Több hete történt - nem írtam róla azonnal, vártam, hogy kiderüljenek részletek - hogy egy Rudy Eugene nevű ember az utcán meztelenül őrjöngött, és rátámadott egy Ronald Poppo nevű emberre, akinek egészen elképesztő módon lerágta a fél arcát. Poppo túlélte az esetet, de ehhez Eugene-t le kellett lőnie a rendőrségnek.
Miért írok erről? Azért, mert Eugene Bibliát hordott magánál még a támadáskor is. A hírek szerint nem csak akkor, hanem állandóan magával vitte a Bibliát, és hittanra is járt. Nem, nem analízis könyvet hordott magánál, nem a Nature legfrissebb számát, nem egy Dawkins kötetet és nem Hitchens cikkeket.
Namost, az nagyon durva lenne, ha a Bibliát egyszerűen és kizárólagosan felelőssé tennénk az őrületért és a kannibalizmusért. Azért is, mert azt lehet tudni, hogy Eugene kábítószer hatása alatt állt, mégpedig bizonyítékok szerint szívott az eset előtt marihuánát, de ez azért nem magyarázza meg igazán a viselkedését, tehát feltételezik. hogy egy furcsa, Floridában ezek szerint elterjedt, sőt, betiltott, olcsó szer hatása alatt, amelyet fürdősóként árulnak. Nem lehet pontosan tudni, mert még nincsenek toxikológiai eredmények, de nekem végül is mindegy, hogy mit szívott.
Teljesen nyilvánvaló, hogy ha egyszer kábítószer hatása alatt állt, akkor ez lehetett az elsődleges ok, amelyet felelőssé tehetünk. Azt is lehet tudni, hogy a fürdősó a drog erősen agresszív hatást vált ki. Tehát ez esetben nem mondható, hogy egyébként egy ártatlanul drogos embert a Biblia tett agresszívé.
Bár az könnyen meglehet, hogy a hívő ember fejében, a sok őrülten kavargó gondolat közül sok nem véletlenül éppen bibliai volt, és akár még az is lehet, hogy valami hülye vers ragadt meg a delíriumos fejében, és az ösztönözte a cselekedeteinek elkövetésére. Mert azt tudjuk, hogy bibliai versek állandóan kavarogtak a fejében, állandóan idézte őket. És meztelen őrültek vannak a Bibliában is:
"És elméne oda Nájóthba, Rámában. És az Istennek lelke szálla ő reá is, és folytonosan prófétála, míg eljutott Nájóthba, Rámában. És leveté ő is ruháit, és prófétála, ő is Sámuel előtt és ott feküvék meztelenül azon az egész napon és egész éjszakán. Azért mondják: Avagy Saul is a próféták közt van-é?" I. Sám. 19:23
És kannibalizmus is szerepel benne sokszor:
"Azért az apák egyék meg fiaikat te közötted, és a fiak egyék meg apáikat, és cselekszem rajtad ítéletet, és szétszórom minden maradékodat a szél minden irányában." Ezék. 5:10
Persze a kannibalizmus legtöbbször "pogány" visszataszító szokásként, vagy isteni büntetésként szerepel benne. Ennyit a szerető istenről. Nos, jó, persze, éppen ezért normális ember érti, hogy ez nem valami követendő példa, de egy vallásos őrült fejében sok minden összezavarodhat. Pláne, ha még be is van drogozva. És ugye a hit és az őrület az nem mond ellent egymásnak. Sőt. Ezzel szemben a racionális gondolkodás és az őrület az éppen, pont ellentétes. Szóval elég könnyű meztelenül rohangáló, hívő őrültet elképzelni, és még agresszívet is. Megengedem, az ilyen durva kannibalizmushoz már drog is kell, simán vallásos őrült ilyet nem szokott tenni.
És persze, ha valaki "őrült", akkor nagyon sok könyvből vehet ki őrült részeket. A Biblia egyáltalán nem rosszabb ezeknél a könyveknél. De nem is jobb. A Biblia fele elég horrorisztikus, nem éppen humánus rémtörténet, amely nem feltétlenül egészséges olvasmány, és őrületre hajlamos embereknek a kifejezetten veszélyes könyvek egyike.
Eugene pedig egyébként nem volt egészen békés ember, a cikk szerint korábban már meg akarta ölni az anyját, miközben szétverte a lakását. Eredendően tehát "rossz emberanyag" volt. De...
Van nekem itt egy nagyon "halk, kis" kérdésem: az ugyan hogy lehet, hogy ez a nagyon mélyen hívő ember, aki hittan órára járt, és állandóan magánál hordta a Bibliát, ez drogozott, méghozzá valószínűleg ennyire buta módon, ilyen szintetikus fürdősót inhalált?
