Az osztrák Pastafari Egyház tagja Niko Alm 2011-ben azzal keltett feltűnést, hogy elérte, hogy a jogosítványképén tésztaszűrővel, mint vallási kellékkel szerepeljen.
Most olvasom a Tiroler Tageszeitungban, hogy a Repülő Spagettiszörny osztrák egyháza bejegyzését kéri, mivel 450 tagot számlál, és ezzel teljesíti az osztrák feltételeket a bejegyzéshez. Egyébként érdemes megnézni a kommenteket, melyek többsége kedvező, pedig nem a vörös bécs, hanem a katolikus Tirol újságjánál vagyunk.
A pastafari vallás eme másik nevét nyilvánvalóan a Rastafari vallás nevének, és a "Pasta", mint tészta nevének összeolvasztásából kapta, amely egy találóan ironikus alternatív elnevezés az eredetileg is szatirikus vallásra. A repülő spagettiszörny eredetileg ugyanis a vallások kifigurázására létrejött ironikus példa volt, amely egyben a racionális, kritikus, értelmesen szkeptikus, tudományos gondolkodásra akarta indirekt módon felhívni a figyelmet.
Ennek az egyháznak az ötletét, és így például magyarországi erősödését is támogatom, ugyanis ez egy polgárpukkasztó, népnevelő irónia. Bár van egy kis kétségem is, hogy van némi veszélye, hogy rosszul sülne el egy ilyen mozgalom. De talán nem. A dolog Magyarországon azért is nehezebb ügy, mert bár a Strassburgi Bíróság elkaszálta Orbán egyháztörvényét, de arról nem hallottam, hogy ezzel egy csapásra visszaálltak volna azok az állapotok, amelyek korábban voltak, és amely megengedte egy ilyen egyház alapítását.
Megjegyzem, a korábbi liberális törvényekkel vissza lehetett élni, ez igaz, de a kritika akkor is jogtalan, ugyanis nem a törvény liberalizmusával van baj, hanem az egyházi támogatásokkal, és magával a hittel.
Szeretném ide kapcsolni azt is, hogy sok országban, így Magyarországon is felmerült az ateista egyház alapításának gondolata, melyet mindig is elleneztem, és e blogon rajtam kívül más is kifejtette, hogy miért nem jó ez az ötlet. Itt most úgy fogok az ateista egyház ellen érvelni, hogy a spagettiszörny egyházzal összevetve magyarázom el, az miért jobb ötlet, és emez miért sokkal károsabb.
1) A spagettiszörny egyház szatirikus, polgárpukkasztó. Egy pár igenhülyén kívül senki nem fogja komolyan venni.
2) Normális ember megérti, hogy ez az egyház kifigurázza a többi egyházat. Sokan ezek közül egyet is értenek a kritikával, és ezeknek ez az egyház egy szórakoztató, motiváció lehet a szekularizmus vagy az ateizmus mellett.
3) Akik nem értenek egyet a kritikával, azoknak nagy része egy nem találó viccnek fogja tekinteni a dolgot.
4) Néhány igen bigott hívő annyira alaptalannak fogja venni a kritikát, sőt, akár sértőnek is, hogy miközben azt mondja majd, hogy "hogyan lehet ezt a viccvallást a komoly vallásokhoz hasonlítani?!" (ami nem jogos, mert a többi vallás is vicc, minden komolyságuk csak emberi álszenteskedés), aközben még azt is hozzá fogja gondolni, hogy "lám-lám ilyen az ateiszmus". Igen, de mivel az egyházat nem ateistának nevezik, ez a negatív következmény nem fog olyan erősen az ateizmuson lecsapódni. A spagettiszörny egyháza soha nem lesz azonos az ateizmussal.
5) Akik a spagettiszörny egyházat visszaélésnek tekintik, jó eséllyel megérthetik, hogy itt azzal van gond, hogy a hit per se olyan, hogy vissza lehet élni vele, és nem az ateizmus a hibáztatható.
6) Ezzel szemben az ateista egyház már nevében is azonos az ateizmussal, ki akarja sajátítani az ateizmust, nehezebb egy ateistának tőle elhatárolódni.
7) Bár egy ateista egyház is lehet ironikus motivációjú, a dolog közel sem olyan vicces, sokkal komolyabban hangzik.
8) Az ateista egyház tényleges motivációi között az iróniánál sokkal inkább szerepel az, hogy az ateisták úgy érzik, hogy igazságtalan hátrányben vannak, mert nekik nincs olyan erős közösségük, amely tartalmas lenne, továbbá, amely ugyanolyan joggal kapna állami előnyöket. És ezt az ateista egyházon kívül is leveszik (mármint, hogy mi a fontosabb motiváció), és emiatt az egész egy sunyi, elvtelen kis trükközésnek tűnne fel.
9) Bár az ateistáknak igaza van abban, hogy az egyházaknak Magyarországon és még sok országban igazságtalan előnyök járnak, ez ellen nem szabad elvtelenül küzdeni, mert ezzel több kárt okoznánk az ateizmus ügyének, mint hasznot.
10) Ami az ateista közösséget illeti, ez egyház nélkül is megvalósítható, másrészt erre csak korlátozott igény van az ateisták között.