Merthogy a legjobb haverom Kasmi, francia muszlim. A másik meg Hakan, kurd, amolyan laza muszlim, származásából fakadóan internacionalista - elnézést a szó negatív ízéért, de ez a megfelelő. - Aztán ott van Yogesh Nepálból, jó barát. Ez talán nem egyértelmű, de ő hindu. Meg még van Hossein Bangladeshből, azt hiszem ő sejthető. A keresztényekkel is jól el vagyok, de velük csak a templomban találkozok, pontosabban a főhadiszálláson, mert hogy üdvhadseregéknél így hívják. Furcsa lenne? De adnak sütit. Hitben hívő? Agnosztikus? Ó dehogy, ateista, szívvel, lé... szóval szívvel.
Életem terepe Finnország, de ez így hamis, valójában Multikulti, mert a finnek unalmasak, nincs igazán türelmem hozzájuk. Egyébként Jyväskylä, középen. Hideg, igen.
Amúgy azt akarom leírni, hogy miért jó szabadon élni, vallás és izmusok nélkül, mert gyakorlatban azok is csak ritkán különbek. Ó és ha estleg felmerülne: amit leírok még csak elferdítve sincs, ez teszi igazán mókává. Ha pedig valóság és nincs ortodox koncepció, akkor miért kéne szeretni? Azt mondanám, ez a szöveg nem egy torta, aminek funkciója, rétegei, díszítése van, sokkal inkább valami sznekk, ennek megfelelően fogyasztandó: a barna foltos csipszeket ott lehet hagyni a zacsiban.
Konkrétabban felvilágosodott honfitársaimmal szeretném megosztani a fókuszpontomat, mert a magukat röghözkötöttségre kárhoztatók, ki vannak téve a szűklátókörüség veszélyének, hiszen az internetből, vagy más médiumokból még mindig nem a valóság eszenciája csordogál, csak valami katyvasz. Az élet sokkal, de sokkal szinesebb emberekkel hoz össze. Ó igen, a létezők még Jahvén is túl tesznek ellentmondásosságban és ehhez még csak borderline sem kell.
Kasmi barátommal ugyanott tanulunk nyelvet, amúgy már a harmadik helyen/szinten, szóval több mint fél éve untatjuk egymást. Ő, ahogy írtam muszlim, de ránézésre nem mondanád meg, mert inkább francia. Noha Algériában született és felmenői sem európaiak, de iskolába Párizsban járt és azt is tudni kell azért, hogy Algériában a kultúra nyelve a francia: komolyabb folyóiratokban, egyetemeken az használatos. Egy elegáns, kifinomultan fogalmazó, kellemes francia akcentussal beszélő ürgéről mégis ki feltételezhetné, hogy arab?
Szóval ő akkor most micsoda? Még cifrázom: alapvetően nagyon őszinte ember és mivel igen intelligens is, a gondolatait sajnos nem tudja bárkivel megosztani, főleg nem finnekkel, akiknél a nem tabu témák számítanak különlegességnek... ó igen, a finnek nem véletlenül nyomnak le még minket is szuiciditásban. A társadalom zárkózott, még ha szokás is mondani, hogy az csak a felszín, hát nem... egy igazi finn soha nem nyílik meg, még önmagának sem. De most nem a protestantizmus tüneteit akarom elemezni, úgyhogy a témát elnyisszantanám e ponton. Tehát én vagyok Kasmi pszichésze és most galád módon kiadom őt, ó igen, én az erkölcstelen ateista.
Bevallotta, hogy biztos benne, hogy az apja ateista, noha úgy tesz mintha hinne, mert a család fontosabb az egójánál. Ezt azért mondta el nekem, hogy meggyőzzön, Allahban való hite, az ő saját döntése. Ügyes érv.
Hite a gyakorlatban annyit tesz, hogy nem eszik disznót és tartotta a ramadant, valamint alkoholt is csak különleges esetekben fogyaszt - amit a Korán meg is enged.
De mégis csak... hogy lehetne már ő muzulmán? Hiszen a felesége finn. Hogy ez mit is jelent? Feminizmust, igen csak hasonlatosat ahhoz a hímsovinizmushoz, amit Kasminak kéne képviselnie ugyebár. Vagy mégsem? - Érdekes egyébként, hogy egy vitánkban kiállt a burka be nem tiltása mellett, bár érvei meggyőzően a nőket védték. - Kasmi nagyon jól el van a feleségével és nem is valami zöldkártyás trükközés miatt, bár ez is megér egy - pardon - misét: Merthogy Kasmi geofizikai mérnök, milliókat keresett Franciaországban, de már az apja is építészmérnök... és itt kezd gyanússá válni, hogy tulajdonképpen egy gondolkodásában teljes mértékig európai muksóról beszélünk, akit ha megkérdezek arról, hogy de a Marilyn Manson-os pentagrammás pólója hogy fér össze a Korán előírásaival, akkor annyit mond: “A muzulmán hit legalapvetőbb tétele, hogy minden ami a Koránban van, csak pragmatikusan alkalmazható, a legfontosabb, hogy csak akkor szabad bármit is követned a leírtak közül, ha érted miért.” Tehát akkor ugyanott vagyunk ahol a szófisták jártak még annak idején, nemde?
Akkor azonban jön még egy csavar: Kasmi antiszemita... persze teknikailag sem lehetne az, hiszen maga is sémita, ezért nyomban át is fogalmaznám: anticionista. Ami alighanem egy elég racionális álláspont, ha az embernek bármi fogalma van arról, mit is művelnek azok a fundamentalisták (is). - Egyébként jómagam Izraelről zsidó származású, de ateista barátom segítségével tudok képet alkotni, akinek volt szerencséje a toborzó program keretében egy hetet kint töltenie állami költségen. - De Kasmi persze nem igazán említhető egy lapon a mi kárpátia-fan - gyakran enyhén túlkoros - tinieinkkel, akik mindenkit lezsidóznak, aki olyan szavakat használ, amit ők nem értenek. Ó nem, Kasmi egy ember, akinek bűntudata van azért, mert nem tud semmit tenni... egy vallási alapon összetartó embercsoport embertelenségei ellen, persze könnyű, hiszen az övéi a szenvedők.
Azt hiszem kezd összeállni egy portré erről a geofizikai mérnökről, akinek az öklében ripityára tört két bütyke is, mert hát... volt egy olyan korszaka is. Amúgy persze velejéig francia és - az amúgy tényleg civilizálatlanul viselkedő - orosz csoporttárasinkat birkáknak nevezi, bár mikor erre ragadtatja magát, mindig elnézést is kér a mediterrán habitusáért és kijavítja magát, hogy azért nem úgy érti ő azt. Persze ez csak színjáték, ha tényleg mediterrán lenne, aligha fogta volna vissza magát egy csendes, négyszemközt, csak nekem címzett megjegyzés fokáig, mikor a tanárunk a kávészünetben egy “éljen jézus, jézus” refrénű zeneművel kényeztetett bennünket.
Igen, olyan ember ő, aki hol white-power-es poénokat süt el rólam, hol Sárközy magyar-zsidó származását felhasználva csúfol ki, megint máskor Luther abszurditását firtatja és nem is más aspektusában, mint az antiszemitizmus - Luther nagyon durván az volt, ha valaki nem tudná. - Kasmi egy szabad ember, de szabadságának nem az a záloga, hogy becsukja a szemét, vagy vakon született. Ő lát és keres, mert ez a keresés a dzsihád jelentése számára.
Hogy mit is gondolok én? Azt, hogy pozitív értékrendszere, moralitása, egész személyisége ateista forrásokból ered és a Koránban csak a “Rorschach-teszt effektus” miatt talál igazolást ezekhez.
Elragadott egy fonal, de a történetem, vagyis azok történetei, akik a jelenemet jelentik, ennél még sokkal többet rejtenek. Ha a fentiek esetleg érdekesnek találtatnának, nagyon szívesen folytatom.
Písz rulez!
Egy ateista kalandjai Multikultiban
2011.11.01. 19:22
Címkék: iszlám finnország multikulti
> 1 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.