Adva van egy drogos, bizonyára szörnyű mentális állapotú ember. Itt a kihívás, vajon a hit képes-e valamit kezdeni vele? Azt mondják, hogy a hit erkölcsöt jelent, a hit értelmet ad az életnek, a hit gyógyít. No lássuk, mire képes? Hát láttuk, hogy mire képes...
Az hogy lehet, hogy egy ennyire mélyen hívő ember ennyire elcseszi az életét? Mert a felelős a kábítószeren keresztül mégis maga Eugene, mivel drogozott. A hibát ott követte el. És ezek szerint az agresszív embert a hit egyáltalán nem tudta jobbá tenni, sőt. El kéne gondolkodni, hogy ha a hit ennyire nem véd meg semmitől, ennyire kompatibilis a legnagyobb hülyeséggel, őrültséggel, ennyire nem tud segíteni buta embereken, ennyire nem képes kiváltani a kábítószert, ennyire nem képes őket jobb útra téríteni, ennyire nem előnyös és nem humánus az emberiség egészére nézve, akkor nem jó. Akkor itt valami nem stimmel. És talán nem Bibliát kéne a kezébe nyomni az ilyen szerencsétleneknek, mert vannak jobb könyvek. Meg nem hittanórára kéne járniuk, hanem szakemberhez.
Lehet azt mondani, hogy kiragadtam egy egyedi esetet. Erre egyrészt ott van a statisztika, ez az eset ahhoz inkább figyelem-felhívó, Másrészt ez az eset egyedi esetként mégis figyelemre-méltó. Vegyünk például két autó-szerelőt! Az ember le akarná tesztelni, hogy melyik a jobb. Nyilván normálisan ezt úgy csinálná, ahogy a statisztika, hogy sok kettős vak kísérlettel tesztelné le a két szerelőt, ráadásul különféle esetekben. Másrészt viszont van egy minimum-elvárás is. Ha az egyik autószerelőtől kihajtok egy javítás után, és felrobban a kocsim, akkor elég alapos gyanúm lehet rá, hogy ez az autószerelő szar.
És végül egy kis fricska: a vallásos elképzelések szerint az embereknek lelke van, ez valami transzcendens dolog, és a legtöbb elképzelés szerint ez nem feltétlenül a gondolkodáshoz, vagy érzelmekhez kacsolódik, hanem valami "finomabb" dologhoz. Például valahogy az erkölccsel egész biztosan kapcsolatos. Már csak azért is, mert az összes vallásban, ahol van valami túlvilág, vagy jutalom, vagy ilyesmi, ott az emberek jósága és rosszasága az mindenképpen kulcskérdés. Most az mindegy, hogy hogyan, meg az is, hogy esetleg nem elég jónak lenni, meg a bűnök is megbocsáttathatnak.
Ismételjük meg, hogy ez a lélek transzcendens! Nem az agyunkban zajló vegyi folyamatok szabályozzák. Mondják ők. Namost, itt van ez az eset, egy hívő ember egy kábítószer hatása alatt iszonyatos dolgokra volt képes. Hol a fenében volt ennek az embernek a lelke, és mit csinált közben?! Maga is el volt kábulva?! Nono, az nem lehet, mert a lélek nem az (anyagi) vegyi folyamatokhoz kapcsolódik. Vagy ott ült, rémülten, és nézte tétlenül, hogy mit csinál ez az ember, mert nem tehetett semmit? No de ha nem tehetett semmit, akkor a lélek nem bűnös, mindent rá lehet fogni a kábítószerre. Eugene halála után egyenesen mehetett a mennyországba. Hívő is volt, a lelke bűnt sem követett el (most a korábbi apróságait tegyük fel, hogy megbocsátják neki). Ugye, hogy abszurdum?
És akkor ehhez nem kell kábítószer sem, mert amikor valakiben "felmegy a pumpa", akkor is vegyszerek hatnak az agyára (pl. adrenalin), ugyanez az eset. Tehát akkor ezek szerint vagy az van, hogy nincs transzcendens lélek, vagy az, hogy senki nem felelős semmiért, mert a léleknek semmi szerepe semmiben. Bonyolultabb módon ez is azt jelenti, hogy nincs transzcendens lélek.
Ugye, hogy az ember igenis az anyagi agyával dönt, és cselekszik, és azzal felelős a dolgaiért?! Ugye, hogy ez a transzcendens lélek úgy baromság, ahogy van?! Ugye, hogy ez az Eugene igenis felelős azért, hogy lerágta az embertársa arcát? Meg persze azért is, hogy kábítózott, és azért.
Az utolsó 100 komment: