Ateista Klub

“Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek: Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert ők mondják, de nem cselekszik.” Máté 23:2-3 "ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok" Orbán Viktor

Még több ateista hír

Friss hozzászólások

Címkék

1 (1) abortusz (2) Ádám és Éva (2) adó (1) agnoszticizmus (9) agresszió (4) AIDS (1) áldozat (3) alkotmány (1) államegyház (6) állatvédők (1) altruizmus (2) áltudomány (3) Amerika (1) analitikus (2) analógia (1) anarchizmus (2) anglia (1) anglikán egyház (1) animizmus (1) antiszemitizmus (1) antropocentrizmus (2) argumentum ad ignorantiam (1) ateista (10) ateisták (1) ateista egyház (4) ateista párt (1) ateizmus (25) ausztria (1) az ateizmus nem hit (6) a hit ereje (2) a vallások vége (11) a vallás bűnei (2) a vallás vége (8) babona (1) bátorság (2) béke (3) berg (1) bergoglio (3) bertrand russel (1) betegség (8) biblia (11) Biblia (16) bizalom (1) bloggolás (1) boko haram (1) boldog (1) boldogság (10) bolgogság (1) börtön (2) boszorkányüldözés (2) botrány (1) breivik (2) búcsúcédulák (1) buddhizmus (11) bújkáló isten (2) bűnkultusz (2) bűnök (13) bűnözés (37) burka (1) bűvészet (1) cáfolás (1) carl sagan (1) celebek (1) cenzúra (7) cherry picking (1) család (1) csoda (11) csodák (1) dawkins (4) deizmus (7) dekadencia (1) demarkáció (3) demográfia (1) demokrácia (6) Dennett (1) descartes (8) diderot (5) divergencia (16) djihad (2) dogma (1) douglas adams (1) dőzsölés (1) drogok (2) dualizmus (10) dzsihád (2) egészség (1) egyenlőség (2) Egyesült Államok (1) egyház (3) egyházadó (1) egyházállam (20) egyházkritika (5) egyháztörvény (3) egyiptom (1) egzaktság (1) egzisztencializmus (2) eincheitswissenschaft (2) életfilozófia (2) életrajz (2) életszemlélet (5) élet értelme (26) eliminativizmus (1) ellenőrzés (2) ellentmondások (2) elmefilozófia (3) elmélet (1) élmény (3) elnyomás (3) elv (1) empirizmus (7) eq (1) eretnekek (3) erkölcs (29) erkölcsi relativizmus (7) erőszak (11) erotika (2) értékrend (3) értelem (5) értelem és érzelem (8) érvelési hiba (3) érzelem (7) esztétika (3) etika (26) etikaoktatás (2) etikaóra (6) etiopia (1) eu (1) eucharistia (1) evangéliumok (8) evolúció (13) evolúcó (1) ezotéria (5) facebook (2) fanatizmus (8) fejlődés (1) feltámadás (4) felvilágosodás (6) feminizmus (5) fenyő (1) fetisizmus (1) feymann (1) film (16) filozófia (1) filozófiai racionalizmus (1) filozófus (17) filozófusok (4) finnország (2) finomhangoltság (5) fizika (3) fizikalizmus (4) flow (4) fogalomrendszer (1) függőség (1) fundamentalizmus (6) genezis (1) globalizáció (1) gonosz (21) gy (1) gyerekek (3) gyilkosság (3) gyónás (1) háború (1) hadisz (1) hadith (1) hagyomány (1) halál (18) halál közeli élmény (2) házasság (2) hazugság (1) hedonizmus (1) Heidegger (2) hézagok istene (1) higiénia (1) himnusz (1) hinduizmus (8) hinduk (1) hírcsárda (1) hit (19) hitchens (3) hittan (4) hitvi (1) hitvita (3) hit és tudás (16) hit nélkül élni (8) homeopátia (1) homoszexualitás (8) Hume (2) humor (21) húsvét (1) idealizmus (3) időutazás (1) igazi vallás (1) igazolás (23) igazságosság (2) ikon (1) ima (4) india (5) indonézia (2) indukció (1) inkvizíció (15) instrumentalizmus (2) integráció (1) intellektuális tisztesség (2) intelligencia (4) intelligens tervezés (1) intolerancia (3) Irán (1) irán (1) irodalom (2) irónia (3) irracionalitás (1) isten (11) istenérv (22) Isteni Téveszme (1) istenkáromlás (2) isten halott (1) isten nélkül nincs erkölcs (2) iszlám (46) ízlés (1) izrael (2) játszmaelmélet (1) Jézus (11) jézus (21) jog (1) jóságosság (1) kálvinizmus (2) karácson (1) karácsony (8) karikatúra (1) katasztrófa (1) katolicizmus (11) katolikusok (2) kdnp (3) kereszt (1) keresztelés (1) keresztény (9) keresztényésg (3) kereszténység (38) keresztes hadjáratok (1) kettős mérce (1) Kierkegaard (1) kínzás (6) kivégzés (1) klerikalizmus (2) kognitív disszonancia (1) kölcsey (1) kommunizmus (4) kontinentális filozófia (1) könyv (53) könyvégetés (1) korán (3) koron (1) koronavírus (1) korrupció (1) körülmetélés (3) középkor (6) kozmológia (2) közösség (1) kreacionizmus (7) kreacionmizus (1) kult (1) kultúra (2) legenda (1) lélek (9) lengyelország (1) liberalizmus (3) librivox (1) logika (4) lopás (2) lövöldözés (1) luther (2) magyarázat (2) maher (1) mali (1) mária (2) mártírok (1) maslow (1) matematik (1) matematika (2) materializmus (10) matterhorn (1) mazochizmus (1) medicína (1) meditáció (1) megtermékenyítés (2) mémelmélet (2) menekültkérdés (3) mennyország (12) mese (3) mesterséges intelligencia (6) metafizik (1) metafizika (11) metafóra (6) metodika (1) militantizmus (1) mise (1) miszt (1) miszticizmus (1) mitológia (2) mítosz (5) modernizáció (2) módsze (1) módszertan (2) monizmus (2) monoteizmus (3) moore (1) mormonizmus (1) mormonok (1) multikulti (3) muszlim (2) mutyi (1) művészet (2) múzeum (1) nácizmus (4) naturalizmus (1) NDE (1) németország (4) nepál (1) népek ópiuma (10) népírtás (4) népszámlálás (1) neurobiológia (5) neurózis (2) nevelés (1) nietzsche (4) nobel (1) nők (1) objektív (6) objektív és szubjektív (5) occam (5) okság (1) oktatás (11) ökumenizmus (1) öncsonkítás (1) öngyilkosság (2) önszerveződés (1) ontológia (3) örök élet (2) orvoslás (1) ősrobbanás (1) összehasonlító valláskritika (1) pál (2) palesztína (1) panteizmus (2) pap (1) pápa (3) paradoxon (1) paranoia (3) pascal (3) pedofilia (1) pedofília (3) plágium (1) pogányság (3) pogrom (1) pokol (3) politeizmus (2) politika (19) pornó (2) pozitivizmus (1) predesztináció (1) prostitúció (1) provokáció (2) prüdéria (2) pszichedelikus (1) pszichológia (8) qualia (2) rabszolgaság (2) racionalizmus (7) radikalizmus (1) ratzinger (2) redukcionimzus (2) redukcionizmus (2) reform (1) reformáció (2) regresszió (1) reinkarnáció (3) rejtőzködő isten (2) relativizmus (3) remény (1) reprodukálhatóság (1) repülő (1) Richard Dawkins (2) rossz gyógyszer (2) saeed malekpour (1) sajtószabadság (4) sartre (1) sátán (2) satyagraha (1) sci-fi (2) skizofrénia (1) sorozat (2) spagettiszörny (2) spiritualizmus (4) statisztika (13) Sunday Assembly (3) svájc (1) szabadság (8) szabad akarat (7) szadizmus (3) szaturnália (1) szegénység (1) szekta (2) szekták (4) szekularimzus (4) szekularizmus (40) szemet szemért (1) szent könyv (2) szent tehén (1) szerelem (2) szeretet (6) szex (5) szimuláció (4) szintetikus (2) szintetikus apriori (1) szkepticizmus (2) szólásszabadság (2) szollipszizmus (1) sztoicizmus (1) szub (1) szubjektív (7) szüzesség (1) szűznemzés (2) takonyangolna (1) talmud (1) tanmese (22) tanulás (1) taoizmus (1) társadalom (6) tautológia (1) TED (1) teizmus (1) tekintély (1) tény (1) teodicea (8) teodícea (1) teológia (10) teremtés (2) teremté ember az istent (1) természet (1) természettörvények (3) terroizmus (1) terrorizmus (17) tervezés (1) test és elme (4) tinik (1) tízparancsolat (4) tolerancia (2) történelem (10) történelmi jézus (6) transzcendencia (2) transzcendens (4) tudás (2) tudatosság (2) tudomány (21) tudományfilozófia (34) túlvilág (10) tüntetés (2) tv (1) újságírás (2) újtestamentum (3) üldözés (5) undefined (2) unitárianizmus (1) Univerzum (5) USA (2) usa (4) utópia (1) üzletegyház (1) vagyon (1) vágyvezérelt gondolkodás (6) vakok országa (3) válás (1) vallás (24) vallásfesztivál (1) vallásháború (7) valláskritika (5) vallások vége (5) vallásszabadság (18) vallástudomány (1) vallásüldözés (4) vallás haszna (5) valószínűségszámítás (3) varázslás (2) vasárnap (2) vatikán (9) vatikáni szerződés (5) végítélet (1) végtelen regresszus (3) véletlen (1) véletlen egybeesés (1) vermes géza (1) vicc (1) videó (6) vikingek (1) világvége (1) vita (2) voltaire (1) vulgáris (1) zavargás (2) zene (3) zombi (1) zsid (1) zsidók (11) zuhanó repülőgép (1) Címkefelhő

