Ateista Klub

“Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek: Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert ők mondják, de nem cselekszik.” Máté 23:2-3 "ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok" Orbán Viktor

Friss hozzászólások

Címkék

1 (1) abortusz (2) Ádám és Éva (2) adó (1) agnoszticizmus (9) agresszió (4) AIDS (1) áldozat (4) alkotmány (1) államegyház (6) állatvédők (1) altruizmus (2) áltudomány (3) Amerika (1) analitikus (2) analógia (1) anarchizmus (2) anglia (1) anglikán egyház (1) angyalok (1) animizmus (1) antiszemitizmus (1) antropocentrizmus (2) argumentum ad ignorantiam (1) ateista (10) ateisták (1) ateista egyház (4) ateista párt (1) ateizmus (25) ausztria (1) az ateizmus nem hit (6) a hit ereje (2) a vallások vége (11) a vallás bűnei (2) a vallás vége (8) babona (1) bátorság (2) bayer (1) béke (3) berg (1) bergoglio (3) bertrand russel (1) betegség (9) biblia (11) Biblia (16) bizalom (1) bloggolás (1) boko haram (1) boldog (1) boldogság (10) bolgogság (1) börtön (2) boszorkányüldözés (2) botrány (1) breivik (2) búcsúcédulák (1) buddhizmus (12) bújkáló isten (2) bűnkultusz (2) bűnök (13) bűnözés (37) burka (1) bűvészet (1) cáfolás (1) carl sagan (1) celebek (1) cenzúra (7) cherry picking (1) család (1) csillaghamu (1) csoda (11) csodák (1) dawkins (4) deizmus (7) dekadencia (1) demarkáció (3) demográfia (1) demokrácia (6) Dennett (1) descartes (8) diderot (5) divergencia (16) djihad (2) dogma (1) douglas adams (1) dőzsölés (1) drogok (2) dualizmus (10) dzsihád (2) egészség (1) egyenlőség (2) Egyesült Államok (1) egyház (3) egyházadó (1) egyházállam (20) egyházkritika (5) egyháztörvény (3) egyiptom (1) egzaktság (1) egzisztencializmus (2) eincheitswissenschaft (2) életfilozófia (2) életrajz (2) életszemlélet (5) élet értelme (26) eliminativizmus (1) ellenőrzés (2) ellentmondások (2) elmefilozófia (3) elmélet (1) élmény (3) elnyomás (3) elv (1) empirizmus (7) eq (1) eretnekek (3) erkölcs (29) erkölcsi relativizmus (7) erőszak (11) erotika (2) értékrend (3) értelem (5) értelem és érzelem (8) érvelési hiba (3) érzelem (7) esztétika (3) etika (26) etikaoktatás (2) etikaóra (6) etiopia (1) eu (1) eucharistia (1) evangelium (1) evangéliumok (8) evolúció (13) evolúcó (1) ezotéria (5) facebook (2) fanatizmus (8) fejlődés (1) feltámadás (4) felvilágosodás (6) feminizmus (5) fenyő (1) fetisizmus (1) feymann (1) film (16) filozófia (1) filozófiai racionalizmus (1) filozófus (17) filozófusok (4) finnország (2) finomhangoltság (5) fizika (3) fizikalizmus (4) flow (4) fogalomrendszer (1) függőség (1) fundamentalizmus (6) genezis (1) globalizáció (1) gonosz (21) gy (1) gyerekek (3) gyilkosság (3) gyónás (1) háború (1) hadisz (1) hadith (1) hagyomány (1) halál (19) halál közeli élmény (2) házasság (2) hazugság (1) hedonizmus (1) Heidegger (2) hézagok istene (1) higiénia (1) himnusz (1) hinduizmus (8) hinduk (1) hírcsárda (1) hit (20) hitchens (3) hittan (4) hitvi (1) hitvita (3) hit és tudás (16) hit nélkül élni (8) homeopátia (1) homoszexualitás (8) Hume (2) humor (21) húsvét (1) idealizmus (3) időutazás (1) igazi vallás (1) igazolás (23) igazságosság (2) ikon (1) ima (4) india (5) indonézia (2) indukció (1) inkvizíció (15) instrumentalizmus (2) integráció (1) intellektuális tisztesség (2) intelligencia (4) intelligens tervezés (1) intolerancia (3) Irán (1) irán (1) irodalom (2) irónia (3) irracionalitás (1) isten (11) istenérv (22) Isteni Téveszme (1) istenkáromlás (2) isten halott (1) isten nélkül nincs erkölcs (2) iszlám (46) ízlés (1) izrael (2) játszmaelmélet (1) Jézus (11) jézus (24) jog (1) jóságosság (1) kálvinizmus (2) karácson (1) karácsony (8) karikatúra (1) katasztrófa (1) katolicizmus (11) katolikusok (2) kdnp (3) kereszt (1) keresztelés (1) keresztény (9) keresztényésg (3) kereszténység (38) keresztes hadjáratok (1) kettős mérce (1) Kierkegaard (1) kínzás (6) kivégzés (1) klerikalizmus (2) kognitív disszonancia (1) kölcsey (1) kommunizmus (4) kontinentális filozófia (1) könyv (53) könyvégetés (1) korán (3) koron (1) koronavírus (1) korrupció (1) körülmetélés (3) középkor (6) kozmológia (2) közösség (1) kreacionizmus (7) kreacionmizus (1) kult (1) kultúra (2) legenda (1) lélek (9) lengyelország (1) liberalizmus (3) librivox (1) logika (4) lopás (2) lövöldözés (1) luther (2) magyarázat (2) maher (1) mali (1) mária (2) mártírok (1) maslow (1) matematik (1) matematika (2) materializmus (10) matterhorn (1) mazochizmus (1) medicína (1) meditáció (1) megbocsátás (1) megtermékenyítés (2) mémelmélet (2) menekültkérdés (3) mennyország (12) mérleg (1) mese (3) mesterséges intelligencia (6) metafizik (1) metafizika (11) metafóra (6) metodika (1) militantizmus (1) mise (1) miszt (1) miszticizmus (1) mitológia (2) mítosz (5) modernizáció (2) módsze (1) módszertan (2) monizmus (2) monoteizmus (3) moore (1) mormonizmus (1) mormonok (1) multikulti (3) muszlim (2) mutyi (1) művészet (2) múzeum (1) náci (1) nácizmus (4) naturalizmus (1) NDE (1) németország (4) nepál (1) népek ópiuma (10) népírtás (4) népszámlálás (1) neurobiológia (5) neurózis (2) nevelés (1) nietzsche (4) nobel (1) nők (1) objektív (6) objektív és szubjektív (5) occam (5) okság (1) oktatás (11) ökumenizmus (1) öncsonkítás (1) öngyilkosság (2) önszerveződés (1) ontológia (3) örök élet (2) orvoslás (1) ősrobbanás (1) összehasonlító valláskritika (1) pál (2) palesztína (1) panteizmus (2) pap (1) pápa (4) paradoxon (1) paranoia (3) pascal (3) pedofília (3) pedofilia (1) plágium (1) pogányság (3) pogrom (1) pokol (3) politeizmus (2) politika (19) pornó (2) pozitivizmus (1) predesztináció (1) prostitúció (1) provokáció (2) prüdéria (2) pszichedelikus (1) pszichológia (8) qualia (2) rabszolgaság (2) racionalizmus (7) radikalizmus (1) ratzinger (2) redukcionimzus (2) redukcionizmus (2) reform (1) reformáció (2) regresszió (1) reinkarnáció (3) rejtőzködő isten (2) relativizmus (3) remény (1) reprodukálhatóság (1) repülő (1) Richard Dawkins (2) rossz gyógyszer (2) saeed malekpour (1) sajtószabadság (4) sartre (1) sátán (2) satyagraha (1) sci (1) sci-fi (2) skizofrénia (1) sorozat (2) spagettiszörny (2) spiritualizmus (4) statisztika (13) Sunday Assembly (3) svájc (1) szabadság (8) szabad akarat (7) szadizmus (3) szaturnália (1) szegénység (1) szekta (2) szekták (4) szekularimzus (4) szekularizmus (40) szemet szemért (1) szent könyv (2) szent tehén (1) szerelem (2) szeretet (6) szex (5) szimuláció (4) szintetikus (2) szintetikus apriori (1) szkepticizmus (2) szólásszabadság (2) szollipszizmus (1) sztoicizmus (1) szub (1) szubjektív (7) szüzesség (1) szűznemzés (2) takonyangolna (1) talmud (1) tanmese (22) tanulás (1) taoizmus (1) társadalom (6) tautológia (1) TED (1) teizmus (1) tekintély (1) tény (1) teodicea (8) teodícea (1) teológia (10) teremtés (2) teremté ember az istent (1) természet (1) természettörvények (3) terroizmus (1) terrorizmus (17) tervezés (1) test és elme (4) tinik (1) tízparancsolat (4) tolerancia (2) történelem (10) történelmi jézus (6) transzcendencia (2) transzcendens (4) tudás (2) tudatosság (2) tudomány (21) tudományfilozófia (34) túlvilág (11) tüntetés (2) tv (1) üdvtörténet (1) újságírás (2) újtestamentum (3) üldözés (5) undefined (2) unitárianizmus (1) Univerzum (5) USA (2) usa (4) utópia (1) üzletegyház (1) vagyon (1) vágyvezérelt gondolkodás (6) vakok országa (3) válás (1) vallás (24) vallásfesztivál (1) vallásháború (7) valláskritika (5) vallások vége (5) vallásszabadság (18) vallástudomány (1) vallásüldözés (4) vallás haszna (5) valószínűségszámítás (3) vámpírok (1) varázslás (2) vasárnap (2) vatikán (9) vatikáni szerződés (5) végítélet (1) végtelen regresszus (3) véletlen (1) véletlen egybeesés (1) vermes géza (1) vicc (2) videó (6) vikingek (1) világvége (1) vita (2) voltaire (1) vulgáris (1) zavargás (2) zene (3) zombi (1) zsid (1) zsidók (11) zuhanó repülőgép (1) Címkefelhő

e-mail: maxval1967@gmail.com

e-mail: popocatepetl@freemail.hu

e-mail: miigyelunk@gmail.com

Tanítsunk-e tudományos módszertant a gyerekeknek?

