csodák (1) dawkins (4) deizmus (7) dekadencia (1) demarkáció (3) demográfia (1) demokrácia (6) Dennett (1) descartes (8) diderot (5) divergencia (16) djihad (2) dogma (1) douglas adams (1) dőzsölés (1) drogok (2) dualizmus (10) dzsihád (2) egészség (1) egyenlőség (2) Egyesült Államok (1) egyház (3) egyházadó (1) egyházállam (20) egyházkritika (5) egyháztörvény (3) egyiptom (1) egzaktság (1) egzisztencializmus (2) eincheitswissenschaft (2) életfilozófia (2) életrajz (2) életszemlélet (5) élet értelme (26) eliminativizmus (1) ellenőrzés (2) ellentmondások (2) elmefilozófia (3) elmélet (1) élmény (3) elnyomás (3) elv (1) empirizmus (7) eq (1) eretnekek (3) erkölcs (29) erkölcsi relativizmus (7) erőszak (11) erotika (2) értékrend (3) értelem (5) értelem és érzelem (8) érvelési hiba (3) érzelem (7) esztétika (3) etika (26) etikaoktatás (2) etikaóra (6) etiopia (1) eu (1) eucharistia (1) evangelium (1) evangéliumok (8) evolúció (13) evolúcó (1) ezotéria (5) facebook (2) fanatizmus (8) fejlődés (1) feltámadás (4) felvilágosodás (6) feminizmus (5) fenyő (1) fetisizmus (1) feymann (1) film (16) filozófia (1) filozófiai racionalizmus (1) filozófus (17) filozófusok (4) finnország (2) finomhangoltság (5) fizika (3) fizikalizmus (4) flow (4) fogalomrendszer (1) függőség (1) fundamentalizmus (6) genezis (1) globalizáció (1) gonosz (21) gy (1) gyerekek (3) gyilkosság (3) gyónás (1) háború (1) hadisz (1) hadith (1) hagyomány (1) halál (19) halál közeli élmény (2) házasság (2) hazugság (1) hedonizmus (1) Heidegger (2) hézagok istene (1) higiénia (1) himnusz (1) hinduizmus (8) hinduk (1) hírcsárda (1) hit (20) hitchens (3) hittan (4) hitvi (1) hitvita (3) hit és tudás (16) hit nélkül élni (8) homeopátia (1) homoszexualitás (8) Hume (2) humor (21) húsvét (1) idealizmus (3) időutazás (1) igazi vallás (1) igazolás (23) igazságosság (2) ikon (1) ima (4) india (5) indonézia (2) indukció (1) inkvizíció (15) instrumentalizmus (2) integráció (1) intellektuális tisztesség (2) intelligencia (4) intelligens tervezés (1) intolerancia (3) irán (1) Irán (1) irodalom (2) irónia (3) irracionalitás (1) isten (11) istenérv (22) Isteni Téveszme (1) istenkáromlás (2) isten halott (1) isten nélkül nincs erkölcs (2) iszlám (46) ízlés (1) izrael (2) játszmaelmélet (1) jézus (24) Jézus (11) jog (1) jóságosság (1) kálvinizmus (2) karácson (1) karácsony (8) karikatúra (1) katasztrófa (1) katolicizmus (11) katolikusok (2) kdnp (3) kereszt (1) keresztelés (1) keresztény (9) keresztényésg (3) kereszténység (38) keresztes hadjáratok (1) kettős mérce (1) Kierkegaard (1) kínzás (6) kivégzés (1) klerikalizmus (2) kognitív disszonancia (1) kölcsey (1) kommunizmus (4) kontinentális filozófia (1) könyv (53) könyvégetés (1) korán (3) koron (1) koronavírus (1) korrupció (1) körülmetélés (3) középkor (6) kozmológia (2) közösség (1) kreacionizmus (7) kreacionmizus (1) kult (1) kultúra (2) legenda (1) lélek (9) lengyelország (1) liberalizmus (3) librivox (1) logika (4) lopás (2) lövöldözés (1) luther (2) magyarázat (2) maher (1) mali (1) mária (2) mártírok (1) maslow (1) matematik (1) matematika (2) materializmus (10) matterhorn (1) mazochizmus (1) medicína (1) meditáció (1) megbocsátás (1) megtermékenyítés (2) mémelmélet (2) menekültkérdés (3) mennyország (12) mérleg (1) mese (3) mesterséges intelligencia (6) metafizik (1) metafizika (11) metafóra (6) metodika (1) militantizmus (1) mise (1) miszt (1) miszticizmus (1) mitológia (2) mítosz (5) modernizáció (2) módsze (1) módszertan (2) monizmus (2) monoteizmus (3) moore (1) mormonizmus (1) mormonok (1) multikulti (3) muszlim (2) mutyi (1) művészet (2) múzeum (1) náci (1) nácizmus (4) naturalizmus (1) NDE (1) németország (4) nepál (1) népek ópiuma (10) népírtás (4) népszámlálás (1) neurobiológia (5) neurózis (2) nevelés (1) nietzsche (4) nobel (1) nők (1) objektív (6) objektív és szubjektív (5) occam (5) okság (1) oktatás (11) ökumenizmus (1) öncsonkítás (1) öngyilkosság (2) önszerveződés (1) ontológia (3) örök élet (2) orvoslás (1) ősrobbanás (1) összehasonlító valláskritika (1) pál (2) palesztína (1) panteizmus (2) pap (1) pápa (4) paradoxon (1) paranoia (3) pascal (3) pedofília (3) pedofilia (1) plágium (1) pogányság (3) pogrom (1) pokol (3) politeizmus (2) politika (19) pornó (2) pozitivizmus (1) predesztináció (1) prostitúció (1) provokáció (2) prüdéria (2) pszichedelikus (1) pszichológia (8) qualia (2) rabszolgaság (2) racionalizmus (7) radikalizmus (1) ratzinger (2) redukcionimzus (2) redukcionizmus (2) reform (1) reformáció (2) regresszió (1) reinkarnáció (3) rejtőzködő isten (2) relativizmus (3) remény (1) reprodukálhatóság (1) repülő (1) Richard Dawkins (2) rossz gyógyszer (2) saeed malekpour (1) sajtószabadság (4) sartre (1) sátán (2) satyagraha (1) sci (1) sci-fi (2) skizofrénia (1) sorozat (2) spagettiszörny (2) spiritualizmus (4) statisztika (13) Sunday Assembly (3) svájc (1) szabadság (8) szabad akarat (7) szadizmus (3) szaturnália (1) szegénység (1) szekta (2) szekták (4) szekularimzus (4) szekularizmus (40) szemet szemért (1) szent könyv (2) szent tehén (1) szerelem (2) szeretet (6) szex (5) szimuláció (4) szintetikus (2) szintetikus apriori (1) szkepticizmus (2) szólásszabadság (2) szollipszizmus (1) sztoicizmus (1) szub (1) szubjektív (7) szüzesség (1) szűznemzés (2) takonyangolna (1) talmud (1) tanmese (22) tanulás (1) taoizmus (1) társadalom (6) tautológia (1) TED (1) teizmus (1) tekintély (1) tény (1) teodícea (1) teodicea (8) teológia (10) teremtés (2) teremté ember az istent (1) természet (1) természettörvények (3) terroizmus (1) terrorizmus (17) tervezés (1) test és elme (4) tinik (1) tízparancsolat (4) tolerancia (2) történelem (10) történelmi jézus (6) transzcendencia (2) transzcendens (4) tudás (2) tudatosság (2) tudomány (21) tudományfilozófia (34) túlvilág (11) tüntetés (2) tv (1) üdvtörténet (1) újságírás (2) újtestamentum (3) üldözés (5) undefined (2) unitárianizmus (1) Univerzum (5) usa (4) USA (2) utópia (1) üzletegyház (1) vagyon (1) vágyvezérelt gondolkodás (6) vakok országa (3) válás (1) vallás (24) vallásfesztivál (1) vallásháború (7) valláskritika (5) vallások vége (5) vallásszabadság (18) vallástudomány (1) vallásüldözés (4) vallás haszna (5) valószínűségszámítás (3) vámpírok (1) varázslás (2) vasárnap (2) vatikán (9) vatikáni szerződés (5) végítélet (1) végtelen regresszus (3) véletlen (1) véletlen egybeesés (1) vermes géza (1) vicc (2) videó (6) vikingek (1) világvége (1) vita (2) voltaire (1) vulgáris (1) zavargás (2) zene (3) zombi (1) zsid (1) zsidók (11) zuhanó repülőgép (1) Címkefelhő

