Ateista Klub

“Az írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek: Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert ők mondják, de nem cselekszik.” Máté 23:2-3 "ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok" Orbán Viktor

Friss hozzászólások

  • Brendel Mátyás: @meglévő alap: és ha a Yule fa a karácsonyfa elődjének számít, akkor sokkal előbb is állítottak. S... (2024.03.03. 22:55) Jézus nem karácsonykor született
  • Brendel Mátyás: @mezgag85: " Izrael biztostja már évtizedek óta Gázának nagyrészt az üzemanyagot, a vizet, az áram... (2024.03.03. 22:33) Eliszlámosodik-e a nyugat még ebben az évszázadban?
  • meglévő alap: A legnagyobb érdekesség számomra az, hogy a Biblia osztogatás legnagyobb ellenzője sokáig a római ... (2024.02.26. 20:42) Éjféli mise
  • Brendel Mátyás: @Mézgagé: nem fogtad fel a postot. a post arórl szól, hogy az Univerzum lehet véges idejű, de mégi... (2024.02.20. 16:58) Univerzum-modellek isten nélkül
  • Brendel Mátyás: @ABCenaturi17: a középkor sötétségét mutatja még a sok kínzás. nemcsak a gonoszság, hanem a butasá... (2023.12.13. 21:58) A legjobb ateista könyv, ever...