e-mail: maxval1967@gmail.com

e-mail: popocatepetl@freemail.hu

e-mail: miigyelunk@gmail.com

Vidám kis ikonográfia

Brendel Mátyás 2014.06.06. 21:43

A minap Dijonban jártam, és az ottani Musee des Beaux-Arts-ban eltöltöttem pár órát. Ennek a postnak három célja lesz. Az egyik egy pár humorosnak szánt kép megosztása. Ezzel nem tudom, mennyire érek el célt, mert hát humorban ízlések és pofonok. A Brian életével például biztosan nem versenyezhetek, mivel a filmes eszközökkel, és színészi tehettséggel  nem rendelkezek, és nem is szándékozok most humoros filmet forgatni. Van viszont két másik mondandóm. Az egyik kérdés az, hogy mit kezdjen egy ateista az ilyen alkotásokkal, nelyekkel még mindig tele vannak a múzeumok. A másik pedig az, hogy végül is amit kifigurázok itt a képeken, és ami mindenképpen megmosolyogtató egy modern embernek, az kapcsolódik ahhoz, hogy a vallás azért mára már nevetségessé vált.

Hosszabban kifejtve, ott tartottam, hogy Dijonban jártam, volt rá egy napom, hogy ott nézelődjek, és hát ez a múzeum is belefért. Annál is inkább, mert végül is nem csak ikonok voltak a múzeumban, hanem modern festészet, szobrok is, és mindez végül is egy kastélyban foglalt helyet, a hercegi kastélyban, a városközpontban, ami szép volt, és érdekelt.

marguerite_ima.jpg

Itt a bizonyíték, hogy ész nélkül is lehet imádkozni.:) Retable de Saint Marguerite

