A címben feltett kérdéssel kapcsolatban sajnos nemrég történt egy felháborító eset az Egyesült Államokban. Történt, hogy megerőszakoltak egy nőt, akinek nem tudjuk a nevét, és nem is fontos, R.W. a monogramja. A sajnálatos eset után R.W. egy erőszak utáni segítőközpontba vitték. Egy orvos két esemény utáni fogamzásgátló tablettát adott neki, amelyből az elsőt be is vette, a másodikat 12 órával később kell bevenni. De erre már nem került sor, mert egy M.S. nevű őr elvette a tablettát, méghozzá a vallásos meggyőződésére hivatkozva. Félreértés ne essék, M.S. a saját vallásos hite miatt vette el R.W. tablettáját másnap reggel.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy R.W. végül nem lett terhes. Az is igaz, hogy ha a doktor nem adta volna ki a tablettát lelkiismeretére hivatkozva, az legális lett volna az Egyesült Államokban. De itt az őr a már kiadott tablettát nem adta oda R.W.-nek. Azaz R.W. saját tablettáját, ami ekkor már az ő magántulajdona volt. Ez ugye hit alapján elkövetett lopás, további káros következményekkel.
Na, most, megelőzendő nagyhangú kritikákat, el kell ismerni, ez az eset nem igazol általános statisztikai összefüggést, de példázza azt, amiről írni szeretnék. Különösen, ha meggondoljuk, hogy súlyosabb következménye is lehetett volna, nevezetesen egy erőszakolásból származó nem kívánt terhesség. És ha most nem történt meg, máskor megtörténhet, amennyiben bizonyos hívők azt gondolják, ilyenhez joguk van. Nézzünk egy kicsit mögéje, hogy mire mutat rá ez az eset?!
1) Arra mutat rá, hogy a hittel gond van. M.S. első alapvető hibája ugyanis az, hogy nem ismerte fel, hogy egy olyan kérdésben hozott döntést, amelyben nincs objektív igazság. Az, hogy egy ilyen gyereket valaki megtartson nem objektív igazság kérdése, hanem egyéni erkölcs, mérlegelés kérdése. M.S.-nek semmi alapja eldönteni, hogy R.W. megtartsa-e egy gyereket. R.W.-t fizikailag egy számunkra ismeretlen férfi erőszakolta meg, azonban képletesen R.W.-t M.S. is megerőszakolta, ideológiailag, a hitével.
2) Mivel a kérdés nem objektív, ezért nem lehet empirikus-logikai érvekkel eljárni. M.S. nem tudhatta logikusan igazolni, hogy amit R.W. tett, az rossz, csak hitte. Ezért vagy beletörődik a dologba, vagy erőszakhoz folyamodik, ahogy tette is. Pontosan ugyanezért torkollik a legtöbb vallásos kérdés nagyon sokszor erőszakba. Ha ugyanis emberek empirikus és logikai módon nem tudják meggyőzni egymást, akkor persze, hogy erőszakhoz folyamodnak. Ez nem meglepő, de nem is fogadható el. Emiatt védik a hitüket a hívők karddal és pokolgéppel. Nem minden hívő, csak a kevésbé toleráns hívők, de a dologhoz az alap "bele van kódolva" a hitbe, mint olyanba. A hit velejárója az erőszak. A hitnek ez eredendő hibája. Nem mindenkinél torkollik erőszakba a hit, de nyilván mindig lesz olyan személy, akinél ez elő fog jönni.
3) Nagyon általánosan mondhatom azt is, hogy az objektív kérdések azért nem hit kérdései, mert észbeli kérdések. A tudomány és a józan mindennapi ész illetékes bennük. Szubjektív kérdésekben viszont nincs egyetlen igazság. Ezért, pontosan ezért mindenkinek joga saját magának dönteni. M.S,-nek joga a saját érzései, vagy ha van neki, hite szerint dönteni, de csak a maga ügyeiben, R.W.-nek pedig joga lett volna a saját ügyében magának dönteni, amit M.S. erőszakkal megakadályozott.
4) Megközelíthetem a dolgot úgy is, hogy M.S. ahhoz az elvhez nem tartotta magát, hogy a hit magánügy. Ez a kérdés Magyarországon az elmúlt években nagy port kavart. A sok érvet nem ismételném meg, de rámutatnék, hogy például ezért is kell, hogy magánügy legyen. Ha egy nő vallásos okokból nem akar bevenni egy fogamzásgátló tablettát, akkor joga van hozzá, magánügy. De ha valaki a saját hite miatt másokat kényszerít erre, akkor a magánügyét ráerőszakolja másokra. "Ideológiai erőszakolás." Ezért nem szabad, hogy a vallás kikerüljön a magánügyi keretek alól. Sajnos Magyarországon már rég kikerült, rettenetes intellektuális viszonyok vannak.