Címkék

1 (1) abortusz (2) Ádám és Éva (2) adó (1) agnoszticizmus (9) agresszió (4) AIDS (1) áldozat (4) alkotmány (1) államegyház (6) állatvédők (1) altruizmus (2) áltudomány (3) Amerika (1) analitikus (2) analógia (1) anarchizmus (2) anglia (1) anglikán egyház (1) angyalok (1) animizmus (1) antiszemitizmus (1) antropocentrizmus (2) argumentum ad ignorantiam (1) ateista (10) ateisták (1) ateista egyház (4) ateista párt (1) ateizmus (25) ausztria (1) az ateizmus nem hit (6) a hit ereje (2) a vallások vége (11) a vallás bűnei (2) a vallás vége (8) babona (1) bátorság (2) bayer (1) béke (3) berg (1) bergoglio (3) bertrand russel (1) betegség (9) Biblia (16) biblia (11) bizalom (1) bloggolás (1) boko haram (1) boldog (1) boldogság (10) bolgogság (1) börtön (2) boszorkányüldözés (2) botrány (1) breivik (2) búcsúcédulák (1) buddhizmus (11) bújkáló isten (2) bűnkultusz (2) bűnök (13) bűnözés (37) burka (1) bűvészet (1) cáfolás (1) carl sagan (1) celebek (1) cenzúra (7) cherry picking (1) család (1) csillaghamu (1) csoda (11) csodák (1) dawkins (4) deizmus (7) dekadencia (1) demarkáció (3) demográfia (1) demokrácia (6) Dennett (1) descartes (8) diderot (5) divergencia (16) djihad (2) dogma (1) douglas adams (1) dőzsölés (1) drogok (2) dualizmus (10) dzsihád (2) egészség (1) egyenlőség (2) Egyesült Államok (1) egyház (3) egyházadó (1) egyházállam (20) egyházkritika (5) egyháztörvény (3) egyiptom (1) egzaktság (1) egzisztencializmus (2) eincheitswissenschaft (2) életfilozófia (2) életrajz (2) életszemlélet (5) élet értelme (26) eliminativizmus (1) ellenőrzés (2) ellentmondások (2) elmefilozófia (3) elmélet (1) élmény (3) elnyomás (3) elv (1) empirizmus (7) eq (1) eretnekek (3) erkölcs (29) erkölcsi relativizmus (7) erőszak (11) erotika (2) értékrend (3) értelem (5) értelem és érzelem (8) érvelési hiba (3) érzelem (7) esztétika (3) etika (26) etikaoktatás (2) etikaóra (6) etiopia (1) eu (1) eucharistia (1) evangelium (1) evangéliumok (8) evolúció (13) evolúcó (1) ezotéria (5) facebook (2) fanatizmus (8) fejlődés (1) feltámadás (4) felvilágosodás (6) feminizmus (5) fenyő (1) fetisizmus (1) feymann (1) film (16) filozófia (1) filozófiai racionalizmus (1) filozófus (17) filozófusok (4) finnország (2) finomhangoltság (5) fizika (3) fizikalizmus (4) flow (4) fogalomrendszer (1) függőség (1) fundamentalizmus (6) genezis (1) globalizáció (1) gonosz (21) gy (1) gyerekek (3) gyilkosság (3) gyónás (1) háború (1) hadisz (1) hadith (1) hagyomány (1) halál (19) halál közeli élmény (2) házasság (2) hazugság (1) hedonizmus (1) Heidegger (2) hézagok istene (1) higiénia (1) himnusz (1) hinduizmus (8) hinduk (1) hírcsárda (1) hit (20) hitchens (3) hittan (4) hitvi (1) hitvita (3) hit és tudás (16) hit nélkül élni (8) homeopátia (1) homoszexualitás (8) Hume (2) humor (21) húsvét (1) idealizmus (3) időutazás (1) igazi vallás (1) igazolás (23) igazságosság (2) ikon (1) ima (4) india (5) indonézia (2) indukció (1) inkvizíció (15) instrumentalizmus (2) integráció (1) intellektuális tisztesség (2) intelligencia (4) intelligens tervezés (1) intolerancia (3) irán (1) Irán (1) irodalom (2) irónia (3) irracionalitás (1) isten (11) istenérv (22) Isteni Téveszme (1) istenkáromlás (2) isten halott (1) isten nélkül nincs erkölcs (2) iszlám (46) ízlés (1) izrael (2) játszmaelmélet (1) jézus (23) Jézus (11) jog (1) jóságosság (1) kálvinizmus (2) karácson (1) karácsony (8) karikatúra (1) katasztrófa (1) katolicizmus (11) katolikusok (2) kdnp (3) kereszt (1) keresztelés (1) keresztény (9) keresztényésg (3) kereszténység (38) keresztes hadjáratok (1) kettős mérce (1) Kierkegaard (1) kínzás (6) kivégzés (1) klerikalizmus (2) kognitív disszonancia (1) kölcsey (1) kommunizmus (4) kontinentális filozófia (1) könyv (53) könyvégetés (1) korán (3) koron (1) koronavírus (1) korrupció (1) körülmetélés (3) középkor (6) kozmológia (2) közösség (1) kreacionizmus (7) kreacionmizus (1) kult (1) kultúra (2) legenda (1) lélek (9) lengyelország (1) liberalizmus (3) librivox (1) logika (4) lopás (2) lövöldözés (1) luther (2) magyarázat (2) maher (1) mali (1) mária (2) mártírok (1) maslow (1) matematik (1) matematika (2) materializmus (10) matterhorn (1) mazochizmus (1) medicína (1) meditáció (1) megbocsátás (1) megtermékenyítés (2) mémelmélet (2) menekültkérdés (3) mennyország (12) mérleg (1) mese (3) mesterséges intelligencia (6) metafizik (1) metafizika (11) metafóra (6) metodika (1) militantizmus (1) mise (1) miszt (1) miszticizmus (1) mitológia (2) mítosz (5) modernizáció (2) módsze (1) módszertan (2) monizmus (2) monoteizmus (3) moore (1) mormonizmus (1) mormonok (1) multikulti (3) muszlim (2) mutyi (1) művészet (2) múzeum (1) náci (1) nácizmus (4) naturalizmus (1) NDE (1) németország (4) nepál (1) népek ópiuma (10) népírtás (4) népszámlálás (1) neurobiológia (5) neurózis (2) nevelés (1) nietzsche (4) nobel (1) nők (1) objektív (6) objektív és szubjektív (5) occam (5) okság (1) oktatás (11) ökumenizmus (1) öncsonkítás (1) öngyilkosság (2) önszerveződés (1) ontológia (3) örök élet (2) orvoslás (1) ősrobbanás (1) összehasonlító valláskritika (1) pál (2) palesztína (1) panteizmus (2) pap (1) pápa (4) paradoxon (1) paranoia (3) pascal (3) pedofilia (1) pedofília (3) plágium (1) pogányság (3) pogrom (1) pokol (3) politeizmus (2) politika (19) pornó (2) pozitivizmus (1) predesztináció (1) prostitúció (1) provokáció (2) prüdéria (2) pszichedelikus (1) pszichológia (8) qualia (2) rabszolgaság (2) racionalizmus (7) radikalizmus (1) ratzinger (2) redukcionimzus (2) redukcionizmus (2) reform (1) reformáció (2) regresszió (1) reinkarnáció (3) rejtőzködő isten (2) relativizmus (3) remény (1) reprodukálhatóság (1) repülő (1) Richard Dawkins (2) rossz gyógyszer (2) saeed malekpour (1) sajtószabadság (4) sartre (1) sátán (2) satyagraha (1) sci-fi (2) skizofrénia (1) sorozat (2) spagettiszörny (2) spiritualizmus (4) statisztika (13) Sunday Assembly (3) svájc (1) szabadság (8) szabad akarat (7) szadizmus (3) szaturnália (1) szegénység (1) szekta (2) szekták (4) szekularimzus (4) szekularizmus (40) szemet szemért (1) szent könyv (2) szent tehén (1) szerelem (2) szeretet (6) szex (5) szimuláció (4) szintetikus (2) szintetikus apriori (1) szkepticizmus (2) szólásszabadság (2) szollipszizmus (1) sztoicizmus (1) szub (1) szubjektív (7) szüzesség (1) szűznemzés (2) takonyangolna (1) talmud (1) tanmese (22) tanulás (1) taoizmus (1) társadalom (6) tautológia (1) TED (1) teizmus (1) tekintély (1) tény (1) teodicea (8) teodícea (1) teológia (10) teremtés (2) teremté ember az istent (1) természet (1) természettörvények (3) terroizmus (1) terrorizmus (17) tervezés (1) test és elme (4) tinik (1) tízparancsolat (4) tolerancia (2) történelem (10) történelmi jézus (6) transzcendencia (2) transzcendens (4) tudás (2) tudatosság (2) tudomány (21) tudományfilozófia (34) túlvilág (11) tüntetés (2) tv (1) üdvtörténet (1) újságírás (2) újtestamentum (3) üldözés (5) undefined (2) unitárianizmus (1) Univerzum (5) usa (4) USA (2) utópia (1) üzletegyház (1) vagyon (1) vágyvezérelt gondolkodás (6) vakok országa (3) válás (1) vallás (24) vallásfesztivál (1) vallásháború (7) valláskritika (5) vallások vége (5) vallásszabadság (18) vallástudomány (1) vallásüldözés (4) vallás haszna (5) valószínűségszámítás (3) vámpírok (1) varázslás (2) vasárnap (2) vatikán (9) vatikáni szerződés (5) végítélet (1) végtelen regresszus (3) véletlen (1) véletlen egybeesés (1) vermes géza (1) vicc (2) videó (6) vikingek (1) világvége (1) vita (2) voltaire (1) vulgáris (1) zavargás (2) zene (3) zombi (1) zsid (1) zsidók (11) zuhanó repülőgép (1) Címkefelhő

