Ateista Klub

“Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek: Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert ők mondják, de nem cselekszik.” Máté 23:2-3 "ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok" Orbán Viktor

Friss hozzászólások

  • Brendel Mátyás: @meglévő alap: és ha a Yule fa a karácsonyfa elődjének számít, akkor sokkal előbb is állítottak. S... (2024.03.03. 22:55) Jézus nem karácsonykor született
  • Brendel Mátyás: @mezgag85: " Izrael biztostja már évtizedek óta Gázának nagyrészt az üzemanyagot, a vizet, az áram... (2024.03.03. 22:33) Eliszlámosodik-e a nyugat még ebben az évszázadban?
  • meglévő alap: A legnagyobb érdekesség számomra az, hogy a Biblia osztogatás legnagyobb ellenzője sokáig a római ... (2024.02.26. 20:42) Éjféli mise
  • Brendel Mátyás: @Mézgagé: nem fogtad fel a postot. a post arórl szól, hogy az Univerzum lehet véges idejű, de mégi... (2024.02.20. 16:58) Univerzum-modellek isten nélkül
  • Brendel Mátyás: @ABCenaturi17: a középkor sötétségét mutatja még a sok kínzás. nemcsak a gonoszság, hanem a butasá... (2023.12.13. 21:58) A legjobb ateista könyv, ever...

