"Meghalt a bűneitekért, és visszajött az agyatokért."
Mára már nem csak az ateisták, de a hívők józanabbik fele is elfogadja az evolúciót, mint az élővilág kialakulásának igaz leírását. És talán a nagyobbik fele, bár ez közel sem biztos. Mindenesetre az európai országok többségében a lakosság nagy aránya fogadja el Darwin elméletét. De ezen cikk szempontjából tulajdonképpen egy momentumra is elég hivatkozni: a Katolikus Egyház hivatalosan elfogadta az evolúciót. Igaz, a maga módján, és aztán a maga hasznára próbálja meg csűrni-csavarni.
Hasonlóan csűr és csavar a katolikus katekizmus is, amely homályos szavakkal ugyan elismeri a tudomány eredményeit (K282 és K283), de nem mondja ki világos szavakkal, hogy a Genezis történetének az a része, amely az élővilágról szól, metaforikusan értendő. A maga kertelő módján a katekizmus utal erre K287-ben, amikor azt írja: "ki akarta nyilatkoztatni, amit rá vonatkozóan az üdvösség szempontjából fontos tudni.". E szerint a Biblia azért olyan, mert isten nem tartotta fontosnak a "kiválasztott" nép orrára kötni a részleteket, nem akarta kibontani az igazság összes részletét. Azaz, a Genezis metaforikusan értendő, egy olyan mesének, amely az akkori népnek megfelelő volt. Hogy miért nem adott vagy adatott ki isten azóta sem javított kiadást, az persze megválaszolhatatlan rejtély, mert a józan ész szerint, ha már ilyen elavult lett az első kiadás, ki kéne adni egy újat. No de erről már írtam. Sőt, általánosságban már a metaforikus értelmezésről is írtam akkor, amiről itt egy konkrét példa lesz kivesézve.
Tehát mára az értelmesebb hívők a világnak azon a részén, ahol mi élünk, nagyobb részt elfogadják, a Genezis egy metaforikus történet, egy mese. Ez is eredmény, de vajon meddig hajlandóak végigvinni ennek következményeit?
Mert ugye, ha a Genezis nem úgy történt, hanem tulajdonképpen az élőlények fajonkénti teremtése mese, akkor:
1) Ádám és Éva története is mese, hiszen Ádám és Éva az evolúció szerint nem létezhet. Nem volt első homo sapiens, a homo sapiens sapiens korábbi hominidákból (jelenlegi tudásunk szerint a homo heidelbergensisből) folytonos változásokkal (pl. homo sapiens idaltu) fejlődött ki. Tehát nem volt első homo sapiens, az időbeli elkülönítés csak utólagos, és mesterkélt.
2) No de ha Ádám és Éva nem létezett, nem létezett az eredeti bűnbeesés.
3) Ha nem létezett a eredeti bűnbeesés, nincs eredendő bűn. Ez persze amúgy is a keresztény hit egyik legembertelenebb szemétsége, hiszen kollektív bűnösségben hisznek.
4) Ha nem volt eredendő bűn, akkor istennek nem volt indoka leavatarkodnia magát a Földre Jézus képében.
Tehát eljutunk oda, hogy Jézus hivatalos interpretációja is megdől, ugyanis Jézus eljövetelének állítólag az oka a bűnbeeséstől való megváltás volt. Ezt olvashatjuk Pál leveleiben, és a katekizmusban is (K388, K402, K518)
Ahogy a 3-ban kifejtettem, a keresztény hit egyik legkárosabb, embertelenebb és nagy hatású hittétele az, hogy az emberben eredeti bűn van, amely öröklődik. Minden józan embernek elemi erővel kéne visszautasítania azt a rágalmat, hogy ő azért bűnös, mert valami őse bűnt követett el. Ilyen kollektív bűnfogalom alapján történt a holokauszt is, de utána a németek kitelepítése is.
Na most, ha mindez ráadásul egy nem is létező ember bűnéről szól, akkor ez egy olyan abszurd mese, mintha a Vatikán azzal jönne, hogy azért vagyunk bűnösök, mert Hófehérke beleevett e törpék vacsorájába.
Jézus történetét pedig azért kellett így értelmezni, azért kellett Jézusnak valójában "feltámadni", mert a keresztények érezték, hogy ez bizony égbekiáltó disznóság. A disznóság égbe kiáltott, és onnan a nagy zavarában leesett nekünk Jézus. A keresztények kerestek egy megoldást a zsidó vallás bűnére. Ennyi. Elég nagy hülyeséget sikerült kitalálniuk kínjukban.
De van itt még egy dolog, egy következetlenség, egy ordító kettős mérce a hittételekben, ha logikai szempontból összehasonlítjuk őket. A keresztények mára a tudományos ismereteink ereje miatt kénytlen-kelletlen elfogadják, hogy a Genezisnek az élővilág teremtésére vonatkozó része nem igaz, mert az evolúció igaz, és annak ellent mond.Ok, rendben. De ugyanakkor továbbra is szentül hiszik, hogy Jézus feltámadt, pedig az is ellent mond minden tudományos ismeretünknek. Az alábbi táblázat ezt részletesen be is mutatja.
Genezis (Ádám meséje) | Feltámadás (Jézus meséje) |
Ellent mond a tudományos ismereteinknek, konkrétan az evolúciónak. | Ellent mond a tudományos ismereteinknek, konkrétan az orvosi ismereteinknek. Sőt, erősen igazolt, mindennapi tudásunknak a halálról |
A Bibliában állítólag isteni sugallat alapján és/vagy Ádám és Éva beszámolójának hagyományozása alapján van benne, akik állítólag ott voltak, és látták, minimum a végét. | A Bibliában állítólag isteni sugallat alapján, és/vagy bizonyos emberek állítólagos beszámolójának hagyományozása alapján van benne, akik állítólag ott voltak, és látták. |
Semmilyen más, erősebb empirikus adat nem igazolja. Nincsenek régészeti leletek, nem szerepel történelmi feljegyzésekben. Nem is nagyon szerepelhet. |
Semmilyen más, erősebb empirikus adat nem igazolja. Nincsenek régészeti leletek, nem szerepel más történelmi feljegyzésekben. |
Táblázat: A Genezis és a feltámadás abszurditásának összehasonlítása
Mindezek után a keresztények zöme nem hisz a Genezis szó szerinti értelmezésében, de hisz Jézus szó szerinti feltámadásában. Holott ez következetlen agyrémség. Ennek a megdöbbentő kettős mércének egy oka van: a keresztény vallás túlélte Darwint: át tudta magát úgy formálni, hogy az evolúcióval megférve tovább éljen. De látjuk, hogy ehhez valahol mellébeszéléssel, hímezéssel-hámozással kellett elvarrni a szálakat. Valójában, ha megengednék, hogy eme korrekciót következetesen végig vigyék, azaz Jézus feltámadását is elvetnék, az már alapjaiban rengetné meg a keresztény vallást, nem hiszik, hogy túlélnék, hogy tovább lenne hinni. Ezért ez a kettős mérce, amelyre már nincs megoldás, ezt már nem lehet elfedni.
Az utolsó 100 komment: