"Harmadik, javított kiadás". Mindenki, aki rendszeresen olvas, ismeri a megjelölést, amely sok könyvben szerepel, és arról informál minket, hogy a szerző az első megfogalmazása óta részben újragondolta a könyvét, és javításokat eszközölt rajta. Sokszor szerepel egy új előszó az új kiadáshoz, amelyben a szerző indokolja is, hogy miért tett változtatásokat, mennyiben tartja még eredeti művét időtállónak. Például Schopenhauer a "Világ, mint akarat és képzet" c. könyvének három kiadásához is írt előszót. Vagy például Rudolf Carnap a "The logical syntax of language" angol nyelvű, tulajdonképpen második kiadásához írt előszavában részletesen leírja, hogy milyen változtatásokat eszközöltek, és miért.
Mindez teljesen természetes, hiszen egy ember sem tökéletes, minden filozófusnak és írónak változik a véleménye, ha megéli, és alkalma van rá, könyvének eredeti kiadása után, a további kiadásokban bizonyos változtatásokat tehet. Más esetekben lehet, hogy hagyja az egészet a fenébe, mert új könyvet is ír, mert a régi könyve esetleg már javíthatatlanul rossz. De a kiadás berekesztése már nem biztos, hogy a hatalmában van. Így például a későbbi Wittgenstein már rég megbánta a Tractatus kiadását, de már semmit nem tehetett ellene. Mindez, akárhogy is, különféle változatokban nagyon is emberi. Egy ember megbánhat, egy ember fejlődhet, egy ember javíthat, és egy ember gondolhatja úgy, hogy teljesen új könyvet ír.
No de mi van egy istennel?! Egy mindent tudó, tökéletes istennél eleve furcsa lenne fejlődésről, tévedésről, javításról, második kiadásról beszélni. Ennek ellenére az Újtestamentum, mint olyan, a keresztény vallás szerint egy második kiadás, vagy második könyv. Mindenképpen egy második szövetségkötés, egy második isteni terv. Állítólag. Nagy léptékben arról van szó, hogy egy hitük szerint bosszúálló isten, amelynek van egy kiválasztott népe, rájött, hogy inkább az egész emberiségnek akar istene lenni, és inkább a szeretet istene lesz. Hogy egy mindenható, mindent tudó isten, főleg olyan isten, amelyik egyes elképzelések szerint téren és időn kívül van, és nem változik, miért változtatna álláspontján, az már eleve érthetetlen dolog.
A hívők avval érvelhetnek, hogy nem isten változott, hanem az emberi társadalom. Az emberi társadalom jutott el a bosszúállás kultúrájától a szeretet kultuszáig. Jó, tegyük fel. Közben az emberiség valahogy felnőtt addig, hogy a kiválasztott nép helyébe lépjen. Ez már kevésbé érthető.
Ez az isten az első kiadást egyébként állítólag zsidó "birkapásztorokra" bízta, hogy majd ők jól leírják. Sok ellentmondást, és butaságot írtak le, de ez az isten ez ebből nem tanult. Merthogy a második kiadást meg zsidó-görög "birkapásztorokra" bízta. Ezúttal többen írták egyszerre ugyanazt a történetet le sok változatban, amelyekből négyet kiválasztott az egyház úgymond hitelesnek. De hát ezek még jobban ellent mondanak egymásnak, és továbbra is mérhetetlen sok hülyeséget tartalmaznak. Aztán az iszlám szerint ez az isten még egy harmadik kiadást is összehozott, de még mindig nem maga írta, hanem azt is sugalmazta, és, most kapaszkodjatok meg: most nem birka-, hanem tevepásztorokra bízta a dolgot, akik hivatalos időszámításunk szerint a középkorban éltek, de olyan vidéken, ahol még ókori viszonyok uralkodtak. Ez ám kérem a fejlődés a vallásban! Az Ószövetségnél és a Koránnál az a hajmeresztő hülyeség, hogy isten nem maga írta le a könyvet, az Újszövetségnél pedig erre rátett egy lapáttal, mert többen írtak le sokfélét.
Gondoljunk csak bele, tegyük fel, hogy egy postdoc állásra pályázunk egy egyetemnél vagy kutatóintézetnél, és egy kísérőlevelet, vagy motivációs levelet, vagy bemutatkozó levelet írunk. Ez esetben nyilván ki szeretnénk domborítani azt, hogy van doktori fokozatunka témában, értünk hozzá, milyen kutatásokat végeztünk, esetleg, hogy dolgoztunk már hasonló állásban, és ilyenek. Minden érdemünket ki szeretnénk emelni, ezért formális és informális hivatkozásokat teszünk a levélbe, a stílusát jól megválogatjuk, bizonyos kulcsszavak említésével mutatjuk, hogy értünk a témához. És ugye még véletlenül sem birka- vagy tevepásztorokkal, nem a takarítónővel (elnézést az entellektüel takarítónőktől:) és nem Józsival a kocsmából íratjuk meg a kísérőlevelet. Ugye ez teljesen agyrém lenne?! De hát a hívők szerint isten volt olyan hülye, hogy pont ezt tegye.