Címkék

1 (1) abortusz (2) Ádám és Éva (2) adó (1) agnoszticizmus (9) agresszió (4) AIDS (1) áldozat (4) alkotmány (1) államegyház (6) állatvédők (1) altruizmus (2) áltudomány (3) Amerika (1) analitikus (2) analógia (1) anarchizmus (2) anglia (1) anglikán egyház (1) angyalok (1) animizmus (1) antiszemitizmus (1) antropocentrizmus (2) argumentum ad ignorantiam (1) ateista (10) ateisták (1) ateista egyház (4) ateista párt (1) ateizmus (25) ausztria (1) az ateizmus nem hit (6) a hit ereje (2) a vallások vége (11) a vallás bűnei (2) a vallás vége (8) babona (1) bátorság (2) bayer (1) béke (3) berg (1) bergoglio (3) bertrand russel (1) betegség (9) biblia (11) Biblia (16) bizalom (1) bloggolás (1) boko haram (1) boldog (1) boldogság (10) bolgogság (1) börtön (2) boszorkányüldözés (2) botrány (1) breivik (2) búcsúcédulák (1) buddhizmus (11) bújkáló isten (2) bűnkultusz (2) bűnök (13) bűnözés (37) burka (1) bűvészet (1) cáfolás (1) carl sagan (1) celebek (1) cenzúra (7) cherry picking (1) család (1) csillaghamu (1) csoda (11) csodák (1) dawkins (4) deizmus (7) dekadencia (1) demarkáció (3) demográfia (1) demokrácia (6) Dennett (1) descartes (8) diderot (5) divergencia (16) djihad (2) dogma (1) douglas adams (1) dőzsölés (1) drogok (2) dualizmus (10) dzsihád (2) egészség (1) egyenlőség (2) Egyesült Államok (1) egyház (3) egyházadó (1) egyházállam (20) egyházkritika (5) egyháztörvény (3) egyiptom (1) egzaktság (1) egzisztencializmus (2) eincheitswissenschaft (2) életfilozófia (2) életrajz (2) életszemlélet (5) élet értelme (26) eliminativizmus (1) ellenőrzés (2) ellentmondások (2) elmefilozófia (3) elmélet (1) élmény (3) elnyomás (3) elv (1) empirizmus (7) eq (1) eretnekek (3) erkölcs (29) erkölcsi relativizmus (7) erőszak (11) erotika (2) értékrend (3) értelem (5) értelem és érzelem (8) érvelési hiba (3) érzelem (7) esztétika (3) etika (26) etikaoktatás (2) etikaóra (6) etiopia (1) eu (1) eucharistia (1) evangelium (1) evangéliumok (8) evolúció (13) evolúcó (1) ezotéria (5) facebook (2) fanatizmus (8) fejlődés (1) feltámadás (4) felvilágosodás (6) feminizmus (5) fenyő (1) fetisizmus (1) feymann (1) film (16) filozófia (1) filozófiai racionalizmus (1) filozófus (17) filozófusok (4) finnország (2) finomhangoltság (5) fizika (3) fizikalizmus (4) flow (4) fogalomrendszer (1) függőség (1) fundamentalizmus (6) genezis (1) globalizáció (1) gonosz (21) gy (1) gyerekek (3) gyilkosság (3) gyónás (1) háború (1) hadisz (1) hadith (1) hagyomány (1) halál (19) halál közeli élmény (2) házasság (2) hazugság (1) hedonizmus (1) Heidegger (2) hézagok istene (1) higiénia (1) himnusz (1) hinduizmus (8) hinduk (1) hírcsárda (1) hit (20) hitchens (3) hittan (4) hitvi (1) hitvita (3) hit és tudás (16) hit nélkül élni (8) homeopátia (1) homoszexualitás (8) Hume (2) humor (21) húsvét (1) idealizmus (3) időutazás (1) igazi vallás (1) igazolás (23) igazságosság (2) ikon (1) ima (4) india (5) indonézia (2) indukció (1) inkvizíció (15) instrumentalizmus (2) integráció (1) intellektuális tisztesség (2) intelligencia (4) intelligens tervezés (1) intolerancia (3) Irán (1) irán (1) irodalom (2) irónia (3) irracionalitás (1) isten (11) istenérv (22) Isteni Téveszme (1) istenkáromlás (2) isten halott (1) isten nélkül nincs erkölcs (2) iszlám (46) ízlés (1) izrael (2) játszmaelmélet (1) jézus (23) Jézus (11) jog (1) jóságosság (1) kálvinizmus (2) karácson (1) karácsony (8) karikatúra (1) katasztrófa (1) katolicizmus (11) katolikusok (2) kdnp (3) kereszt (1) keresztelés (1) keresztény (9) keresztényésg (3) kereszténység (38) keresztes hadjáratok (1) kettős mérce (1) Kierkegaard (1) kínzás (6) kivégzés (1) klerikalizmus (2) kognitív disszonancia (1) kölcsey (1) kommunizmus (4) kontinentális filozófia (1) könyv (53) könyvégetés (1) korán (3) koron (1) koronavírus (1) korrupció (1) körülmetélés (3) középkor (6) kozmológia (2) közösség (1) kreacionizmus (7) kreacionmizus (1) kult (1) kultúra (2) legenda (1) lélek (9) lengyelország (1) liberalizmus (3) librivox (1) logika (4) lopás (2) lövöldözés (1) luther (2) magyarázat (2) maher (1) mali (1) mária (2) mártírok (1) maslow (1) matematik (1) matematika (2) materializmus (10) matterhorn (1) mazochizmus (1) medicína (1) meditáció (1) megbocsátás (1) megtermékenyítés (2) mémelmélet (2) menekültkérdés (3) mennyország (12) mérleg (1) mese (3) mesterséges intelligencia (6) metafizik (1) metafizika (11) metafóra (6) metodika (1) militantizmus (1) mise (1) miszt (1) miszticizmus (1) mitológia (2) mítosz (5) modernizáció (2) módsze (1) módszertan (2) monizmus (2) monoteizmus (3) moore (1) mormonizmus (1) mormonok (1) multikulti (3) muszlim (2) mutyi (1) művészet (2) múzeum (1) náci (1) nácizmus (4) naturalizmus (1) NDE (1) németország (4) nepál (1) népek ópiuma (10) népírtás (4) népszámlálás (1) neurobiológia (5) neurózis (2) nevelés (1) nietzsche (4) nobel (1) nők (1) objektív (6) objektív és szubjektív (5) occam (5) okság (1) oktatás (11) ökumenizmus (1) öncsonkítás (1) öngyilkosság (2) önszerveződés (1) ontológia (3) örök élet (2) orvoslás (1) ősrobbanás (1) összehasonlító valláskritika (1) pál (2) palesztína (1) panteizmus (2) pap (1) pápa (4) paradoxon (1) paranoia (3) pascal (3) pedofilia (1) pedofília (3) plágium (1) pogányság (3) pogrom (1) pokol (3) politeizmus (2) politika (19) pornó (2) pozitivizmus (1) predesztináció (1) prostitúció (1) provokáció (2) prüdéria (2) pszichedelikus (1) pszichológia (8) qualia (2) rabszolgaság (2) racionalizmus (7) radikalizmus (1) ratzinger (2) redukcionimzus (2) redukcionizmus (2) reform (1) reformáció (2) regresszió (1) reinkarnáció (3) rejtőzködő isten (2) relativizmus (3) remény (1) reprodukálhatóság (1) repülő (1) Richard Dawkins (2) rossz gyógyszer (2) saeed malekpour (1) sajtószabadság (4) sartre (1) sátán (2) satyagraha (1) sci-fi (2) skizofrénia (1) sorozat (2) spagettiszörny (2) spiritualizmus (4) statisztika (13) Sunday Assembly (3) svájc (1) szabadság (8) szabad akarat (7) szadizmus (3) szaturnália (1) szegénység (1) szekta (2) szekták (4) szekularimzus (4) szekularizmus (40) szemet szemért (1) szent könyv (2) szent tehén (1) szerelem (2) szeretet (6) szex (5) szimuláció (4) szintetikus (2) szintetikus apriori (1) szkepticizmus (2) szólásszabadság (2) szollipszizmus (1) sztoicizmus (1) szub (1) szubjektív (7) szüzesség (1) szűznemzés (2) takonyangolna (1) talmud (1) tanmese (22) tanulás (1) taoizmus (1) társadalom (6) tautológia (1) TED (1) teizmus (1) tekintély (1) tény (1) teodícea (1) teodicea (8) teológia (10) teremtés (2) teremté ember az istent (1) természet (1) természettörvények (3) terroizmus (1) terrorizmus (17) tervezés (1) test és elme (4) tinik (1) tízparancsolat (4) tolerancia (2) történelem (10) történelmi jézus (6) transzcendencia (2) transzcendens (4) tudás (2) tudatosság (2) tudomány (21) tudományfilozófia (34) túlvilág (11) tüntetés (2) tv (1) üdvtörténet (1) újságírás (2) újtestamentum (3) üldözés (5) undefined (2) unitárianizmus (1) Univerzum (5) usa (4) USA (2) utópia (1) üzletegyház (1) vagyon (1) vágyvezérelt gondolkodás (6) vakok országa (3) válás (1) vallás (24) vallásfesztivál (1) vallásháború (7) valláskritika (5) vallások vége (5) vallásszabadság (18) vallástudomány (1) vallásüldözés (4) vallás haszna (5) valószínűségszámítás (3) vámpírok (1) varázslás (2) vasárnap (2) vatikán (9) vatikáni szerződés (5) végítélet (1) végtelen regresszus (3) véletlen (1) véletlen egybeesés (1) vermes géza (1) vicc (2) videó (6) vikingek (1) világvége (1) vita (2) voltaire (1) vulgáris (1) zavargás (2) zene (3) zombi (1) zsid (1) zsidók (11) zuhanó repülőgép (1) Címkefelhő

e-mail: maxval1967@gmail.com

e-mail: popocatepetl@freemail.hu

e-mail: miigyelunk@gmail.com

Alternatív hittan és etika óra ötödikeseknek: ne moss kezet!

Brendel Mátyás 2013.10.10. 11:02

utolso_vacsora_kicsit_maskent_2_1.jpg

"Nincs semmi az emberen kívülvaló, a mi bemenvén ő belé, megfertőztethetné őt" Mk. 7:15. Talán mégis inkább biológiaórát ajánlanék a gyerekeknek hittan vagy etikának álcázott hittanoktatás helyett.