e-mail: maxval1967@gmail.com

e-mail: popocatepetl@freemail.hu

e-mail: miigyelunk@gmail.com

A rothenburgi középkori terror háza

Brendel Mátyás 2013.10.27. 06:40

DSCN0053.JPG-1. Ábra: a nürnbergi vas szűz (iron maiden)

Rothenburg ob der Tauberban (mert több is van ám) egy szép, őszi szombat délelőtt Frankfurtba menet álltam meg. Reggelen indultam Lindauból, és estére ígértem a barátaimnak az érkezést. És ha már ennyit utaztam, akkor útközben is meg akartam nézni pár dolgot. Én így szoktam ezt csinálni. Ám Rothenburgot előre nem terveztem be, csak útközben gondoltam egyet, és lehajtottam az autópályáról. Nagyon idilli kis középkori városka, várfalakkal, fa lakóházakkal, amilyenek a legromantikusabb német kisvárosok. Van itt egyébként egy karácsony múzeum, és bolt is, ahol vagy ezer négyzetméteren csak karácsonyi kellékeket lehet venni. Van orrba-szájba tényleg minden, sőt, mindenből minimum tízféle termék.

Az is eléggé véletlen, hogy Rothenburgban végül a terror múzeumot is megnéztem, mert valójában középkori kriminál-múzeum a neve, és még az sem derült ki a GPS-ből, hogy középkori. Így nem volt igazán csábító a POI. Azt. hogy középkori csak akkor láttam, amikor odaértem, és a bejárat előtt is kalodák voltak.

A kiállítás valójában nagyrészt a középkori bűnözésről szól, igen jelentős mértékben foglalkozik a kínzásokkal és büntetésekkel. Egy nagyon kis mértékben más dolgokkal is, mint például a gyönyörűen megírt céhes levelekkel, vagy a pápaválasztással, Mindenesetre számomra telitalálat volt (nem, nem vagyok szadista:), és nagyon örültem, hogy mégiscsak odamentem megnézni.