Brendel Mátyás 2014.01.20. 18:19

Hadd kérdezzem meg, te ismered Rudolf Carnap munkáit?! Nem? Ebben a cikkben arról lesz szó, nem volna-e jobb ismerned, és ha igen, akkor mikor kellett volna tanulnod róla.

intro_phil_sci.jpg

Általában ateisták vagy tudományos racionalisták között merül fel a címben feltett kérdés, illetve az a szerintem ebben a formában naiv javaslat, hogy a gyerekeknek tudományos módszertant kellene tanítani. Mindjárt azzal szeretném kezdeni, hogy a félreértések elkerülése végett leírom a véleményem pár állításban:

  1. Szerintem tanítsunk a gyerekeknek a jelenleginél nagyobb arányban, több tudományt, és ezen belül természettudományt, és matematikát és ezáltal logikus gondolkodást is.
  2. A természettudomány tanítása legyen a lehető legjobb, legkreatívabb, és a tudományos módszert közvetve minél inkább mutassák be a gyerekeknek, akik példákból nagyon jól tudnak tanulni!
  3. De ne tanítsanak a gyerekeknek tudományos módszertant egyetem előtt!
  4. Tanítsanak viszont a tudományos szakot választó egyetemistáknak tudományos módszertant!

Látható, hogy természetesen nem vagyok a tudomány ellen, és nem vagyok az ellen, hogy a gyerekek és felnőttek minél jobban és pontosabban ismerjék a tudományos módszert, és tudjanak minél inkább tudományosan gondolkodni. Sőt, ez égetően fontos lenne. Csak azt gondolom, hogy ezt a megfelelő időben, a megfelelő formában kell megtenni.

Van az a bizonyos ismert, nehezen kideríthető eredetű mondás, hogy "az éhezőnek ne halat adj, tanítsd meg halászni!". Igen, csak nem mindenki akar annyira megtanulni halászni, és a tudomány esetében a tudományos módszer tanításánál mégis felmerülhet az, hogy a módszer tanításának egyik módja a tudomány tanítása. A gondolati produktumoknál ugyanis az eredményben erősen benne van a módszer is. De nem teljesen.

Egy kis közjáték: ez a kérdés hasonló ahhoz, hogy tanítsanak-e a gyerekeknek etikát. Ott is az volt a véleményem, hogy ne. Az egyetem előtt a gyerekeknek nem jó szerintem közvetlenül etikát tanítani, hanem az a helyes, ha ez irodalom órán, történelem órán példákon keresztül, vagy osztályfőnöki órán konkrét, őket érintő kérdésekben történik. Semmi értelme annak, hogy gyerekeknek explicit etika elméletet oktassanak. Ahogy kivettem a tankönyvbotrányokból, ilyet nem is akarnak, amit akarnak, az bizony egy elég rosszul sikerült irodalom-osztályfőnöki óra keverék.

Ahogy általános és középiskolásoknak nem szabad Spinoza Etikáját lenyomni, úgy nem szabad Karl Popper A tudományos kutatás logikája c. könyvét sem. Márpedig a tudományos módszer az ilyen könyvekben van leírva . A dolog még nehezebb amiatt, hogy Popper könyvében nincs leírva az egyetlen, igaz, üdvözítő tudományos módszer, hanem egy nézet van erről, amely a tudományos módszer egy jelentős részét megragadja. Egy teljesebb képhez bizony el kell még olvasni pár másik könyvet is.

Amit helyes az általános és középiskolásoknak tanítani, az a tudomány maga, annak története. Az a helyes, ha azt tanulják meg, Galilei hogyan kísérletezett, Newton milyen számításokat végzett. Természetesen helyes, ha a gyerekek maguk is kísérleteznek, vagy látnak kísérleteket. Jó dolog, ha a gyerekek minél aktívabban tudnak részt venni az órán, lehetőségük van érvelést gyakorolni, vitázni. De ez a jelenlegi órák keretei között is lehetséges. Csak kreatív  tanár kell hozzá. Ilyenből meg sajnos kevés van.

"Játszva tanítsd gyermeked!" - szól a szállóige. És igen, a gyermeket játszva érdemes tanítani, nagyon könnyen tanul játszva. De ennek a tanulásnak az ereje limitált. Attól, hogy egy gyermek így tanul tudományt, lehet, hogy szeretni fogja a tudományt, lehet, hogy akár híres tudós lesz a saját területén, csak nem biztos, hogy fog tudatosulni benne elég jól a tudományos módszer, és botolhat: hihet istenben. Freund Tamás nagyon jó példa erre. Tehát a tudomány ismerete, a tudomány tanulása, a tudomány szeretete, az intelligencia és a logika jó dolog a vallásos babona ellen, de nem mindenható, sőt, sajnálatosan gyenge, nagyon sok a kivétel. Ne várjunk ettől valami csodát!

Az elrontott tanítási reform, a természettudomány oktatásának háttérbe szorulása, leromlása miatt nem sok jót várhatunk a következő generációktól Magyarországon. Várható az ezotéria és a vallás további népszerűsége, mert a gyerekek, a fiatalok, és a felnőttek sem tudnak kiigazodni a világban. Ennek legjobb módja bizony a jobb oktatás. De a fentiekben elmondottak miatt ez is nehéz. Nehéz rosszul oktatott felnőttek között annyi jó tanárt találni, akikkel meg lehet csinálni egy oktatási reformot. Nem mintha a jelenlegi kormánynak volna erre szándéka. De a megoldás mégis ez.

Először az embereket kell rávenni arra, hogy ez fontos. A szülők, ha maguk nem is értenek a tudományhoz, értsék meg, hogy fontos, hogy a gyermekük értsen hozzá, mert a jövőjéről van szó. Korábban előfordult, és gyakori volt, hogy gyári munkás, paraszt szülők annyit tűztek ki életükben célnak, hogy a gyermeküket kitanítsák, hogy neki már jobb lesz. Ennyit tettek meg életükben, és ez elismerésre méltó dolog. Hol van ma ez a mentalitás?!

Ha megvan ez a mentalitás, akkor az is eljöhet, hogy sikerül meggyőzni az embereket arról, hogy olyan pártokra szavazzanak, amelyek ilyen reformokat szorgalmaznak. Sikerülhet elérni, hogy a pártok és politikusok is akarják ezt, elvégre mégiscsak a szavazókat képviselik, és időnként erre nagyon is játszanak, főleg választáskor. Jó, tudom, ez sem egyszerű dolog, de akkor is az egyetlen lehetőség.

Ha meglenne az, hogy a gyerekeink sokkal több és jobb természettudományos képzésben részesülnének, akkor valamennyivel javulni fog a helyzet. Mert az igaz, hogy a jobb tanulás intelligencia-növekedést hozhat. Az intelligencia-növekedés pedig gyengén korrelál az ateizmussal. Feltételezem az ezotériának se kedvez. A logikus, tudományos gondolkodás jobb gyakorlati ismerete, melyet jobban magukba szívtak a tudományos órákon, szintén hoz valamit. De ne gondoljuk, hogy ezzel egy csapásra mondjuk kihalás szélére kerülne a vallás és az ezotéria! Ez nincs így, képzett tudósok egy része is hisz istenben, ha nem is annyian, mint az átlagos népességben, de sajnos túl sokan. Hogy miért? Azért, mert ezek a képzett tudósok átlagban ugyan intelligensebbek a köznépnél, a saját területükön ismerik a tudományos módszert, de inkább, mint gyakorlatot ismerik, nem elméletként. És emiatt más területeken nem feltétlenül használják hiba nélkül. Ha a tudósok isten tekintetében is alkalmaznák a tudományos elveket, akkor agnosztikus ateisták lehetnének csak. De vannak hívők.

Érdekes módon az egyik felmérés szerint az Egyesült Államokban a matematikusok mintegy 40 százaléka hisz istenben, pedig ők biztos logikusan képesek gondolkodni. A biológusoknak csak 30 százaléka. Pedig ők logikából nem olyan erősek. Úgy látszik, az élet ismerete, az evolúció beható ismerete sokkal többet számít, mint a logika. Mert a tudományos módszer bár logikus, és kilogikázható, de elég összetett dolog, és az emberek akármilyen okosak is, nem tudják kilogikázni az egészet, ha nem tanulják.

Hadd éljek egy párhuzammal. Amikor én megtanultam gózni, akkor volt egy kollégám, aki szintén akkor tanult meg. Ezek utána kollégám sokat játszott, és én is. A különbség, hogy én olvastam gó elméletről könyveket. A kollégám fizikusként végzett, programozóként dolgozik, tehát nem hülye. Góban ez a kollégám sosem ugrotta meg az erős kezdő szintnél jobbat. kb 18 kyunál sosem volt jobb. Góban az emberek olyan 25 kyunál kezdik, és minél kevesebb kyus valaki, annál jobb. Én hivatalosan voltam olyan 7 kyus. Én azért értem el ezt a szintet, mert könyvekből olvastam góelméletet. A góelmélet azért fontos, mert ott olyan komplex stratégiai megfontolások vannak, amelyek évtizedek, évszázadok során felgyülemlett elvek, és okos emberek fogalmazták meg őket. Sok okos ember. Egyetlen okos ember csak játszva, nulláról ennek töredékére jön rá magától. A góelmélet a kollektív go tudás, ami sokkal több, mint a legokosabb ember tudása. "Óriások vállán állok", mondta Newton. És ezzel azt akarta mondani, ha ő nulláról kezdte volna, ha ő csak okos, vagy zseni lett volna, de nem tanult volna másoktól, akkor nem jutott volna odáig, ahova jutott.