Na most tudom, a hívők azzal jönnek, kiragadtam mind a két idézetet a környezetéből, amely környezet kb ugyanaz: Jézus azt mondja el, hogy úgymond a "lelki fertőződésekre" kell odafigyelni, és az "isteni parancsokat" betartani, nem pedig az emberi parancsokat.

És akkor most azon ne vitázzunk, hogy az "isteni parancsok" ugyanúgy emberiek. És azon sem, hogy "ép testben, ép lélek". Ahelyett, hogy ilyen kilátástalan vitákba bonyolódnék, két egyszerűbb módon kritizálnám meg az idézetet:

1) A Mk 7:15 egész egyértelműen utal arra, hogy Jézusnak halvány lila fogalma nem volt a baktériumokról, Mindez pedig csak egyféleképpen védhető, ha Jézus egy kutya közönséges I. századi prédikátor volt, és nem isten, vagy isten fia. Amiből viszont akárhogy is nézzük, az a tanulság, hogy talán nem ókori "bölcsességekre" kellene alapozni a mai oktatást. Újabb tanításokban sokkal több a bölcsesség, és sokkal kevesebb a ződség.

2) Ha valaki mondjuk "a lelki higiéniát" fontosabbnak tartja, mint a "testi higiéniát", akkor én most itt vele vitába nem szállok, mert nem látom, miért kéne itt prioritási rendet felállítani. Talán olyan hülyék vagyunk, hogy vagy az erkölcseinkre figyelünk oda, vagy kezet mosunk?! A kettő együtt nem megy?! Minden esetre, ha valaki mégis az egyik fontosságát akarja kiemelni, de van egy fikarcnyi felelősség és bölcsesség benne, akkor nem úgy fogalmazna, hogy:

A) "Ugyan már, a testi higiénia nem fontos, mert semmi veszély nincsen, csak a lelki higiélniára figyelj oda!"


hanem így:

B) "A testi higiénia is fontos, de a lelki higiénia fontosabb".

Mondom, én egyáltalán nem látom okát, miért kéne egyiket a másik elé helyezni, nem vetekednek semmiért. De B a kevésbé hülye megfogalmazás. A egy marhára nem bölcs ember megfogalmazása. Ókori viszonyok szerint is vulgáris butaság. Ami pedig megint azt támasztja alá, hogy Jézus, ha egyáltalán létezett, és ha az evangéliumok legalább ebben a részben igaz, akkor nem volt isten, nem volt isten fia, hanem egy kutya közönséges, közepesen intelligens, I. századi önjelölt messiás volt.

Címkék: humor gyerekek hittan higiénia etikaóra

> komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistaklub.blog.hu/api/trackback/id/tr155561633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link elek 2013.10.10. 11:23:53

Ez jo project
A bibliaban tobb szaz olyan allitas talalhato, ami ellentmond a tudomanynak sot neha a jozan esznek is.

Szepen sorban mindegyiket erdemes index cimlapra juttatni.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 11:35:43

@Link elek:

kösz. akkor megkérnélek, hogy:

1) ajánld be itt ezt a postot: index.hu/index2/

illetve ahányat csak tudsz. ugyanis az index címlap mostanában nem nagyon megy.

2) segíthetsz. kapsz szerkesztői jogot, és írhatsz a Bibliai hülyeségekről, kifejezetten aktuális lenne a Bibliában szereplő olyan erkölcsi útmutatűs, amelyet ma nagy baromságnak tartunk, és nem kéne a gyerekeknek oktatni.

Koós István 2013.10.10. 11:53:23

És ezt tanítják ma iskolában, és azok tanítanak, akiknek ez a bölcsesség, az útmutatás, az igazság. Pedig ha nem tudományt, hanem életbölcsességet, vagy erkölcsi elveket akarunk tanítani, akkor is annyi okos és bölcs ember gondolatait lehetne tanítani, egészen Arisztotelésztől napjainkig. De nem, a lehető legnagyobb hülyeséget kell tanítani.

Ráadásul az is probléma, hogy Jézus szövegében a metaforikus és a szó szerinti jelentések keverednek, a szív, a száj metaforikus értelme és a biológiai referenciája. Tipikus vallásos ködösítés.

Koós István 2013.10.10. 11:58:12

Elküldtem az indexnek. az URL-rubrikába a blog nevét kell írni?

Link elek 2013.10.10. 12:28:36

@Brendel Mátyás:
Rakerestem a temara, es brutalalis mennyisegu hiba van a bibliaban. beleertve pl. hogy 10pi-t 30-nak vesz.
Szorakoztato olvasmanyok :)
Aki szorakozni akar, annak erdemes belenezni. pl:
www.discoveringislam.org/bible_scientific_errors.htm
rationalwiki.org/wiki/Scientific_errors_in_the_Bible
voiceofdharma.org/books/hvhb/ch16.htm

Ekkora munkaba ebben a pillanatban nem akarok bele kezdeni.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 14:10:43

@Koós István: az URL rublikába mindig a cikk teljes címét kell írni. itt most:

ateistaklub.blog.hu/2013/10/10/alternativ_hittan_es_etika_ora_otodikeseknek_ne_moss

ha neme zt írod, nem biztos, hogy veszik a fáradságot, hog ymegtalálják. mondjuk ha a legutóbbi post, akkor ott van az orruk előtt, de azért biztosra kell menni

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 14:11:57

@Link elek: no látod, én sem.:) de ha etikai szempontból érdekeset találsz, az azért érdekesebb, mert az etika és hittan oktatás miatt aktuális. ha sok ilyen lenne,e setleg össze lehetne másolni egy cikkbe, hátha az méltóztatik azt index fontosnak elfogadni.