A kiállítás több emeleten, rengeteg szobán vezet át, és tényleg nagyon sok kiállítási darabot szedtek össze a világ minden részéről. Így például kalodából is nagyon sok volt, vagy büntetésként használt vasálarcokból, de erényövből is volt vagy három.

Sajnos a kiállítás nem választotta ketté az egyházi és világi büntetést, tehát az inkvizíciót és a világi büntetés-végrehajtást. Másrészt viszont a középkori egyházállamokban a kettő annyira összefüggött. hogy talán lényegtelen is. A világi törvények is nagyon jelentős részt vallási alapúak voltak, a vallásból vették a konzervativizmusukat (ld. 0. ábra). Másrészt, mint ismeretes, az inkvizíció halálbüntetéseit a világi hatalom hajtotta végre.

DSCN0032.JPG

0. ábra: Mint tudjuk, a kereszténység a szeretet vallása. "Felebaráti" kézszorítók.

Franciaországban korábban egy egészen hasonló, de ad-hoc kiállítást láttam, még az is lehet, hogy Rothenburgból vitték oda az "emléktárgyak" egy részét. A rothenburgi volt természetesen a nagyobb tárlat, teljesen meg voltam elégedve azzal, hogy tudtak újat mutatni. Miután azon már nem lepődtem meg, milyen embertelen volt a kínzás, vagy a büntetés, milyen hülyeségeket voltak képesek büntetni, azon még mindig meglepődtem, hogy például a büntetéseknek milyen sok módozata volt. Ezek sokszor kapcsolódtak a bűnhöz, és ahhoz illettek, sokszor viszont csak azt tudom mondani, hogy a büntetések kitalálóinak perverz fantáziáját "dicsérik". Mintha ezek az emberek élvezték volna a büntetések kitalálását.

DSCN0036.JPG1. Ábra: büntetésként használt álarcok igazolják a középkori büntetés perverzióját.

A kisebb büntetéseknél kifejezetten adtak arra, hogy fantáziadús módon szégyenítsék meg a "bűnöst". Például szamáron kellett lovagolni, vagy voltak ezek a vasálarcok, vagy egy rossz zenésznek egy trombitaszerű kalodába tették a kezét. Ez utóbbi arra is példa, hogy micsoda hülyeségért büntettek, ma egyszerűen az emberekre bízzuk, hogy mit nem hallgatnak meg, de arra is példa, hogy nem elégedtek meg a büntetéssel, kifejezetten arra játszottak, hogy az illető nevetségessé váljon és szenvedjen.

DSCN0046.JPG2. Ábra: ezt a trombita-kalodát rossz zenészeknek kellett viselniük. Ez demonstrálja a középkori büntetés kegyetlen értelmetlenségét.

A nem annyira hívőkkel szemben is intoleránsak voltak. Nem is kellett eretneknek lenni, elég volt elaludni a templomban, hogy egy kolonc-rózsafűzért kapjon az ember, amely nagy, és nehéz is volt, továbbá megintcsak megszégyenítő.

DSCN0055.JPG

3. Ábra: rózsafűzér, amelyet például a templomban elalvóknak kellett viselniük. Ez van vagy egy méteres.

Két vitatott dolgot hagytam a végére. Az egyik a vasszűz (iron maiden), amely egy híres kínzó, avagy kivégzőeszköz volt. Nos, a középkorban sokféle durva módon végeztek ki embereket, a kerékbe törés például tényleg létezett, de a vasszűz inkább kitalációnak néz ki. Az egyik híres vasszűz mégis a nürnbergi, amely egy létező darab volt, de utólagos készítménynek gondolják. Az eredeti már nincs meg, a rothenburgi múzeumban van viszont a másolata.

A másik vitatott dolog az az erényöv, ezen a kiállításon hármat is kiállítottak, és különbözők voltak, régieknek látszottak, és ha kitaláció lett volna, nem tartanám valószínűnek, hogy mindjárt három különféle darabot hamisítottak volna. A múzeum recepciósa szerint, és hozzáértőnek nézett ki, eredetiek. Azt is mondta, mert én megkérdeztem, emlékeztem, hogy ez egy vitatott téma, hogy a hadsereggel menő prostituált-feleségek viselték. Ez egy különös hipotézis, és nem egészen értem pontosan, miért. Hogy csak fizetés ellenében lehessen megkapni őket? Hogy ne erőszakolja meg őket a fél hadsereg?! Talán van logikája, de elég furcsa.