Na most a góelmélet párhuzama a tudományos módszertan. Attól, hogy valaki intelligens, attól, hogy akár csinálja is a tudományt, attól még ebből igen keveset sajátít el. Nagyon alapfokú dolgokra jön csak rá. Ezt nem elég gyakorlattal tanítani, ehhez bizony elméletet kell tanulni. Tudományfilozófiát. És a tudósok zöme ilyet nem tanul, csak azt, hogy hogy kell az ő területén csinálni a dolgokat. Más területen ettől még simán lehetnek tudománytalanok.

Ha az ember nem tanul tudományfilozófiát, akkor mond például olyat, mint a legtöbb ateista és szkeptikus is mond, hogy a tudományosság alapfeltétele a reprodukálhatóság. Nem az. Az ő területén lehet, hogy ez elvárható, de más területeken, például a történelemben, a csillagászatban nem. De a mezei tudós azt hiszi, és soha nem jön rá, hogy téved. Ehhez tudományfilozófiát kell tanulni. Elméletet. Nem vitatkozást gyakorolni, azt lehet sok helyen, facebookon is, blogokon is. Ettől még nem lesznek sokkal okosabbak az emberek, és főleg, ebből a vitától nem tanulnak sokat.

Ezért fontos, hogy a tudományt tanuló egyetemisták tanuljanak tudományos módszertant. Igen, ők tanuljanak Poppert, Carnapot, Hempelt, Reichenbachot, Lakatost! Ők már elviselik az ilyen teoretikus, száraz dolgokat is. És ez fontos is. Csak a fiatalabb gyerekeknek nem lehet közvetlenül lenyomni a torkán. Tehát az iskolai reform másik eleme az volna, hogy bizony a tudományt tanuló egyetemisták, ők tanuljanak tudományos módszertant!

A tudományos módszertan tanítása véleményem szerint sokkal hatásosabb, mint a tudomány tanítása. Még jobban elősegíti a racionális gondolkodást a tudományos kérdésekben. A sajnálatos limitáció az, hogy ez csak az egyetemi szinttől lehetséges, és olyan mértékben fog hatni, ahogy a jövőben a fiatalok egyetemi tanulása elterjedt lesz. Valamikor elképzelhető, hogy az emberek többsége rendelkezni fog egyetemi diplomával, és ismerni fogja a tudományos módszert elméletben is, nem csak ösztönösen. Akkorra a vallásnak szerintem már nagyon le fog áldozni. No de ez egy futurisztikus kérdés.

Címkék: oktatás ezotéria vallás tudományfilozófia

> 29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistaklub.blog.hu/api/trackback/id/tr955770413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.01.20. 18:59:42

Néhány apró dolog eszembe jutott ezzel kapcsolatban.

Az első az, hogy bár nyilván nem függ össze teljesen szorosan a természettudományos ismerete és a racionális, ateista gondolkodás, de azért erős a kapcsolat. Az, hogy sokan ma annyira hisznek az ezotériának, nyilván részben arra vezethető vissza, hogy a természettudomány teljesen idegen tőlük, egy érthetetlen, ellenséges valami.

Ennek az orvoslását azzal kellene kezdeni, hogy először is kisgyermek korban meg kellene szerettetni a gyerekekkel a tudományt, és nem elriasztani őket attól, ehhez pedig olyan tanárokra leenne szükség, akik nem pusztán csak megtanulták a legfontosabb dolgokat a szakterületükön, hanem elkötelezettek is, és szívügyüknek tekintik azt.

Én pl. emlékszem, hogy mind általánosban, mind középiskolában a fizika óra egyáltalán semmi másról nem szólt, csak arról, hogy a tanár képleteket írt a táblára, amivel én semmit nem tudtam kezdeni, meg is buktam egyszer félévkor. Pedig a fizika fantasztikus tantárgy lehetne. Most, felnőtt fejjel szívesen olvasok ismeretterjesztő könyveket a részecskékről és a kozmosz jelenségeiről, és lenyűgözőnek találom ezt a témát. Milyen érdekes órákat lehetett volna erről tartani!Elég lett volna, ha csak elbeszélgetünk arról, mekkora a Nap a Földhöz képest, milyen távol vannak egymástól, stb. é máris tartalmasabb lett volna az óra.

Dehát hiába, amíg a "keresztény érték" a fontos a kormányzat számára, a világ felfedezése, tudományos megismerése nemigen fogja megkapni a neki kijáró megbecsülést. Mellesleg amikor "keresztény értékek" kerülnek szóba, valahogy soha nem hangzik el, mik is ezek az értékek pontosan, és miért is fontosak. És hogy vajon miért fontosabbak, mint a felvilágosodás, a tudomány.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.20. 19:06:52

@Koós István:

"ehhez pedig olyan tanárokra leenne szükség, akik nem pusztán csak megtanulták a legfontosabb dolgokat a szakterületükön, hanem elkötelezettek is, és szívügyüknek tekintik azt. "

no, ilyeneket nem lehet nagy tételben kapni a kínai piacon.:)

Csaba Bene 2014.01.20. 20:36:26

Minden tudásnak fokozatai vannak. Nem kell semmiböl a doktori fokozatot tanitani a középiskolában. De képletek helyett a módszert tanitani nagyon-nagyon fontos. A megfigyelés és az önbecsapás jelenségeit. Az roszabb ha nem tanitunk semmit. Nem kell Poppert ismerni, hogy egy kettös vak kisérletet elvégezzünk. És szerencsére vannak olyan tudások, amelyek megismételhetőek ... Ami nem, arról nem is tudunk annyit, pl az evolució (tudjuk az összes változást a DNS ben, az összes bio-kémiai-folyamatot ami bennünk folyik ?) vagy a történelem, hogy a társadalomtudományt ne is emlitsem.
Ha tényeket tanitasz, akkor ugye a vallástanár is ugymond "tényeket" tanit.
Meg kell ugy fogalmazni, ahogy abban az életkorban felfogják és alkalmazni kell föleg ...
Amugy az emberi agy pedig képes a kompartizációra, ugyhogy az hogy egy tudós hivő nem jelent semmit, ő se tudja istent meghatározni ...

zoli0506 2014.01.21. 00:11:07

Az elmélet és a gyakorlat nem különíthető el egymástól. Az elmélet csak a gyakorlat felé vezető út, azonban egy elmélet csak akkor lehet igaz, ha az empirikusan alátámasztatott. A gyakorlat azonban nagy valószínűséggel sikertelen lesz, ha azt egy elmélet nem előzi meg.

zoli0506 2014.01.21. 00:38:02

Az iskolában nem zárt tudást, erkölcsöt, művészetet kell közvetíteni, hanem ezek létrejöttébe mint sikeres környezeti adaptációba kell tapasztalati úton bevezetést nyújtani.

Yorik 2014.01.21. 11:08:29

Számomra a középiskolai fizika, kémia csak variáció volt a matek órára. A dolgozatokban bemagolt képletekbe kellett számokat helyettesíteni, ill. egyéb logikai szabályokat alkalmazni, és ezzel elég jó jegyeket lehetett szerezni. Én ezt elég komoly problémának tartom. Arról, hogy pl. hogyan működnek a legalapvetőbb háztartási rendszerek, készülékek, vegyszerek, sokkal kevesebb maradt meg. A biológiával valamivel jobb volt a helyzet.

Márpedig a tudományos módszert talán úgy lehetne hatékonyan tanítani gyerekeknek, ha felteszünk számukra érdekes és az életükben releváns kérdéseket, és demonstráljuk, hogyan jut el az ember tudományos igényű válaszig, vagy hogyan kerüljék el a hibás következtetéseket. A mai korban az internet segítségével talán sokkal könnyebb lelkes tanároknak ilyen történeteket hoznia, kérdés, vannak-e lelkes tanárok.

A fizika, kémia mondjuk eléggé veszélyes üzem, talán ez is belejátszik abba, hogy inkább a tananyag bebiflázását, és nem az önálló kérdés-választ erőltetik. Nem biztos, hogy jó, ha a gyerek otthon az elektromos áram vagy a kocsi bütykölése után érdeklődik, főleg, ha a szülők sem értenek hozzá.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.21. 11:10:56

Túl sok a kötelező természettudomány az iskolákban már most is.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.21. 11:17:18

@Yorik: az, hogy hogy működnek a háztartási gépek, nem a tudoműnyos módszer tanítása, de még csak nem is tudomány, hanem technika óra.

Yorik 2014.01.21. 11:53:20

@Brendel Mátyás: középiskolában nincs technika óra (legalábbis nekem nem volt), szerintem nem árt az elméleti tanagyagot jobban demonstrálni, hogyan van jelentősége az életünkben, mint hogy U=R*I.

Yorik 2014.01.21. 11:59:52

@Brendel Mátyás: Bocs, ha offtopic voltam, csak annyit szerettem volna ezzel a résszel mondani, hogy ha a tudományterület tényleges tárgya iránt sem sikerül felkelteni az érdeklődést, akkor a módszer iránt talán még nehezebb lesz.

Hound 2014.01.21. 12:51:28

@Brendel Mátyás
Nagyon szívesen olvasnék egy cikket tőled amiben leírod a tudományos módszer "lényegét" és előnyeit, ha lehet ezt ilyen egyszerűen. Van erre esély a jövőben?