e-mail: maxval1967@gmail.com

e-mail: popocatepetl@freemail.hu

e-mail: miigyelunk@gmail.com

"Tisztelt" Rétvári Bence, döntsük le a Luther szobrokat is!

Brendel Mátyás 2014.01.30. 10:18

1543_On_the_Jews_and_Their_Lies_by_Martin_Luther.jpg

"Tisztelt" Rétvári Bence államtitkár "úr"!

Nagy szobordöntögető felbuzdulásodról lehet olvasni mindenfele, különösen, hogy a rasszista, par excellence az antiszemita történelmi alakok szobrait szereted döntögetni. Nem átalkodol akár szövegkörnyezetből kiragadva, kissé eltúlozva idézni ehhez bizonyos műveket, adott esetben akár még a szerzőséget is meghamisítva.

Nagy buzgóságod az antiszemita és rasszista szobrok döntögetését illetően nem annyira baj, inkább az, hogy mennyire elsietve, kapkodva és felszínesen végzed eme munkádat. Ezért segítségedre szeretnék lenni, és figyelmedbe ajánlanék bizonyos más, antiszemitákat. És egészen közel merészkednék a házad tájékához is.

A legfőbb antiszemitának, a tuggyukkinek nincs ugyan szobra Magyarországon, de a német megszállásról épp terveznek egy szobrot alkotni, melyet esztétikai szempontból, illetve az egész eljárás ideológiai csapásirányáról elég sok kritikus cikket lehetett mostanában olvasni. Ebbe nem mennék bele.

Hasonlóan, a kb. négyszázezer zsidó deportálásáért felelős Horthy Miklósnak is sorra avatják újabban szobrait, és tollad tudtommal meg sem rezdült ennek hallatára. No de hát mit az a négyszázezer zsidó, egyetlen, félreértelmezett Marx idézethez képest! Ám én még közelebb mennék hozzád. Bár nem pont a szűken vett vallásod nagy vezető alakjáról lesz szó, de mégiscsak a Keresztény Demokrata Néppárt politikusaként azt gondolom, közelebbről érintve vagy az illető esetében.

Martin Lutherről (gy.k. Luther Márton) van szó, aki mindeme "jóemberek" ideológiájának egyik igen korai úttörő alakja volt. Nem szükséges ilyen-olyan cikkekből idézgetnem egy-két sort, mert „A zsidókról és hazugságaikról” írt egy egész könyvet, melyben így fogalmaz: „Ez a bűn ott sugárzik a szemükből és a bőrükből. Vétkezünk, ha nem mészároljuk le őket.” (14. fejezet). Nos, van egy pár Luther szobor Magyarországon, Budapesten például egy Zuglóban. Itt akkor kezdhetnéd is a munkádat!

Hogy a többi, jelentősebb, történelminek mondott keresztény vallásra is kitérjek, Jean Calvin (Kálvin János) sem volt éppen a tolerancia bajnoka, kissé vitatott, hogy mennyire volt antiszemita, de a te módszereddel bizonyára lehetne tőle egy pár szaftos idézetet hozni, például: "Sok zsidóval beszéltem, de soha nem találtam a jámborság legkisebb cseppjét, az igazság és őszinteség legkisebb magját sem bennük - nem, soha nem találtam a zsidókban józan észt."

De beszélhetünk szűkebb vallásodról, a katolikusokról is, amikor is Torquemada a Spanyol-félsziget visszafoglalását egy kis inkvizícióra használta fel, és sok mór mellett sok zsidót is elűzött, kisemmizett, illetve akár meg is égetett. Szóval kérem, ha az anticionizmus gyökereit akarod kipusztítani, akkor valahol itt kellene keresni, és itt is kellene kezdeni a szobordöntögetést!