DSCN0044.JPG4. ábra: Erényöv. Sajnos nem volt kiírva, hogy ki, mikor, merre, meddig.

Ahogy korábban már említettem, a múzeumban vettem két könyvet, és ezeket ha elolvasom, lehet, hogy még visszatérek a témára. Például kiderült, hogy Németországban arányaiban is valami iszonyatosan nagyobb boszorkányüldözés volt, mint más országokban.

Címkék: bűnözés múzeum középkor kereszténység kínzás inkvizíció

> komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ateistaklub.blog.hu/api/trackback/id/tr505600831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:06:06

@Brendel Mátyás:

Nincs probléma. Anakronizmus XXI. századi szemmel nézni korábbi korok gyakorlatát. Probálsz ütni a kereszténységen, de most ebben kudarcot vallottál, mert alkalmatlan ehhez a téma.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:06:46

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ja, persze. az nem számít, hogy a kereszténység egy fikarcnyit nem javított a kor rémségein mindazzal a sok hülye ideológiával, hanem inkább rontott rajta, meg adott még egy okot a kínzásra. erre a hülye, keresztény, tuskó, cinikus fasz csak megvonja a vállát.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:07:51

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

" Anakronizmus XXI. századi szemmel nézni korábbi korok gyakorlatát."

miért, milyen szemmel nézzem?! anakronizmus elítélni a kommunizmust és a nácizmust. vagy csak a hülye fasz kereszténységet anakronizmus elítélni?!

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:08:43

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: a kereszténység már a 21. századot sem éri fel?! rendben, helyben vagyunk, menjen a történelem szemétdombjára!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:09:05

@Brendel Mátyás:

A kereszténység sokat javított a helyzeten, ez tény, a humanizmus a kereszténység miatt lett eleve szempont.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:10:16

@Brendel Mátyás:

A kereszténység az időn kívül áll, hiszen független tőle.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:19:18

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ha ugyanígy, "anakronizmusok" nélkül akarsz beszélni a hülye vallásodról, akkor azt mondhatjuk, hogy a nyomorult Jézusodat, ha egyáltalán igaz az evangéliumi történet, akkor lázadásért keresztre feszítették. ezt csinálták a rómaiak a korban mindegyik zsidó lázadóval. Jézus csak egy volt a sok közül. azt kapta, amit a kor normái szerint megérdemelt. nem volt ott semmi bűn, tehát megváltás sem történhetett.

egy köztörvényes bűnöző nem válthatja meg a világot. egy az Egyesült Államokban kéjgyilkosság miatt kivégzett gazember sem a megváltó, hanem gazember. Jézus is az volt.

Koós István 2013.10.27. 10:19:34

Éppen az előbb néztem a tévében egy vallási műsort, Sándor István szalézi szerzetes boldoggá avatásáról volt szó benne. Az utóbbi napokban egyébként is sokat lehetett hallani erről, hogy milyen gonoszak voltak a kommunisták, hogy a jó és igaz hívőket megkínozták, de az igazi hívő, mint Sándor István, lám vértanú lett.

Tehát az egyház a jó, az igaz, a kommunizmus meg gonosz, és a kommunizmus persze ateizmus egyben. Közben meg pont az ellenkezője igaz, az egyház erőszakos, hataloméhes, a középkorban is, meg most is, hiszen ő az egyik legnagyobb haszonélvezője a jelenlegi rendszernek.

Az egyház tehát egy szegény elnyomott, de jóságos intézménynek állítja be magát, miközben pont ő az erőszakos. A középkorban is része volt a hatalomnak, és most is arrafelé törekszik.

Egyébként egy hittantanár ismerősöm mondta, aki egyházi iskolában dolgozik (!!), hogy az egyház túl sokat akar, annyi iskolát vesz át, amennyinek az irányítását már nem is tudja megszervezni, kézben tartani.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:20:05

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: a humanizmus a kereszténység ellenében lett szempont. a kereszténység láthatod, hogy le se szarta. a felvilágosodás miatt lett szempont.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:22:33

@Brendel Mátyás:

Jézus megsértette a kora jogát, ez tény, de irreveláns tény. Isten az emberi jog felett áll.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:23:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"A kereszténység az időn kívül áll, hiszen független tőle. "

de ha a keresztény inkvizíció kínzásait mutatjuk be, akkor az időtlen idióta kereszténységedet rögtön beleteszed a korba, sőt a korral akarod tisztára mosni.

bazdmeg, ha időtlen, akkor legyen már minimum 21. századi mércével elfogadható, te baromállat?!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:23:53

@Brendel Mátyás:

Nem, ez nem így van. A prekeresztény ókorhoz viszonyíts. A felvilágosodás pedig vegyes valami, jót is hozott, rosszat is.