Avatar 2013.10.10. 14:35:53

Ennél sokkal jobb szerintem ez a rész:
Mk 16.17-18
"Akik hisznek, azokat ezek a jelek fogják kísérni: Nevemben ördögöt űznek, új nyelveken beszélnek,
kígyókat vehetnek kezükbe, és ha valami mérget isznak, nem árt nekik, ha pedig betegekre teszik a kezüket, azok meggyógyulnak."

Hogy valaki valóban hisz-e Jézusban, azt egy kis ciános itallal prímán lehetne tesztelni eszerint. Van-e olyan a magukat hívőnek nevezők között, aki vállalná a próbát?
Míg a kézmosás elmulasztása viszonylag kis eséllyel vezet súlyos fertőzéshez, addig a méregivás elég nagy valószínűséggel árt meg....

Avatar 2013.10.10. 14:51:50

@Link elek: Az elsőt megnéztem... Elég gyengus, csak ószövetségi részekre vonatkozó kritikákat tesz a muzulmán kritikus. De valóban szórakoztató, hogy a tudománytalanságok kritikája után jövendölést ír a Mahdi és Jézus eljövetelének várható időpontjáról... LOL
Ha Allah is úgy akarja... Ha meg nem, akkor kisnyúl, legfeljebb megint átírják a honlapot... Tavaly októbertől idén augusztusig még 2013 tűnt nekik legesélyesebbnek, most már csak 5%-ot adnak rá.
web.archive.org/web/20121025144221/http://www.discoveringislam.org/bible_scientific_errors.htm

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 14:53:36

@Avatar: jó, de ezt úgy magyaráznák ki, hogy vannak a hitnek is fokai, ők kétségtelenül nem hisznek annyira, hogy hegyeket mozgassanak, és mérget igyanak.

Avatar 2013.10.10. 15:06:09

@Brendel Mátyás: De Jézus nem azt mondja, hogy "akik erősen hisznek"... Bináris logikával dolgozik: hisznek, vagy nem hisznek, nincs köztes lehetőség. Ha nem hittek annyira, hogy mérget ihassanak, akkor nyilván az üdvözüléshez se elég a hitük, lényegében a nem hívőkkel vannak egy kategóriában.

Egyébként még egy gyöngyszem:
Jak 5.14-16
"Beteg valamelyitek? Hívassa el az Egyház elöljáróit, és azok imádkozzanak fölötte, s kenjék meg olajjal az Úr nevében.
A hitből fakadó ima megszabadítja a betegeket, és az Úr talpra állítja. Ha pedig bűnöket követett el, bocsánatot nyer.
Valljátok meg tehát egymásnak bűneiteket, és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok. Igen hathatós az igaz ember buzgó könyörgése."

Orvost hívni meg minek kéne, mi? Jön az elöljáró, az úgyis hisz rendesen, tehát tud kézrátétellel gyógyítani, de azért egy kis olajozás meg imádkozás is csak jót tehet... ;)
Kár, hogy a tudományos kutatások szerint kimutathatatlan az imák hatása a gyógyulásra. Vagy a Jakab levél írója írt hülyeséget, vagy még nem találtak "igaz embert" a tudósok... Esetleg az imateszt előtt el kéne végezni a méregtesztet is, és csak az azt sikeresen teljesítő valódi hívők könyörgésének eredményét figyelni... :)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 15:17:21

Szövegkörnyezetből kiszakítás tipikus példája ez.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 15:18:04

@Link elek:

Nincs egyetlen, tudománynak ellentmondó rész sem benne.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 15:20:21

@Link elek:

Belenéztem a rationalwiki.org/wiki/Scientific_errors_in_the_Bible honlap tartalmába. Nevetséges. Aki írta, nem ismeri a keresztény tanítást.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 16:33:13

@Avatar: jó, nem velem kell vitázni, persze, hogy marhaság, hogy mérget lehet inni annak, aki hisz. mellesleg ez a gyakorlatilag falszifikálhatatlan hipotézis, mert senki nem meri bevállalni, és a hívők senkitől nem is várnák el.

a másik is jó.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 16:33:49

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: azt a reakciót adtad, amelyre ugye előre írtam választ a postban, olvasd el te hülye!

Koós István 2013.10.10. 16:51:04

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Szövegkörnyezetből kiszakítás tipikus példája ez."

Mi a szövegkörnyezet? Miben más a mondat értelme, ha a szövegkörnyezetbe helyezzük?

Mivel a te saját mondatodnak nincs saját szövegkörnyezete, tök fölösleges benyögni egy ilyen magyarázat nélküli állítást.

Nem is nagyon tudom elképzelni, mi lehet a célod az ilyenekkel.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 16:52:03

@Brendel Mátyás:

Természetesen olvastam, de nem tartom érvényes válasznak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 16:53:58

@Koós István:

Figyelembe kell venni egy rakás dolgot egy mondatnál, te nem így látod.

A cikk az egészet úgy próbálja értelmezni, hogy Jézus azt tanította ne mossunk kezet, ne tisztálkodjunk, mert csak a lélek számít. Ez egy ferde értelmezés.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 17:12:45

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: természetesen nem lepődök meg, hiszen hívő vagy, és dogmatikus és hülye. miért pont ez rendítene meg.:)

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 17:13:34

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: mindenesetre, hogy a környezetéből kirángattam az idézetet, az HAZUGSÁG. mert reflektálok a szövegkörnyezetre a cikkben

Avatar 2013.10.10. 17:14:10

Alternatív hittan és etika óra ötödikeseknek: ne moss kezet!
Házi feladat: Ne fürgyé' le!
:)

@Brendel Mátyás:
De ha nem merik bevállalni, akkor minek hirdetik?
Esetleg olyan tesztet is lehetne végezni, ami az 1Kir 18.22-től kezdődően van leírva... Kiállnak a rabbik, a papok, a lelkészek, az imámok (stb.) és akinek elsőként sikerül imádkozással tüzet gyújtani, az nyer. Ha egyiknek se sikerül egy napi imádkozással se, akkor meg mind húzzon a búsba.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 17:39:42