Kapcsolódik ez a kérdés a most fellángolt abortusz-tabletta vitához is. Bár ahogy erről az újságokban olvasni lehet, az abortusz-tabletta ennél az esemény utáni tablettánál technikailag jóval később is alkalmazható lenne, tehát komolyabb kérdés. De mégiscsak nagyon hasonló kérdés komolyabb változatáról van szó. Az abortusz-tabletta kapcsán a kormány nem akarja általánosságban sem engedélyezni a dolgot. Tehát függetlenül az érintett nő, az érintett orvos véleményétől a hatóság akarja eldönteni ezt a kérdést. Ami ugye azért durvább, mert sokkal általánosabb, mindenkire kiterjedő tiltás. Nem pusztán M.S. erőszakolja rá a hitét R.W.-re. Nem csupán egy személy egyéni akciója a hitének másra való ráerőszakolás érdekében, hanem az állam "ipari mértékű" hitráerőszakolása az emberekre.
Hadd ragadjam meg az alkalmat arra is, hogy kifejtsem, hogy amikor a hit károsságáról szólok, akkor egész pontosan mi az érvem.
1) A hitnek sok káros hatása van.
2) A hitnek lehet pozitív hatása is.
3) Mérlegvonás nélkül is érvelni tudok amellett, hogy miért kell felhagyni a hittel. Ugyanis:
4) A hitnek semmiféle módszeres hatékony lehetősége nincs fellépni önnön negatív hatásai ellen. Mert a hit pont olyan elvek feladását jelenti (empirikus, logikai igazolás igénye), amely elvek hatékonyak lehetnének ezek ellen. A negatív hatások a hit önnön "lényegéből" erednek. A hit pont azért nem tud harcolni a káros mellékhatásai ellen, mert hitről van szó. A hit semmit nem tud az ellen kezdeni, ha valaki máshogy hisz, károsan hisz, pont azért, mert a hit nem igényel igazolást és érveket.
5) A pozitív hatások ellenben helyettesíthetőek más dolgokkal. Sporttal, játékkal, hobbival, szeretettel, barátokkal, családdal.
Összefoglalva tehát, a hit egy olyan gyógyszerhez hasonlít, amelynek káros hatásai kikerülhetetlenek, ellenben pozitív hatásait más gyógyszerek sokkal kevesebb káros hatás mellett is képesek szolgáltatni. Hülyék volnánk nem eldobni az ilyen gyógyszert, és helyette a káros hatásokban enyhébb megoldásokat választani.
A másik általánosság, amit tisztázni szeretnék, hogy a hit nem ugyanaz, mint a vallás, a vallás nem ugyanaz, mint az egyház. Ugyanakkor minden olyan hit, amely valamennyire is népszerű, vallássá alakul, a vallások pedig egyházat szoktak alapítani. Alig van kivétel. ALig van példa olyan elterjedt hitre, amely nem alakult vallássá, és alig van kivétel olyan elterjedt vallásra, amelynek ne volna egyháza.
Nem tudom, hogy hogy képzelik el a hit védelmezői mondjuk a vallástól és egyháztól mentes, csak hívő társadalmat. Hogy volna az lehetséges, hogy a hit ne formálódjon egyházakká? Elvégre ez a dolog demokratikus jogaink közé tartozik. Szervezeteket alakítani emberi jog. Csak nem mindegy, hogy miből. Hitből ne!
A hit káros mivolta leginkább az egyházak durva visszaéléseiben nyilvánul meg, de íme az eset, hogy magánszemélyek magánhite is lehet káros. Továbbá, mivel a hit vallások és egyházak kialakulásával jár, továbbá a magánszemélyek hite alátámasztja az egyházak hatalmát - akár azzal, hogy hozzá tartoznak, akár csak azzal, hogy általában a hitnek, mint olyannak a létjogosultságát erősítik a hívők szemében - ezért a hit hozzájárul az egyházak hibáihoz. A hit azzal is hozzájárul az egyházak hibáihoz, mert azok igen jelentős részt pont a hitben gyökereznek, pont a hit miatt lehet megtenni őket, pont a hit az, ami akadályozza a felderítésüket.
Amikor az egyházak eltusolják a pedofíliát, akkor az egyházi vezetők a hitükkel gondolják szentesíteni az eszközt. Amikor emberek ezt elnézik az egyházaknak, akkor a hitük miatt elnézőbbek velük, mint mondjuk egy világi pedofillel szemben. Amikor a hívek egy pedofil papban megbíznak, akkor a hit az, ami a bizalmuk alapja. Ők maguk hangoztatják ezt, hogy a hit bizalmat jelent. Hát voila: ezt a bizalmat jelenti a hit. Ehhez a fajta bizalomhoz kell hit, mert hit nélkül már rég eljutottak volna oda, hogy a papok bizony semennyivel nem megbízhatóbbak bárkinél.
Az utolsó 100 komment: