"Nincs semmi az emberen kívülvaló, a mi bemenvén ő belé, megfertőztethetné őt" Mk. 7:15. Talán mégis inkább biológiaórát ajánlanék a gyerekeknek hittan vagy etikának álcázott hittanoktatás helyett.
Na most tudom, a hívők azzal jönnek, kiragadtam mind a két idézetet a környezetéből, amely környezet kb ugyanaz: Jézus azt mondja el, hogy úgymond a "lelki fertőződésekre" kell odafigyelni, és az "isteni parancsokat" betartani, nem pedig az emberi parancsokat.
És akkor most azon ne vitázzunk, hogy az "isteni parancsok" ugyanúgy emberiek. És azon sem, hogy "ép testben, ép lélek". Ahelyett, hogy ilyen kilátástalan vitákba bonyolódnék, két egyszerűbb módon kritizálnám meg az idézetet:
1) A Mk 7:15 egész egyértelműen utal arra, hogy Jézusnak halvány lila fogalma nem volt a baktériumokról, Mindez pedig csak egyféleképpen védhető, ha Jézus egy kutya közönséges I. századi prédikátor volt, és nem isten, vagy isten fia. Amiből viszont akárhogy is nézzük, az a tanulság, hogy talán nem ókori "bölcsességekre" kellene alapozni a mai oktatást. Újabb tanításokban sokkal több a bölcsesség, és sokkal kevesebb a ződség.
2) Ha valaki mondjuk "a lelki higiéniát" fontosabbnak tartja, mint a "testi higiéniát", akkor én most itt vele vitába nem szállok, mert nem látom, miért kéne itt prioritási rendet felállítani. Talán olyan hülyék vagyunk, hogy vagy az erkölcseinkre figyelünk oda, vagy kezet mosunk?! A kettő együtt nem megy?! Minden esetre, ha valaki mégis az egyik fontosságát akarja kiemelni, de van egy fikarcnyi felelősség és bölcsesség benne, akkor nem úgy fogalmazna, hogy:
A) "Ugyan már, a testi higiénia nem fontos, mert semmi veszély nincsen, csak a lelki higiélniára figyelj oda!"
hanem így:
B) "A testi higiénia is fontos, de a lelki higiénia fontosabb".
Mondom, én egyáltalán nem látom okát, miért kéne egyiket a másik elé helyezni, nem vetekednek semmiért. De B a kevésbé hülye megfogalmazás. A egy marhára nem bölcs ember megfogalmazása. Ókori viszonyok szerint is vulgáris butaság. Ami pedig megint azt támasztja alá, hogy Jézus, ha egyáltalán létezett, és ha az evangéliumok legalább ebben a részben igaz, akkor nem volt isten, nem volt isten fia, hanem egy kutya közönséges, közepesen intelligens, I. századi önjelölt messiás volt.