Koós István 2014.01.21. 13:07:28

@Brendel Mátyás:

A múltkor megnézegettem a hét éves unokaöcsémmel Dawkins ismeretterjesztő könyvét, A valóság varázsát, amiről itt is írtam a blogon. Egyébként azért is olyan jó az a könyv, mert Dave McKean iszonyat jó rajzokat készített bele (egy remek Batman-képregényt is rajzolt).

Az unokaöcsémnek nagyon tetszettek azok a képek, amik az evolúciót meg a szivárvány fénytörését ábrázolták, jobban, mint a mítoszokról szóló részek. Azt hiszem, valahol itt kellene elkezdeni megszerettetni a természettudományt. Akinél kialakul egy érdeklődés, egy pozitív attitűd gyermekkorban, az később képes lesz értelmes gondolkodásra, és meg fog tanulni nehezebb dolgokat is.

Nekem viszont pl. eléggé elvették a kedvemet a képletekkel az elején, ahogy Yorik is írta saját magáról.

Koós István 2014.01.21. 13:10:43

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Nyilván nem az a megfelelő megoldás, hogy ha valamit meg akarunk tanítani, akkor minél több órát tartunk belőle, annál jobban fogják tudni a diákok. Inkább a motiváció a fontos.

szemet 2014.01.21. 13:26:39

@Koós István: "Nekem viszont pl. eléggé elvették a kedvemet a képletekkel az elején, ahogy Yorik is írta saját magáról"

Szerintem azok szeretik akik ráéreznek egyfajta rejtvényfejtői attitűdre (illetve nyilván azok akik jobb benne mint az átlag és ezért sikerélményük van). Ez azért nem olyan ritka, de nem is általános.

Önmagában az a számadat hogy adott (elképzelt, ideális) test milyen gyorsan csúszik le a lejtőn, vagy hogy mekkora a levegő nyomása kémcsőben X hőmérsékleten ha adott magasságú higanydugó zárja le, pont annyira érdekes mint egy kitöltött sudoku tábla.

De az elsőt (szemben a másodikkal) tényleg könnyebben lehetne akár a mindennapi élethez is kötni, és az talán tényleg elmarad...

Koós István 2014.01.21. 13:38:33

@szemet:

Igen, abban nyilván igazad van, hogy kell hozzá egy adottság, tehetség, alkat. Belőlem nyilván nem csináltak volna fizikust vagy matematikust, de azt biztosan el lehetett volna érni, hogy ne kettes legyek fizikából, és ne idegenkedjem annyira tőle. Az is biztos, hogy a megfelelő attitűd kialakítása nagyon sokat jelent.

Amikor pl. olyan embereket hallunk beszélni az életükről, pályájukról, akik valamilyen természettudományban kiemelkedőek, akkor gakran előkerül, hogy volt olyan tanár vagy nevelő, aki az életük egy adott pontján felkeltette az érdeklődésüket a szóban forgó terület iránt.

Koós István 2014.01.21. 13:44:32

@szemet:

"Szerintem azok szeretik akik ráéreznek egyfajta rejtvényfejtői attitűdre"

Igen, de a rejtvényfejtó attitűd nem kötődik kizárólagosan a természettudományhoz. Pl. egy idegen nyelvű szöveg is ilyesféle tevékenység, ezt tapasztalom, ahogy mostanában franciául olvasok, néha akad olyan mondat, amin órákat gondolkodom.

"(illetve nyilván azok akik jobb benne mint az átlag és ezért sikerélményük van)."

Hát igen, de az, hogy valamiken sikerélménye legyen, nem csak azt feltételezi, hogy leve jó legyen azon a területen, hanem a dolog fordítva is működik, mint egy öngeneráló folyamat: akinek megmutatják, hogyan lehet sikert elérni valamiben, az később is szívesen fog foglalkozni azzal a témával.

szemet 2014.01.21. 13:57:45

@Koós István: Hát igen.

Egyébként közben eszembe jutott, hogy a valóság és a képletek között ma már ott van és elérhető a szimuláció is:

ott nem a tanárt kell bámulni hanem aktívan dolgozhat mindenki a saját gépén, ott ki lehet próbálgatni mi történik ha megváltoztatja valaki a fizikai konstansokat vagy akár magukat a törvényeket (képleteket) - látványos is lehet, kreatív is lehet, és a "digitális" műveltséget is segíti... (pl. www.ted.com/talks/alan_kay_shares_a_powerful_idea_about_ideas.html )

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.21. 14:10:44

@szemet: a szimulációval az a gond, hogy

1)egy csomó jelenségre nincs szimuláció. persze attól függ, mit vársz el egy szimulációtól. ha csak egy képlet implementálása, akkor persze minden képlethez lehet szimulációt csinálni.

2) a gyerek tudja, hogy szimuláció, tehát nem erősíti azt a véleményét, hogy ez valóban így van, hanem: "hát a tudósok kitaláltak egy képletet, betették a szimulációba, játszadozhatok vele, de hogy ez tényleg így van-e, azt tudja a halál".