@Avatar:

"De ha nem merik bevállalni, akkor minek hirdetik?"

mert bizonyos gondolkodásmódban ennek van igazoló ereje. bizonyos embereknek az az elképzelés, hogy "ha igazán hinnél, akkor még hegyet is tudnál mozgatni, vagy még a mérget is kibírnád" alátámasztja a hitet. mert el tudják képzelni, hogy így van. ha pedig el tudják, akkor már ott motoszkál a fejükben, és alátámasztja a hitet.

tudod, mint az ontológiai istenérv. abban is jelentőséget tudaljdonítanak annak, hogy el tudják képzelni istent. egyébként a filozófiai racionalizmus, Descartes és Spinoza is tulajdonított jelentőséget annak, mit tudsz elképzelni.

no meg aztán az igazán adu ász: ha véletlenül valami hívő túlél valami mérgezést, akkor máris mondhatják, hogy igazolva van. tehát ez egy win-cannot lose példa: a cáfolásba nem mennek bele, és számukra teljesen érthető okokból, az igazolás ugyanakkor részben lehetséges. így azzal a mindsettel, amivel ők rendelkeznek, ez egy "nem veszíthetek" minta. olyan, mint Pascal fogadása, megint csak az ő keretrendszerüket feltételezve.

movie 2013.10.10. 17:49:34

A "tisztátalan" kifejezés alatt nem baktériumokat kell érteni. A korabeli zsidók a disznóhúst, a vért (és ki tudja még mit) tartottak tisztátalannak.

Tehát nem a kézmosásról szól az idézet, hanem mit kell tisztátalannak tartani. De akinek nincs füle hallásra nem hallja.

Ma is különösen igaz, miként folyik a szenny ... _kifelé_ ...

(nyugodtan töröljétek a kommentemet, ahogy máskor is szoktátok)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 17:51:47

@Brendel Mátyás:

Ezt írod:

"Ha valaki mondjuk "a lelki higiéniát" fontosabbnak tartja, mint a "testi higiéniát", akkor én most itt vele vitába nem szállok, mert nem látom, miért kéne itt prioritási rendet felállítani. Talán olyan hülyék vagyunk, hogy vagy az erkölcseinkre figyelünk oda, vagy kezet mosunk?! A kettő együtt nem megy?! Minden esetre, ha valaki mégis az egyik fontosságát akarja kiemelni, de van egy fikarcnyi felelősség és bölcsesség benne, akkor nem úgy fogalmazna, hogy:
A) "Ugyan már, a testi higiénia nem fontos, mert semmi veszély nincsen, csak a lelki higiélniára figyelj oda!"
hanem így:
B) "A testi higiénia is fontos, de a lelki higiénia fontosabb"."

Valójában Jézus a B állítást mondja. A megfogalmazás meg A, direkt figyelemfelhívási céllal.

Mint amikor Kennedy azt mondta "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country". Ha a te logikádat alkalmazzuk Kennedyre, akkor a következés: Kennedy felszólította az amerikai állampolgárokat, hogy agyatlanul szolgálják az államot, s cserébe ne éljenek polgári jogaikkal, Kennedy totalitárius diktatúra bevezetésére szólított fel.

Valójában persze Kennedy csak ki akarta emelni a kettes almondatot, s nem akarta, hogy az emberek legyenek az állam agyatlan alattvalói. Ezért hatásvadász elemet alkalmazott beszédében. Pont mint ahogy Jézus tette.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 18:03:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Valójában Jézus a B állítást mondja. A megfogalmazás meg A, direkt figyelemfelhívási céllal."

ez ugye eszement hülyeség. mármint hogy te azt hiszed, hogy Jézus bár B-t mondta, de A-ra gondolt. ugye ez olyan, minthogy mindenki Jézusra gondolt, de Barabást mondott. olcsó duma hülyegyerekeknek.

"Mint amikor Kennedy azt mondta "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country". Ha a te logikádat alkalmazzuk Kennedyre, akkor a következés: Kennedy felszólította az amerikai állampolgárokat, hogy agyatlanul szolgálják az államot, s cserébe ne éljenek polgári jogaikkal, Kennedy totalitárius diktatúra bevezetésére szólított fel. "

1) Kennedy megfogalmazása arról szól, hogy "mit kérdezz". Ez nem ugyanaz, mint a "mit csinálj!" A "mit kérdezz" kérdése eleve azt feltételezi, hogy te bizonyos dolgokról tudsz, vagy bizonyos dolgok vannak valahogy, és hogy ehhez mit tehetsz még hozzá. A "mit kérdezz" kérdése eleve kiegészítésről beszél.

2) Kennedy politikus volt. A politikus nem bölcs, hanem propagandista. Kennedyről legfeljebb azt lehet mondani, hogy jó propagandista volt, még ez is vitatható. De az egész biztos, hogy nem volt bölcs. Ezért a mondatáért sem. Ez a mondat NEM BÖLCSESSÉG.

Ennek analógiájára akkor Jézusról csak azt mondhatjuk, hogy legfeljebb jó propagandista volt (azaz a korának megfelelően önjelölt messiás), de nem bölcs, és nem isten vagy isten fiához méltó. Kennedy sem volt isten, ha ez esetleg új információ lenne neked. Jézus ezzel beleillik mondjuk a Lenin-Hitler-Kennedy sorba. Mint látod a jó propagandista sokféle lehet.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 18:04:43

@movie:

Nem kevered ezt az Apostolok cselekedeteiből származó idézettel, ahol a téma a zsidó étkezési szabályok hatálya volt?

Koós István 2013.10.10. 18:06:27

@movie:

"Tehát nem a kézmosásról szól az idézet, hanem mit kell tisztátalannak tartani. De akinek nincs füle hallásra nem hallja."

