Éppen Baron d´Holbach-tól a Szentek képtára c. könyvet (Kossuth könyvkiadó 1966) olvasom, amelyben valójában nincs is sok kép, hanem tulajdonképpen a korai időktől a báró idejéig a kereszténység történelméről szól, és bár sokszor sorol fel benne "szenteket", de ezek leginkább gondolkodók, vallási vezetők, püspökök, és a könyv végül is elég vaskosan az ideológiai és hatalmi harcokról szóla kereszténység történelme folyamán.
Az egyik legérdekesebb fejezet az, amely a keresztény mártírok történetét tárgyalja, tulajdonképpen a korai kereszténység egész történetével egyetemben. Én mindenesetre itt eme történet részletes ismertetése helyett csak azt az igen érdekes kérdést emelném ki, hogy vajon a keresztény mártírok halála igazolja-e, hogy a keresztény hit igaz?! Vagy legalább erős érvet képez-e mellette?! Értelmes embernek, ha felteszik e kérdést, akkor szerintem magától is arra kell, hogy jusson, hogy már hogy a fenében igazolná, és miért is volna ez erős érv. Ha ennyiből állna egy vallás, ideológia vagy elmélet igazolása, akkor sok hamisságot lehetne igazolni. De azért hallottam már én is kereszténytől ezt az érvet, és egyébként Holbach báró egészen érdekes meggondolásokat írt le, hogy a mártírok története miért nem érv a kereszténység igaza mellett. A könyv az alábbi érveket hozza fel ez ellen:
1) Holbach báró felhívja a figyelmet, hogy igazából csak az apostolok azok, akik állítóla saját szemükkel látták Jézus halálát és feltámadását. Tehát csak az ő mártíromságuk számíthat igazán, a többiek olyan tézisekért haltak meg, amelyekről saját tapasztalatuk nem volt, így a haláluk sem igazolhat semmit, csak annyit, hogy igen erősen hiszékenyek voltak (101.o.).
2) Az apostolok haláláról valójában keveset tudunk, és az sem nagyon jól igazolt (101. o). Péter és Pál a legenda szerint Rómában haltak meg, kivégezték őket a hitükért, de valójában ez nem igazán jól igazolt. Pál egyébként nem találkozott Jézussal.
3) Holbach felhívja a figyelmet, hogy a mártíromsággal a keresztények nincsenek egyedül, sok vallás tanítói adták hitükért életüket a történelem során, ez az új vallásoknál már csak így van, hacsak nem olyan szerencsések, hogy nagyon gyorsan hatalmat szereznek, mint Mózes és Mohamed a saját törzsében. Holbach Zarathustrát (a könyvben Zoroaszter) említi, mint aki többedmagával meghalt a vallásáért (102.o.).
4) Holbach felveti azt, hogy de miért mennének a halálba a vallási vezetők?! Különösen, ha szélhámosok.Ez nem tűnik racionálisnak, különösen, ha egyébként tudják, hogy átvágják a népet. Csakhogy Holbach szerint dehogynem lehet "racionális" az ilyen viselkedés, hiszen ezek a vallási vezetők csak bizonyos kockázatot vállalnak, bizonyos előnyökért cserébe. A vallási vezetők élete nagyon is jó, ami megérhet bizonyos kockázatvállalást. Akár ahalál kockázatának vállalását is. Holbach emlékeztet, hogy tolvajok, betörők, rablók is hasonlóan vállalnak kockázatot - Holbach idejében még valóban a halál vállalták - a rövidtávú hasznokért cserében. Ugyanez érvényes lehet egy vallási vezetőre is, még akkor is, ha maga sem hiszi a terjesztett hitét: egyszerűen ő ezt a szélhámos mesterséget választotta, amelyben kap valamit valamiért (104. o.).
5) Én egy másik példát szoktam erre mondani: a II. világháborúban emberek milliói haltak meg a fronton. Egyesek a nácizmus védelmében, mert hittek benne, egyesek a nácizmus ("fasizmus") ellen küzdöttek, mert hitték, hogy nem igaz. Sokan pedig csak azért, mert a kötelesség, az érdek hajtotta őket, vagy csak nem mertek dezertálni. Mindkét oldalnak nem lehetett igaza, tehát minimum az egyik oldalon sok katona áldozta életét egy hamis hitért.
6) Még egy másik példa, amelyet Holbach szintén nem hozhatott fel, viszont napjainkban teljesen kézenfekvő. Manapság ugyanis majd minden héten hallunk egy öngyilkos terrorista merénylőről. Ezek manapság szinte kivétel nélkül muszlimok. A muszlimokon kívül ez a példa mindenkit meg kell, hogy győzzön arról, hogy az, hogy valaki az életét adja a hitéért, igazolja a fanatizmusát, de nem igazolja a hitének igazságát.
Összességében tehát levonhatjuk a konklúziót: a keresztény mártírok egyáltalán nem igazolják a hitük igazságát. Ezt szerintem minden értelmes ember kb így látja, ha belegondol, én csak azrt írtam erről, mert Holbach báró könyve érdekes, és az analízisét a bűnözőkről igen érdekes, és megvilágító erejű érvnek találtam.