Korábban nem nagyon mentem volna be egy olyan kiállításra, amely ennyi ikonról szól. Pontosabban eddig mindig is úgy gondoltam, hogy minek mennék be, unalmas, művészetnek nem igazán nagy művészet. A stílustól természetes módon írtózom, még az ábrázolt személyek sem szimpatikusak, és akkor erre jön még az is, hogy vallásról van szó.

bapteme.jpg

Jean Restout: Le bapteme du Christ

De most így adódott, és kitaláltam, hogy ahelyett, hogy szenvednék, vagy végigrohannék az ikonos részeken, kitalálom, hogy hogyan szórakozzak. És ekkor jött az ötlet, hogy hát keresgéljünk a képeken abszurd, furcsa részleteket. Így magamban jót mulatva néztem végig a kiállítást, amelynek, mint mondtam voltak egyébként érdekes részei is. A magyar Szépművészetiben is ki lehet próbálni.

nativite.JPGLa nativite

Na most az olvasók egy jelentős része erre persze azt mondja, kulturbunkó vagyok, mert most mit gúnyolódok én itt a művészeten. Csakhogy, kezdjük először is azzal, hogy a középkorban és az újkorban eme képek egy jelentős része ugyanolyan tömegtermeléssel készültek, mint ma mondjuk a reklámplakátok. Ez nem igazán művészet.

maria.JPG

La Présentation de la Vierge au temple

Másodszor, számomra ez az ábrázoló "művészet", amely azonban még a perspektívikus ábrázolást sem találta fel, primitív. Helyenként ugye még az arányosságra sem ügyeltek, vagy arra, hogy a kisbaba hiteles legyen. Hasonlóan a cselekmény, az emberek, arcvonások, a helyzet ábrázolásának hitelességére sem ügyeltek. Néha az érzésekre igen, de sokszor azok is nagyon abszurd módon jelentek meg.

fridolin.png

Saint Fridolin, abbe de Sackingen

Na most én nagyon jól tudom, hogy a művészettörténetben jártasak olyan érvekkel tudnak jönni, hogy ennek a kornak ez volt az ábrázolásmódja, és, hogy még valóban nem volt fejlett a festészet, másrészt azzal, hogy nem is volt a realizmus a céljuk, mert tanításokat akartak megjeleníteni az embereknek.

margueritte.png

Retable de Sainte Marguerite

Amin itt még az iróniám alapul, hogy a különféle történetek elképzelése is teljesen gyermekded. És tudom, még itt is lehet azzal védekezni, hogy de hát a fogadóközönség volt az, amelynek ilyen szinten kellett ábrázolni a dolgokat. No de én ezt nem fogadom el indoknak. Nem fogadom el, hogy ennyire le kelljen ereszkedni az emberek tudatlanságához. Nem fogadom el, hogy becsüljem, és művészetnek nevezzem azt, hogy egyszerű. tudatlanságban tartott emberekkel primitív eszközökkel agymosást végeztek. Hasonlóan nem fogadom el egyébként a primitív ateista mémeket sem.

Továbbá persze azt is gondolom, hogy itt nem csak a befogadóközönség elképzelései voltak gyermekdedek, hanem bizony az alkotóké is, sőt, a papoké is. Mi több, azt mondom, hogy egyáltalán, senkinek sem volt komoly elképzelése a vallásról, ugyanis az egész keresztény vallás végül is úgy gyerekes, ahogy van. Erre néhány egyszerű művész vagy a buta közönség már csak keveset tett rá.

adoration.JPG

Adoration des Mages

Végül is az evangéliumi történetnek nincs olyan verziója, amely ne volna nevetségesen gyermekes, Ádámmal és Évával, a szűz fogantatással, a születéssel, a mágusokkal együtt. Majdnem ugyanennyire gyermekmese szintű a feltámadás története, és sok másik szentről szóló történet. Nem csak az ábrázolásuk gyerekmese, hanem maga a történet is az. Amit ezek a képek jól illusztrálnak, és ami a kifigurázás alapja az az, hogy a keresztény vallás, és persze a többi is bizony semennyivel nem komolyabb elképzelések, mint a gyerekmesék, ezért néha még össze is keverendek velük, így kerülnek például sárkányok a Bibliába, vagy az ikonokra.