Nincs szó tisztátlanságtól. Kézmosásról van sz.

KÉZMOSÁSRÓL.

Ha már annyira szeretitek a szövegkörnyezetet, nézzük már meg:

MK. 7, 3.: "Mert a farizeusok és a zsidók mind, a régiek rendelését követve, nem esznek, hanemha kezöket erősen megmossák"
7, 5.: "Azután megkérdék őt a farizeusok és az írástudók: Mi az oka, hogy a te tanítványaid nem járnak a régiek rendelése szerint hanemha mosdatlan kézzel esznek kenyeret?"

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 18:07:01

@movie:

"Tehát nem a kézmosásról szól az idézet"

de arról szól. ez az előzmény:

"És látván, hogy az ő tanítványai közül némelyek közönséges, azaz mosdatlan kézzel esznek kenyeret, panaszkodának." MK 7:2

hazug hívőt könnyebb utolérni, mint a sánta kutyát. és ti hitetek miatt sokszor hazudtok, és hülyeségeket írtok. mert akkora faszok vagytok.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 18:07:11

@Brendel Mátyás:

Természetesen propagandista is volt Jézus. Ez nem feltétlenül negatív szó. A cél az volt, hogy világosan közvetítsen egyes üzeneteket.

Szinte minden példabeszédét félre tudod magyarázni egyébként, ha hasonló elemzési módszert alkalmazol.

Koós István 2013.10.10. 18:08:00

@movie:

Aki a szöveget betű szerint sem tudja elolvasni, az ne keressen benne átvitt értelmet.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 18:09:45

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Természetesen propagandista is volt Jézus. Ez nem feltétlenül negatív szó. A cél az volt, hogy világosan közvetítsen egyes üzeneteket."

no ezt nem tudta a hülye megcsinálni.

"Szinte minden példabeszédét félre tudod magyarázni egyébként, ha hasonló elemzési módszert alkalmazol."

így van. mert hülye volt.

egy normális filozófus nem ír ennyi faszságot, és nem megy le ilyen ócska propagandába.

egy bölcs ember nem mond ilyet a propaganda kedvéért a Bayer Csótány ír ilyeneket a propaganda kedvéért.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.10. 18:11:22

@Koós István: @Brendel Mátyás:

A kolléga összekeverte egy másik résszel!

"Az apostolok és a júdeai testvérek megtudták, hogy a pogányok is elfogadták az Isten szavát. Amikor Péter visszatért Jeruzsálembe, a zsidók közül némelyek szemrehányást tettek neki: "Körülmetéletlen emberek házában jártál, és ettél velük.” Péter hozzáfogott, és sorjában elbeszélte nekik a történteket: "Joppe városában voltam és imádkoztam, közben látomásom volt. Valami lepedőféle ereszkedett le egészen elém az égből, a négy csücskénél fogva. Amikor jól szemügyre vettem, szárazföldi négylábúakat, vadakat, csúszómászókat és égi madarakat láttam benne. És hangot is hallottam. Így szólított meg: Nos, Péter, öld meg és edd meg! Én szabadkoztam: Szó sem lehet róla, Uram, hisz nekem soha semmi közönséges és tisztátalan nem volt még a számban. Másodszor is megszólított az égi hang: Amit az Isten tisztává tett, azt te ne tartsd közönségesnek."

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 18:13:58

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: hát, ilyen hülye kollégáid vannak. amilyen a mosdó, olyan a törülköző.:)

movie 2013.10.10. 18:46:38

Valóban, az elejét nem olvastam el. Meg is kaptam a magamét. Megértettem.
Ami alapján a fentieket írtam: "Ezzel tisztának minősített minden ételt."

A zsidók kezet mostak, mert ez volt a törvényeikben nem azért mert a baktériumok ellen küzdöttek. (Ha jól tudom ezeket a törvényeket Istentől kapták a pusztai vándorlás idejére)
Ettől és egyéb - emberi - törvények betartása miatt a zsidók igaz hívőknek, feddhetetlennek tartották magukat - gőgösek lettek és külsőségeknek éltek.

A zsidók tehát nem a higiéniai szabályok be nem tartását kérték számon, hanem az ősi hagyományok ignorálását nehezményezték.

Itt azonban számon lettek kérve, hogy a parancsolatokat miért nem tartják be. És ez a lényege ennek a résznek.

Jó jó, de miért nem tartott előadást a baktériumok veszélyeiről? miért nem javasol mindjárt fertőtlenítőszereket?
Talán mert nem azért volt ott.

- már csak halkan említeném meg a túlzott higiénia hatásait a bőrre, az immunrendszerre és a környezetre nézve, amiről azért lehet olvasni ezt meg azt.

Bobby Newmark 2013.10.10. 20:05:18

@movie: És igen, itt jön be az, hogy a vvallás a hülyéknek szól. A disznó nem azért tisztátalan, mert Isten azt mondta, hanem mert a disznóhús a mediterrán éghajlaton nemigen áll el. Kezet mosni sem azért kell, mert Isten parancsolta, hanem mert higiénia.

Csakhogy ezeket a sok hülyének nagyon nehéz és hosszadalmas elmagyarázni, úgyhogy inkább azt írták le, hogy Isten ezt parancsolta, és kész, neked kuss van.

Ezek a vallásba foglalt élettapasztalatok egészen hasznosak voltak, amíg nem sikerült az összefüggéseket teljesen tisztázni, de mára igencsak túlhaladottá váltak.

Pont ezeket felrúgni az Újszövetségben igencsak kurvanagy idiótaság volt...

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.10. 20:11:24

@movie:

nézd, tök mindegy, hogy miért volt ott, olyat javasolt a híveiknek, ami baromság. ilyet egy bölcs isten nem csinál nem csinál, tehát Jézus nem bölcs isten volt, hanem egy átlagosan hülye I. századi messiás.

ennyi.

továbbá ilyen könyvből nem tanítunk hittant és etikát a gyerekeinknek, mert a gyerekeinknek pont az ellenkezőjét tanítjuk, amikor bölcsek vagyunk.

ennyi.

oszt itt magyarázkodhatsz, mit sem változtat ezen.