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.21. 14:11:45

@szemet: a szimuláció inkább arra jó, hogy egy gyereknek jobb érzéke legyen egy tudományos elmélet következményeit illetően. inkább mérnöki téren segít.

szemet 2014.01.21. 14:38:36

@Brendel Mátyás: Nem írtam, hogy csak a szimuláció elég, de sokat ledíthet a dolgon.

A linkelt videóban pl. van egy rész ahol a zuhanó test videófelvétele mellé képkockánként mellénézik a szimulációt - te milyen demonstrációra emlékszel iskoláskorodból a képletek és a valóság megfeleltetésére?

Nekem a gimnáziumban már voltak kis jeladók amiket kiskocsira vagy rugóra lehetett tenni, és egy számítógéppel elemezni a pályáját - de ennek még kreatív része nem nagyon volt mert az még tipikusan az a "drága" beszerzés volt az akkoriban, amit a diákok jobb ha csak távolról szemlélnek ;)

Bobby Newmark 2014.01.21. 14:41:52

@Brendel Mátyás: Mi rengeteget tanultunk általános végén abból, hogy írtunk néhány 2D-s fizikai szimulációt. Newtoni fizika, rugalmas és rugalmatlan ütközés, gravitáció, ütközés a képernyő szélével, tetszőlegesen pakolható kötél, gumi, rugó, testenként beállítható kezdeti paraméterek, mint tömeg, méret, kezdősebesség. Szimulációt elindítva pattogtak a golyók, nyúltak a gumik, mozgott minden ahogy kell. De írtunk szintén 2D gravitációt modellező programot is.

De mi az iskola (sőt, két iskola, nem ugyanoda jártunk) legelborultabb nerdjei voltuk.

És poszt a végkövetkeztetése szempontjából meg azt kell mondjam, hogy sajnos ez az egész semmit nem ér önmagában. Én ilyenné váltam, amit itt a blogon már láthattatok, racionális beállítottságú, hitmentességre törekvő, két lábbal a földön álló ember (legalábbis így tekintek magamra), a haverom, akivel a fenti kódolást műveltük (és ha őszinte akarok lenni, akkor ő kitartóbb volt és kicsit jobban is értett hozzá) most egy paranoid, összeesküvéshívő idióta lett, nemrég össze is ugattam vele faszbúkon, amikor sok lett a chemtrailes faszságaiból már.

Szóval valahogyan egy korához képest kiemelkedően logikus gondolkodású és tudományos érdeklődésű gyerekből egy agyhalott hívő felnőtt lett.

Szal lehet, hogy van befolyása a természettudományos képzésnek, de az is csak egy tényező a sokból, sajnos.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.21. 15:04:48

@Bobby Newmark: a post is valami ilyesmit akar mondani. a tudomány oktatásától, a logikus gondolkodás oktatásától ne várjunk túl sokat, mert nem fog tőle lemenni a hívők aránya 0 környékére.

szemet 2014.01.21. 17:18:00

"az élet ismerete, az evolúció beható ismerete sokkal többet számít, mint a logika"

Érdekes lenne tudni hogy az ok az-e hogy a biblia nem nagyon mond ellent a matematika eredményeinek (leszámítva a Pi=3 dolgot), hamis biológiai ismeretekkel többel szolgál.

Valami olyan vallást kéne megnézni ami kevésbé ilyen, hogy ott is meg van-e ez a különbség. Tehát ahol a biológiával nem állnak nyílt vitában. (Mondjuk nem tudom van-e ilyen, talán minden vallásnak vannak mára elavult elképzelései pl. a betegségekről.)

Vagy pedig arról van szó, hogy a matematikusok egy része egyszerűen általában pozitívabban áll hozzá az absztrakt, platonikus, téren időn kívüli entitások létezésének kérdéséhez...

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.21. 17:47:00

@szemet: mivel egyik történelmi vallás sem ismerte az evolúciót, és többnyire akartak valamit mondani az élőlények, ember kialakulásáról, ezért majd mindegyik ellent mond. az evolúció a tudomány egy elég kései eredménye egy elég régen meglévő, közérthető kérdésre.

Bobby Newmark 2014.01.21. 19:07:01

@Brendel Mátyás: Igen, nem is ellentmondani akartam, csak elmeséltem a sztorimat. Általában tényleg csak akkor írok itt kommentet, ha nem értek egyet, de most épp nem. :P

Serathis 2014.01.24. 12:38:27

A Győri Széchenyi Egyetemen pont ilyet oktatnak "fizika történet " néven. Na pl azt pont tanithatnanak altalnosban és kozepben. Persze egyszerűbben.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.01.24. 13:39:57

@Felsmukk: a tudománytörténet nem ugyanaz, mint a tudományos módszer. az első leíró, a másik előíró.

magyarul a tudományt nem feltétlenül úgy kell csinálni, ahogy a történelem folyamán csinálták.
süti beállítások módosítása