adameteve.jpg

Guido Reni: Adam et Eve

Azt gondolom, eme képek sokszor bizony azért abszurdak, mert a festőnek reálisan elképzelhetetlen dolgot kellett ábrázolnia. És azért volt reálisan elképzelhetetlen a dolog, mert valóban abszurditásokból állt az egész mese is.

entree.jpg

 Rubens:L'entree du Christ a Jerusalem

A modern kor hívői persze megpróbálnak a Bibliából sok mindent metaforikussá tenni, az egész keresztény vallás a deizmus előretörésén keresztül megpróbált egy komolyabb elmélet felé váltani, de mára már ez a deizmus is mevetságessá vált, és eközben a katolikus egyház keze a másik oldalon még mindig belelóg Jézuska bilijébe.

16896651-slovaquie--1937-sainte-trinite-a-imprimer-lithographie-ciel-dans-missale-romanum-par-paniter-j-corne.jpg

Ott repül a sült galamb! A kép valójában: Cornelisz: "Saint Trinite"

Úgyhogy nem, nem lehet lekulturbunkózni, mert ismerem e "művészetet", és tudom, milyen ideológia van mögötte, csak nem veszem be.

pieds.jpg

Rubens: Le lavement des pieds

Na most persze a Rubens képeknél a viccelődést kicsit könnyebben kell venni, ő azért nem méltatlanul híres festő, a képei tényleg valamennyivel jobbak, csak hát csipkelődni akkor is van mit azon, amit ábrázolnak.

saintgeorges.jpg

Csiki-csiki-csiki-csiki. Carle van Loo: Saint Georges terrassant le dragon

Természetesen ez a felfogás nem kötelező az ateistáknak. Nyilván lehetnek ateisták, akik akár szerethetik is az ikonokat, vagy még inkább elképzelhető, hogy valaki szereti Rubens képeit. Sokan nyilván ezeket a képeket elfogadják művészetnek. Én speciel nem szeretem őket, soszor nagyon sablonosnak, unalmasnak, lehangolónak érzem őket, és koránt sem vagyok hajlandó elfogadni ezeket akkora nagy művészetnek, csak, mert telepakoltak van velük egy múzeumot, és elfelejtették kirámolni.

Címkék: humor mese ikon középkor

> 4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistaklub.blog.hu/api/trackback/id/tr596283179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

32FNewYork 2014.06.07. 09:29:05

ebben a posztban "nem rendelkezek, és nem is szándékozok" stb.
másik posztban: "például éhes vagyok, eszek, jó volt, elmúlt, de azért összességében jó volt." stb.

Nem tudom, hogy ez most tudatos küzdelem-e a valódi ikes igék hagyományos ragozása ellen (rendelkezem, szándékozom, eszem, iszom stb.)vagy valami rosszabb, nekem mondjuk még megüti a fülem...

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.06.07. 10:53:56

@32FNewYork: tudatos. azt nem mondom, hogy következetes, de az ikes igék ragozásának utána néztem, bonyolult történet, szóval én hajlok a logikus változat felé, miszerint az alanyi és a tárgyas ragozás az ikes igéknél is azt jelölje, hogy van+e a cselekménynek megnevezett tárgya.

á.k. 2014.06.07. 13:52:45

Ezt a posztot olvasva visszagondoltam gyerekkoromra, hogy akkor milyen gondolatot, hozzáállást közvetítettek nekünk ezekkel a képekkel kapcsolatosan.

Amennyire emlékszem, elsősorban a művészet felől közelítettek, pontosabban a művészettörténet felől, hogy az akkori embert foglalkoztató témákban festettek képeket (az akkor a vallás volt, világnézeti szempontból) és hogy nagyon sokáig a képek megrendelője az egyház volt, mert ő tudta megfizetni. (Ahogy Te is utaltál rá, hogy az írástudatlan emberek felé ezekkel tudták közvetíteni a vallás üzenetét.)