Bobby Newmark 2013.10.10. 20:18:37

@movie: Ez a kommented egy aranybánya...

" igaz hívőknek, feddhetetlennek tartották magukat - gőgösek lettek és külsőségeknek éltek."

Ééérdekes, mintha idővel aztán a keresztényekkel is ez történt volna, lett is egy frankó egyházszakadás belőle.
Ebből, és egyéb tapasztalatokból eléggé megállja a helyét az az állítás, hogy előbb-utóbb minden hívővel ez történik...

"A zsidók tehát nem a higiéniai szabályok be nem tartását kérték számon, hanem az ősi hagyományok ignorálását nehezményezték."

Ami ősi hagyományoknak a valódi célja a higiénia. Farkába harapott a kígyó.
Komolyan nem hiszem el, hogy a koszos kézzel zabálás mellett kampányolsz, egyébként... Remélem tartod is magad hozzá, és hamar megdög... izé...erősödik az immunrendszered.

"Jó jó, de miért nem tartott előadást a baktériumok veszélyeiről? miért nem javasol mindjárt fertőtlenítőszereket? "

Tekintve, hogy homlokegyenest az ellenkezőjét "javasolta", így nem értem a kérdést.
Baktériumokról meg nyilván azért nem beszélt, mert fingja nem volt róla.

"Talán mert nem azért volt ott."

Értem. Tehát azért volt ott, hogy ilyen piszlicsáré szokásokról, mint kézmosás prédikáljon. Nem azért volt ott, hogy elképzelhetetlenül hasznos ismereteket adjon át a világról, hanem hogy szokásokon genyózzon.
Hát, mit ne mondjak, ez sokkal rosszabb...

"- már csak halkan említeném meg a túlzott higiénia hatásait a bőrre, az immunrendszerre és a környezetre nézve, amiről azért lehet olvasni ezt meg azt."

Aha, nyilván, a mai vegyiparral összefüggésben lévő problémák voltak az oka, hogy Jézus ezt mondta.
Igen, persze. Szólnál az ápolódnak, hogy eleget neteztél mára?

wabai 2013.10.10. 23:31:07

Az ateistaklub amatőr Biblia-értelmezési kísérletei nevetségesen amatőrök, minden tudományos igényt nélkülöznek. Magyar nyelven akarnak értelmezni többszörös fordításon átment régi szövegtöredékeket. Pl. a képen lévő Mt. 15,20-nél a téves állítást a fertőzésről egy másik posztnál bebizonyítottam.
ateistaklub.blog.hu/2013/10/08/mezafizika-kritka_es_genealogia_nietzschenel#comment-form

Az ógörög szövegben nincs szó fertőzésről, hanem szennyeződésről. A szöveg arról szól, hogy a farizeusok a zsidó vallásban mindenféle rituális dolgokat kényszerítenek az emberre, de a lényegről megfeledkeznek. Jézus a lényeget kifejtve többször utal ószövetségi részekre, ami miatt a hallgatói pontosan értették a metaforáit. Ezen utalások tovább magyarázzák a metaforákat, hiszen több régebbi értelmezésekre utalnak, amelyek egyébként sokszor még további utalásokat tartalmaznak. Az ateistaklub blogján azonban sem a fordításokat, sem az utalásokat nem veszik figyelembe. Úgy viselkednek, mint akik T.S. Eliot verseket akarnak elemezni magyar fordításból az áthallások és utalások ismerete nélkül. A erkölcstan-tanítás pedig nyilvánvalóan nem a bibliai vagy erkölcsi tanítást hordozó művek felolvasásából áll, hanem többek között megfelelő értelmezéséből.

Hunor Levente 2013.10.11. 00:07:15

@movie: "A "tisztátalan" kifejezés alatt nem baktériumokat kell érteni. A korabeli zsidók a disznóhúst, a vért (és ki tudja még mit) tartottak tisztátalannak."

Miért, azok alapból nem tisztátalanok? Egy vágóhídon vagy egy kórházban szerinted mi van?
Éppen ez az érv. A baktériumokról láthatóan nem tudott (a feltételezett) isten, anélkül adott a tisztálkodásban útmutatást. Jézus nem úgy érti, az a baj, mert egy istennek mindenféleképpen kellene értenie.

Mi rá a bizonyítékod, hogy a zsidóknál az étkezés előtti kézmosás szokásának vagy a misztikus tisztátalan fogalmának semmi köze a közönséges koszhoz? Állítod-e ezt?

"The method of eating without knives, forks, or spoons, makes this washing a necessity."
www.bible-history.com/links.php?cat=39&sub=479&cat_name=Manners+&subcat_name=Washing+Hands

"De akinek nincs füle hallásra nem hallja."
Akkor halljad a füleddel:

"Alighogy befejezte a beszédét, egy farizeus meghívta lakomára magához. El is ment, és asztalhoz ült. Amikor a farizeus látta, hogy mielőtt evett, nem mosta meg a kezét, megütközött. Az Úr azonban így szólt hozzá: „Ti farizeusok, a pohár és a tál külsejét tisztogatjátok, de belül tele vagytok kapzsisággal és gonoszsággal. Balgák! Nem az alkotta a külsőt is, aki a belsőt alkotta? Adjátok oda inkább, ami benne van a rászorulóknak, és akkor tiszták lesztek egészen."

A hit mindent megtisztít, ugye?
Jézus nem mos kezet, arra tanít másokat, hogy nem kell, de neked rendben van.