"Kedves" államtitkár "úr"! Én nem vagyok nagy szerelmese Marxnak, te nem éppen a kálvinista nyájba tartozol, szerintem megalkudsz te, beáldozol egy Luthert egy Marxért, ahogy Torquemada is beáldozott pár lutheránust az autodafén.:)

Előre szólok: antiszemita beszólásért azonnal ban jár!

Címkék: antiszemitizmus zsidók luther inkvizíció

> 23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistaklub.blog.hu/api/trackback/id/tr135789600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.01.30. 12:07:04

Ugyan nem tartozik szorosan ide, amit írok, de azért valamennyire mégis.

Van több olyan ismerősöm, köztük olyan is, akit egyébként kedvelek, és többé-kevésbé haverom is, akiknél sajnos masszívan megvan ez a zsidóellenes, Nagymagyarország-hirdető attitűd. És az abaj, hogy segogy sem tudom megértetni velük, hogy a helyzet azért bonyolultabb annál, mint hogy volt egy Nagymagyarország, egy istentő kapott és megáldott, morálisan ragyogó ősmagyar kánaán, ahol minden magyar jó volt, és vannak a gonosz zsidók meg az összes többi környező nép, aki összeesküdött ellenünk.

Ez hasonló vágyteljesítő, önáltató gondolkodás, mint általában a vallás. A vallás azt mondja, hogy mi vagyunk emberek az istentől kijelölt kitüntetett lények, az állatok meg nem, a nacionalista keresztény szemlélet meg ugyanezt a strukturát vonatkoztatja a nemzeti közösségre.

Ezért sokan nemem esnek, ha mondom, pedig egyértelmű, de a nemzet fogalma egy hasonlóan metafizikus konstrukció, mint a vallás. A nemzetállamok a modernségben születtek meg, addig a nemzet csak a nemeseket jelentette, és a 18-19. században kezdték úgy gondolni, hogy a nemzet egy nyelvi közösség, amelybe minden rendbeli ember, minden társadalmi osztály beletartozik, akiket a közös történelmi sors kapcsol össze. Ennek ellenére a nemzet visszavetíti magát az időben mintha identitása folytonos lett volna, és mintha már a honfoglaló magyarok is olyan értelemben vett nemzet lett volna, mint a mai. Amikor a magyarság nemzetként kezdett tekinteni önmagára, akkor ugyanez történt az ország területén élő többi nemzettel. Amikor az osztrákok megkötötték velünk a kiegyezést, akkor nekünk is meg kellett volna tennünk ugyanezt a többi kisebb néppel. Deha én ezt mondom, akkor sokak szerint én hazaáruló vagyok.

Koós István 2014.01.30. 12:13:23

Még az antiszemitizmusssal kapcsolatban leírok egy esetet, ami eléggé megdöbbentett.

Vagy egy éve valahogy odakeveredtem valahogy egy FB-oldalra, ahol olvastam, hogy a zsidók amerikában mikrochipeket ültetnek az embereket, ők irányítják az időjárást és még hasonlókat.

Odaírtam kommentben, hogy hogy lehet ezeket a baromságokat elhinni. Erre visszaírták, hogy ez tény, egy így van, olvassak utána. Mondtam, jó, csak mondják meg, hol van minderről tudományos publikáció.

Erre valaki belinkelte a wikipédia szócikkét a Cion bölcseinek jegyzőkönyvéről, hogy lám, ez még a wikin is ott. van. Felhívtam a figyelmét, hogy el kéne olvasni, amit belinkel, mert az egész azzal kezdődik, feketén fehéren, kezdetben leszögezve, hogy ez egy többszörös hamisítás. Ez azért még hülyeségből is extra adag szerintem.

egyébként ezeknek az embereknek lehet ajánlani Eco legutóbbi regényét, ami pontosan erről a hamisításról szól (bár regénynek nem túl jó).