No de mindeme hülyeség mellett az Ószövetség, az Újszövetség és a Korán történetében, illetve főleg az ideológiájában benne van az a gondolat, hogy ez az isten a változó korokkal újabb kiadást, sőt, újabb könyvet is hajlandó kiadni. Állítólag mintegy 1500 év után - valójában mintegy 600 év után - úgy gondolta, változott a helyzet, és új könyvet kell kiadni. Aztán állítólag egy olyan 600 év után megint. Az egész hülyeségben ez az egyetlen értelmes gondolat, habár istenhez, ahogy céloztam rá, ez se méltó.
Miközben az a 600, de még az 1500 év is az ókoron belül telt el, és az újabb 600 év sem nyúlt igazán bele a középkorba, ugyanúgy rabszolgatartó birodalmak jegyében, a társadalmi változások csekélyek voltak,de ez az isten sorra adta ki az újabb szent könyveket. Aztán meg mintha elvágták volna. Azóta eltelt 1400 év, elmúlt a középkor, eltörölték a rabszolgaságot, majd megint eltörölték a rabszolgaságot, eljutottunk a modern demokráciákig, iszonyatos tudományos, technikai és társadalmi változások zajlottak le, és ez az isten ez most úgy gondolja, hogy egy fenét fog ő új szent szöveget kiadni, mert minek, nem változott ugye semmi. Ha másért nem, hát azért, mert közben a keresztény vallás széttagolt lett, és lassan vesztésre áll. Mikor, ha most nem szükséges könyvet kiadni?
Még a hívők is elismerik, sokszor hivatkoznak is rá, hogy a Biblia egyes részeit metaforikusan kell értelmezni. Például a Genezis története, az az ókori birkapásztorok szintjén elmondott mese az evolúcióról. Abban egyet is értünk, hogy a mese birkapásztori szinten van. Szerintünk azért, mert birkapásztorok írták birkapásztoroknak, a hívők szerint azért, mert isten üzente a birkapásztoroknak. Rendben, tegyük fel. no de akkor nem volna már rég itt az idő, hogy modernizálja a mesét?! Darwin előtt, már a felvilágosodás idején is pedzegették, hogy az élővilág esetleg valahogy kifejlődhetett, nem lehetett volna eme felvilágosodásbeli gondolkodóknak megüzenni a darwini elméletet?! Ha már ez az isten ilyen üzengetős kedvében van ebben a témában is, akkor nem ez az, aminek a legtöbb értelme és haszna lett volna?!
Most aztán igazán könnyű, mert például ha isten csak feltöltené a legeslegújabb szövetséget a netre, és postolná egy blogban, meglike-oltatná sokmilliárd Facebook olvasóval, és máris az egész világon elterjedne a legeslegújabb evangélium. Nem ez volt a cél?! Elterjeszteni az egész világon, hogy egy zsidót megfeszítettek a kereszten?! Na most ezt ma egész könnyen meg lehetne valósítani a modern technológia igénybevételével. Ha én egy nem hülye isten volnék, így csinálnám.
No és persze magam írnám meg az evangéliumomat, mert az, hogy rábízzuk holmi pancserokra, az egy igen elbaszott ötlet volt in the first place, de azóta meg már tényleg kétszer szívott vele ez az állítólagos isten, ha egy esze volna, akkor ezt a hibát még egyszer nem követné el.
Az is szembe tűnő, mások is észrevételezték már, hogy valahogy ez az isten nemcsak új evangéliumot nem ad ki, de a csodák száma is egyre kevesebb, és egyre kétségesebbek. Valahogy, amióta van újság, tévé, riporterek, digitális fényképzőgép ezek a csodák nem akarnak megtörténni, különösen nem valami forgalmas, nyugati városban. Mintha csak bujkálna ez az isten. Pedig hát ha az evangéliumot akarja terjeszteni, akkor a youtube-on vírusként terjedő videónál nincs jobb.
Szóval ha én isten volnék, írnék s.k. egy precíz, világos evangéliumot, hogy mi a fenét is akarok ettől a világtól, mik a játékszabályok, meg ilyenek, és jó sok, nagyszabású csodával megtámasztva publikálnám úgy, hogy az Interneten vírusként terjedjen. A csodát mindenképpen összekötném a publikálással, hogy azt népszerűsítse.
Lehet erre azt mondani, hogy mindez az én földhözragadt, antropocentrikus, 21. századi elképzelésem. Igaz. Egy ilyen isten ennél sokkal fantasztikusabb dolgot is tehetne, de az a nagy büdös helyzet, hogy még ennyit sem tesz. Sem 25. sem 31. századi módot nem alkalmaz, hanem bizony a jó öreg "birkapásztoros" megoldásnál marad, annak minden hátrányával. Mi, ateisták, sejtjük, hogy miért.