A művészetek fejlődése felől lehet közelíteni a nem éppen szimpatikus perspektíva ábrázolásokhoz. Az akkori ember még csak arra volt képes, mint ahogy a barlangrajzoktól sem várjuk el a háromdimenziós ábrázolást.

Nem emlékszem rá, hogy a képek tartalmával kapcsolatosan fogalmaztak volna meg negatívumot.

Talán azért nem tették, mert a vallást eleve egy túlhaladott világnézetnek tartották, ami a történelem süllyesztőjébe fog kerülni, és amely igazából már nem veszélyes, nem "fertőzőképes" a fiataloknál.

Nekem így kerültek a helyükre ezek a képek.

Amennyi emlékem van még, hogy iskolai kétnapos osztálykirándulásokon szinte már "templom-mérgezést" kaptunk, mert a program szinte nem is állt másból mint egyik templomba be, a másikból ki. :-)

Azt nem tudom, hogy egy vallásos, vagy azt is elfogadó országban ateistaként felnőve hogyan lehet viszonyulni ezekhez a képekhez.

A rendszerváltozás óta keletkezett vallásos témájú képek, főleg hívő oldalról közelítő kommentárral már jóval jobban irritálnak.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.06.07. 15:34:37

@á.k.: barlangrajzból kettőt láttam a Dordogne vidéken, az egyik, a Font de Gaume eredeti volt, az egyetlen hely, ahol Franciaországban lehet barlangrajzokat látni, a másik a Lascaux II, ami a Lascaux I másolata.

Na most ezekben az volt az érdekes számomra, hogy előemberek rajzolták, iszonyatosan régi, érdekes, hog ymilyen barlangokban éltek, továbbá ugye továbbra is érdekes kérdés, egyáéltalán miért rajzoltak a barlangokra, mit akartak. a Font de Gaume ezen kívül eredeti, a Lascaux II pedig roppant mód impozáns. a Lascaux II-ben egyébként vannak bizonyos jelek a rajzok mellett, azoknak a jelentése is rejtély.

na szóval a leginkább ezekben az az érdekes számomra, hogy roppant mód egzotikusak, régiek, és a homo sapiens értelme kibontakozásának kezdetéről van szó. azokról az első "pillanatokról", amikor egy előember valamit alkotott.

ha minden szépművészeti múzeumban volna barlangrajz, nyilván nem érdekelne annyira.

sajnos a középkori ikonok annyira nem egzotikusak és rejtélyesek, azokról egész jól tudjuk, mit hittek az akkori emberek, és miért festettk őket, úgyhogy ez elég profánul unalmas számomra.

jobban érdekelne egy páűr távol-keleti festmény is, pedig azok is nagyon primitívek szoktak lenni, szóval az is csak módjával.

amikor valami régi, akkor én azt, hogy "az addott kor mércéjével kell mérni", nem fogadom el. persze igaz, egy középkori átlag embertől most mi mást várunk el, mint a középkori átlagot. magyarázatnak ez magyarázat. de a csodálatomat nem váltja ki. a csodálatomat az váltja ki, ha valami az adott kohoz képest minimum átlag feletti.

így például Diderot könyvei manapság nem feltétlenül nagyon érdekesek, a nézetei nem egészen korrektek, és mai szemmel már nem haladóak, de az adott korban nagyon is azok voltak, ezért érdekel. és érdekel az, hogy az adott korhoz képest miféle haladó nézeteket talált ki, és milyen alapon. Diderot evolúcióról alkotott nézetei kifejezetten érdekeltek, mert bár modern szemmel nem tarthatóak, de az érdekel, hogy az akkori tudás mellett hogyan gondolkodott, és mire jutott.

az nem érdekel annyira, hogy melyik szentről miféle mesét mesélgettek, és ezt miféle lapos festményen ábrázolták. ez az akkori korhoz képest sem volt haladó.
süti beállítások módosítása