Avatar 2014.01.30. 14:44:50

@Koós István:
FYI

"A magyar-osztrák viszony rendezése után sor került az országon belüli nemzetiségi kérdések rendezésére is.
A horvátokkal is megkötik a kiegyezést, szabadon működhet a horvát parlament, a szábor és önállóságot kap a horvát kormány területén belül (1868/XXX. tc.)
Az Eötvös József által javasolt nemzetiségi törvény:
az alsó- és középfokú oktatást támogatja;
nyelvhasználatot biztosítja ott, ahol megfelelő a nemzetiségek aránya;
bizonyos mértékű kulturális autonómiát biztosított."
hu.wikipedia.org/wiki/Kiegyez%C3%A9s
lásd még: hu.wikipedia.org/wiki/Magyar%E2%80%93horv%C3%A1t_kiegyez%C3%A9s

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 07:34:44

Luther antijudaista volt alapvetően, nem antiszemita.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 07:38:53

@Koós István:

"A nemzetállamok a modernségben születtek meg, addig a nemzet csak a nemeseket jelentette, és a 18-19. században kezdték úgy gondolni, hogy a nemzet egy nyelvi közösség, amelybe minden rendbeli ember, minden társadalmi osztály beletartozik, akiket a közös történelmi sors kapcsol össze. Ennek ellenére a nemzet visszavetíti magát az időben mintha identitása folytonos lett volna, és mintha már a honfoglaló magyarok is olyan értelemben vett nemzet lett volna, mint a mai. Amikor a magyarság nemzetként kezdett tekinteni önmagára, akkor ugyanez történt az ország területén élő többi nemzettel. Amikor az osztrákok megkötötték velünk a kiegyezést, akkor nekünk is meg kellett volna tennünk ugyanezt a többi kisebb néppel."

Ebben teljesen igazad van. De hozzá kell tenni: nem volt mit megkötni és nem volt kivel. Ahogy a magyarok nem voltak hajlandók a kompromisszumra, ugyanúgy a kisebbségek sem. A magyarok saját nemzetállamot akartak, melyben a kisebbség csak legfeljebb megtűrt másodrendú elem, de ugyanezt akarták a kisebbségek is. A megoldás a közös állam lett volna, de ezt SENKI sem akarta.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 07:41:06

@Avatar:

Tegyük hozzá: ez semmit sem oldott meg. A magyarok ezt hatalmas engedményként élték meg, s az első adandó alkalommal visszavették a megadott jogok nagy részét. A kisebbségek meg a megadott jogokat elfogadhtatlanul kevésnek tartották.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 07:44:58

@Brendel Mátyás:

Igen, vannak olyan írásai, melyből ezt lehetne mai szemmel kikövetkeztetni, de szerintem ez alapvetően anakronizmus. A keresztény vallású zsidókat akkoriban nem tekintették zsidóknak, ez azért fontos tudnivaló. Elég csak arra gondolni, hogy pl. Spanyolországban a zsidók és a muszlimok kiüldözésében nem kevés ex-zsidó katolikus pap vett részt. Maga Torquemada ia zsidó származású volt.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.31. 08:12:59

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

megint nem vetted be a gyógyszered, te barom!

1) Luther gyúlölte a zsidő vallást és a népet. Még a kortársai és munkatársai is ledöbbentek a könyvén.

2) Az, hogy abban a korban mi mennyire volt elterjedt, az először is nem változtat a tényeken. Nem mondhatod, hogy "Jézust nem feszítették keresztre, mert abban a korban ez normális volt". A tényeken nem változtat az, hogy mi milyen elterjedt volt abban a korban. Nem mondhatod, hogy Spartacus nem is volt rabszolga, mert abban a korban a rabszolga bevett dolog volt.

3) Ezen túl a dolognak a megítélése sem olyan, hogy "ami abban a korban elterjedt volt, az úgy helyes".

ateistaklub.blog.hu/2013/10/29/jezus_anakronizmus_nelkul

4) Luthert, mint említettem még abban a korban is elítélték még a kortársai, a munkatársai is.