Hunor Levente 2013.10.11. 00:12:00

@wabai: A lényegről te feledkezel meg. A kézmosás nem csupán egy metafora.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.11. 00:30:21

@wabai: feldughatod magadnak a "bizonyításodat", mert a kézmosás nem fordítási hiba, és nem metafora. Tehát Jézus amellett állt ki, hogy a tanítványai nem mostak kezet. Szó szerint. Ez pedig ökörség. Akárhogy erőlködsz, kishülye.

Turulsan 2013.10.11. 08:31:36

A "tisztálkodási szabályok" vallási parancsba való beemelése egyik sémája a következő.
A Tóra csak átvette, mint tapasztalati követelmény
/erős ajánlás/.
A korai ember a bakteriális megbetegedésekről olyan
formában mit sem tudott mint mi. Családok és törzsek
pusztultak el, gyengültek le egy egy járványban.
Tudatlanságukból "isteni büntetésnek" vélték, aztán, megfigyelésből rájöttek, hogy milyen tisztálkodási módot kell alkalmazni, hogy ezt elkerüljék. Az "isteni büntetéstől" való félelem, vagy az "istennek való megfelelés" ebben az esetben
pozitív visszajelzést igazol vissza.

A disznóhús evés tilalmát a modern kori tudomány aszerint igazolja vissza, miszerint a disznó háziasítása óta kaptuk el tőle a fertőző betegségeit,
amik később humanizálódtak is. Érdekes módon az összefüggés teljes ismerete nélkül egyesek az akkori időben rájöttek és tartózkodási tilalmat vezettek be. Nem a hús elállhatóságának a problémája miatt volt a tilalom bevezetése, hanem azt figyelték meg, hogy akik ezzel az állatfajtával éltek azokat "járványok" tizedelik.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.11. 10:02:50

@Turulsan:

1) A disznóhúsevésnek semmi köze az eredeti kérdéshez
2) Valóban, a disznó genetikailag valamivel közelebb van hozzánk, mint egyes más háziállatok, de azért a dolog nem olyan jelentős. Képzeld el, hogy most, amikor a tudomány kurvára, ezerszer többet tud a disznóról, még mindig eszünk disznóhúst, tehát olyan bazi nagy eredménynek ezt nem kell beállítani. A zsidó és iszlám kultúra úgy alakult, hogy nem esznek disznóhúst, mert tiltja a vallásuk. Ez a vallási előírás így tulajdonképpen nem különösebben származik tudásból, nem éppen rugalmas, nem ad megértést, és olyan bazi nagyon nem is hasznos.

Sokkal értelmesebb az, amikor modern korunkban X.Y. úgy dönt,h ogy ő nem eszik csak halat, vagy csak "fehér húst", vagy rendben, mindent eszik, de disznóhúst nem, te pontosan tudja, hogy miért, mekkora a jelentősége, és hasonlók.

Egy csomó ember, és én is azt, mondom, hogy eszek disznóhúst, ilyen kis hülyeségekre nem adunk, amiről szó van. Elvégre annyi minden mást is fogyasztok,a mely bizonyos szempontból káros és veszélyes, és egyáltalán nem vagyok megszállotja annak, hogy még 3 nappal kitoljam az életem azáltal, hogy minden nap visszafogjam magam az élvezetében így-úgy-amúgy.

Avatar 2013.10.11. 10:06:53

@Turulsan: A disznók ügyében elképzelhető az amit, írsz, de akár az is lehetett a magyarázat, hogy egy másik népcsoport számára szent állat volt a disznó, és pont sertéstenyésztés adta a megélhetésük alapját, de ettől a csoporttól el akart különülni a zsidó vallás alapjait adó csoport, ezért ők meg tisztátalannak bélyegezték a disznót, és megtiltották a húsa fogyasztását.(Esetleg a birkapásztor lobbi lefizette a törvényalkotókat. ;) )
Mint ahogy a bálványok faragása se azért tilos szerintem, mert a bálványimádókat több természeti csapás érte volna, és ezt valahogy felismerték...

Mivel normális érvelést nem írtak, csak annyit, hogy Isten így akarja, ezért a valódi okokat nem nagyon lehet már felderíteni.

Turulsan 2013.10.11. 10:13:54

@Brendel Mátyás: Abban a korban igenis súlyos volt.
Mostanra humanizálódtak ezek a betegségek.
Együtt tudunk élni velük.
Lásd a madárinfluenza körüli izgalmakat.
A "téma tudósai" sem tudtak, csak helyi teljes tiltással és karanténnel reagálni. És ez logikus is.
Az ősi emberek nem egy, két három évet láttak kockáztatni.
Én sem fogom vissza magam, nem vagyok rettegő típus.

Turulsan 2013.10.11. 13:12:09

@Avatar: Az, hogy egyes betegségek mikor léptek be az ember történetébe a csontok elemzésével jól azonosítható. Az akkori emberek a megszerzett tapasztalatot, miként építették be a kultúrkörükbe és érdekcsoportok azt, hogyan használták ki .....
Nos a felvetésed ebbe belefér.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.11. 14:23:11

@Turulsan:

"Abban a korban igenis súlyos volt."

abban a korban sem volt súlyos. nagyon szépen fennmaradtak olyan népek, amelyek ettek disznóhúst. a zsidóknak és araboknak semmiféle szelekciós előnyük nem származott ebből.

és emlékeztetnálek, hogy az egész kérdés offtopic. nem érinti azt, hogy Jézus egy kurvára nagy baromságot mondott a kézmosásról, amely abban a korban és most is sokkal súlyosabb dolog volt a disznóhúsevésnél.

Avatar 2013.10.11. 16:57:34

A krisztusi szegénység vállalásának újabb gyönyörű példája:
index.hu/kulfold/2013/10/11/maga_fele_hajlott_a_nemet_puspok_keze/

Vajon van a tanításnak olyan pontja, amit komolyan gondol igehirdetéskor egy ilyen püspök?

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.11. 17:04:51

@Avatar: bibi, én ezt már tegnap feltettem a Facebookra németül a FAZ-ból.:) de kösz.
süti beállítások módosítása