5) Torquemadával nem tudom, mit akarsz. Egy kikeresztelkedett zsidó családból származik, üldözte a zsidókat. Arra példa, hogy a keresztény vallás mennyire embertelenné tud tenni valakit.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.31. 08:15:06

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

ja és ha már anakronizmusról beszélünk, Marx esetében felmerülhet az, hogy az idézeteit tényleg enyhíti az, hogy az a fajta beszédmód abban a korban normális volt, Luther esetében nem, mert Luther durván zsidógyűlölő volt.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 08:24:36

@Brendel Mátyás:

Torquemada egyvallású országot akart, ennyi. Akkoriban ez nem volt annyira sajátos dolog. A kereszténységre áttérteket nem üldözte.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.31. 09:09:31

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: ti meg vagy elítélitek, akkor ne vitatkozz, vagy nem, akkor íme a vallásotok.

Avatar 2014.01.31. 15:07:50

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: "Torquemada egyvallású országot akart, ennyi. Akkoriban ez nem volt annyira sajátos dolog. A kereszténységre áttérteket nem üldözte."

A római császár meg olyan országot akart, ahol mindenki leborul a képmása előtt, ennyi. Akkoriban ez nem volt annyira sajátos dolog. Azokat, akik hajlandóak voltak erre, nem üldözte, nem lettek mártírok.

Ja, tudom, szerinted ez egészen más, hiszen a keresztény mártírok az Istentől származó igaz hit és erkölcs mellett álltak ki, míg az áttérni nem hajlandó megátalkodott zsidók tévelyegtek, hamis dolgokban hittek...

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 17:30:51

@Avatar:

Tény szempontból tévedsz, a RB korai szakaszában a keresztényeket ateizmus vádjával üldözték.

Egyébként igazad van, a római állam szempontjából a keresztények bűnözők voltak. Vitatja ezt bárki?

Szóval nem értem mit akarsz ezzel mondani.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.31. 17:49:39

@Brendel Mátyás:

Amondanivalóm: nem lehet sosem elvonatkoztatni az adott kor körülményeitől. Ma a keresztények is elítélik a zsidók kiűzését 1492-ben Spanyolországból, mert a mai elveinkkel ellentétes, de abszurd számon kérni a XV. századi embereken, hogy miért nem cselekedtek a XXI. századi elvek szellemében.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.31. 18:30:17

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

"Ma a keresztények is elítélik a zsidók kiűzését 1492-ben Spanyolországból"

ez volna a lényeg, hogy ezt kimondd, és hogy egyetértesz. és tartsd is magad hozzá. ha ugyanis ezzel egyetértesz, akkor a többi baromság.

" de abszurd számon kérni a XV. századi embereken"

ez ellent mond az előző mondatnak. valamit számon kérni a XV. századon, az pont ugyanazt jelenti, mint elítélni. ha elítéled, akkor nem teheted hozzá ezt a mondatot, mert baromság.

Bölény56 2014.01.31. 19:18:12

@Koós István: Kedves István! Kulturáltan és jól érvelsz. A baj az, hogy akikkel vitatkozol, azoknak (a vallásosoknak) minél hihetetlenebb valami, annál inkább dicsőítik. A vallás "MÉM"-je úgy terjed mint a vírus, csak mostanában már kevésbé halálos. Az említett Torquemada idején persze nem így volt.

aranyláz 2014.02.01. 19:07:32

Brendel Mátyás, ha jól értem, abban van vitád maxval-lal, hogy szerinted, ami helytelen volt mondjuk a középkorban, az most is az, és fordítva? Tehát van egy, úgymond egyetemes, minden korra, és emberre vonatkozó erkölcsi törvény?

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.02.01. 19:35:29

@aranyláz:

ebben van a vita, de az álláspontomat majdnem az ellenkezőjére fordítottad.

a véleményem az, hogy az erkölcsi megítélésben nincs különösebb alap anakronizmust kiáltani, mert egészen természetes az, hogy a történelem történéseit ma a mi erkölcsi felfogásunk szerint ítéljük meg. mi mást tehetnénk? mi másnak volna értelme?

például ma elítéljük a rabszolgatartást, amelyet az ókorban egyáltalán nem ítéltek el. jelentős ókori gondolkodók teljesen bevett dolognak vették. és a kereszténység is. de meglepő módon Voltaire nem igazán volt felvilágosult a feketékkel.

mi, ma azonban nem tehetünk mást, mint elítéljük ezeket a dolgokat. ez azt jelenti, hogy Voltaire esetében is csóválni kell a fejünket, hogy hát ez azért nem volt szép.

ami egy Voltaire-t illeti, ez árnyalni tudja a megítélését, és emellett nem csodálkozunk különösebben, Voltaire egy esendő ember volt. nem volt nála a "bölcsek köve". ezen csak az döbben le, akinek illúziói voltak, és mondjuk isteníti Voltaire-t.

hasonlóan, Marx nem éppen szerencsés szavain is csak a Marx hívők döbbennek nagyon le.

súlyosabb eset Luther, aki nem csak egy-két szerencsétlen megjegyzést tett, hanem egy egész könyvet írt, és simán kinyírta volna a zsidókat, akár s.k. is.

és súlyosabb eset a Biblia, vagy Jézus, akik a rabszolgaságról semmit sem szóltak. ők azért súlyosabbak, mert róluk a hívők azt hiszik, náluk van a bölcsek kövére.:) nyilvánvaló, hogy egy fenét.

aranyláz 2014.02.02. 12:23:58

@Brendel Mátyás: azért kérdeztem rá, mert nem voltam egészen biztos benne :) "ma azonban nem tehetünk mást, mint elítéljük ezeket a dolgokat"

Miért a többes szám? legfeljebb azt mondhatod, hogy te elítéled, vagy hogy a legtöbb ember elítéli, mint ahogy nyilván akkor is volt, aki elítélte(ha kevesen is)

"egészen természetes az, hogy a történelem történéseit ma a mi erkölcsi felfogásunk szerint ítéljük meg"
Megint a többes számmal van problémám, miért nem írod azt, hogy a te(tied)erkölcsi felfogásod szerint? Hiszen ebben a korban talán még annyira sem "egységes" az erkölcsi felfogás, mint a régebbiekben.
Honnan tudjuk, kinek van(volt) igaza? Hiszen senki sem tévedhetetlen. Ezért kérdeztem, hogy van-e szerinted egy olyan "mérce", ami mindenkor érvényes? Mert az egyes ember véleménye szerintem nem ilyen.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.02.02. 12:47:27

@aranyláz:

"Miért a többes szám? legfeljebb azt mondhatod, hogy te elítéled, vagy hogy a legtöbb ember elítéli, mint ahogy nyilván akkor is volt, aki elítélte(ha kevesen is)"

1) én elítélem
2) a legtöbb ember elítéli
3) a legtöbb ember sok ember
4) 3. alapján a többes szám jogos
5) 2. alapján az első személy is jogos

"Honnan tudjuk, kinek van(volt) igaza?"

szigorúan véve senkinek sincs igaza. de ezt próbáld elmagyarázni egy keresztény hívőnek!:)

de annak ellenére, hogy szigorúan véve senkinek sincs igaza, van egy bizonyos konszenzuális, közös erkölcsünk, ezen alapul a társadalmunk, és ez alapján ítélünk jónak vagy rossznak dolgokat. és lehet azt mondani, hogy ez alapján a rasszizmust a többség elítéli, és emiatt van alapja egy olyan gondolatmenetnek, hogy X.Y. történelmi személy rasszista volt, ami rossz dolog, és ez megkérdőjelezi, hogy érdemes-e a szobrát fenntartani.

ez egy a jelenlegi, konszenzuális erkölcsön alapuló erős érv lehet. a cikk azt mutatja be, hogy ha következetesen végig vinnénk, akkor például kinek a szobrát kéne eltávolítani.

még az is nagyon fontos, hogy a többségbe. a jelenlegi konszenzuális erkölcsbe beletartozik a keresztény hívők többsége is.

tehát például a fenti cikk kérdésében Rétvári és köztünk nem az a vita tárgya, hogy a rasszizmus Rétvári szerint nem jó dolog. szerinte is rossz.

én feltételezem, hogy maxval sem azzal akart jönni, hogy szerinte a rasszizmus jó dolog.

tehát nem látom, hogy ebből mi akart lenni. hova akart vezetni maxval vagy a te kötözködésed.
süti beállítások módosítása