Koós István 2013.10.27. 10:24:37

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"A kereszténység az időn kívül áll, hiszen független tőle. "

Ha a kereszténység az időn kívül áll, akkor nyilván az egyház is. Ebben az esetben viszont a középkori inkvizíció ellen nem érvelhetsz azzal, hogy az már régen volt, hiszen az egyházzal kapcsolatban nem lehet múltról beszélni, mivel az nem időbeli. Úgyhogy ezzel magad ellen szóltál.

De egyébként is, ha egy szervezet egyszer már átment erőszakba, akkor nincs olyan, hogy az már régen volt. Ezzel bizonyította, hogy erőszakos, hogy az alaptermészetében ez benne van.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:24:45

@Brendel Mátyás:

Tehát a XX. sz. viszonyaiban mindez normális volt? Én nem így gondolom.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:25:43

@Brendel Mátyás:

Tégy különbséget a világ állapota és a keresztény tanítás között, a kettőt semmi értelme egybemosni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:29:05

@Koós István:

Az Egyház isteni és emberi is egyszerre. Ami az emberi/földi része, az nem független a világi viszonyoktól. Az Egyház vezető emberei is bűnös emberek, akik tévedhetnek, rosszak lehetnek, stb.

Nyilván az inkvizíció céljai nemesek voltak, de ez nem mentség, hiszen az alaphozzáállás (csináljunk jót erőszakkal) téves volt), dehát ez volt a korszellem.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:29:17

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Tehát a XX. sz. viszonyaiban mindez normális volt?"

az volt. olvastál történelmet? Lenin egyik meghatározó gyerekkori élménye volt, hogy a bátyját, Alexandert kivégezték, mert merényletet tervezett a cár ellen. a forradalom után pedig Lenint magát akarták megmerényelni.

megtanulta a maga korának történelmi leckéjét: a merénylőket ki kell végezni. a lázadókat ki kell végezni. vagy ő írt ki minden ellenzéket, vagy az nyírja ki őt.

tökéletesen a korának orosz társadalma szerint járt el. a Gulágok előfutára a szibériai száműzetés volt.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:30:31

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: engem a világ állapota érdekel.

szart sem ér az olyan tanítás, amely a világ állapotain nem javít, csak ront. jöhetsz itt nekem a mesével, ha egyszer a világ állapotára nézve káros, akkor káros. akkor megy a szemétbe.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:31:47

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"a világ állapota és a keresztény tanítás között,"

az utóbbit az előbbi alapján ítéljük meg. így ítéljük meg az ideológiákat: mit hoztak az emberiségnek. a kereszténység ezt hozta. ez alapján ítélünk.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:32:16

@Brendel Mátyás:

Az emberi jog sértése nem releváns Isten működéséhez képest.

Ez olyan, mintha Béla kimentett volna egy kisgyereket a villamos sínei alól, s kitüntetést kapott volna, azonban egyes szkeptikusok kijelentették volna, hogy Béla gazember volt, mert amikor átszaladt a villamossínhez, akkor éppen pirost mutatott a lámpa, azaz Béla egy alávaló szabálysértő volt, nem hős.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:32:42

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Tégy különbséget a világ állapota és a keresztény tanítás között"

feldughatod magadnak a mesédet, ha a világ állapotára nézvést ilyeneket hozott.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:33:26

@Brendel Mátyás:

Ha csak azt csinálta volna Lenin, mint a cárok, ma a kommunizmus pár száz áldozatáról tudnánk csak beszélni.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:34:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: na jó, de ha Béla odaköti magát a sínekhez, és elüti a villamos, és ti azzal jöttök, hogy a hős Béla megmentette az emberiséget, akkor mi azt mondjuk, csak egy nyomorult öngyilkos volt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:34:38

@Brendel Mátyás:

A keresztényság elsősorbn nem a világról szól, Jézus is mit mondott, "nem e világból való a királyságom"

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:37:34

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Ha csak azt csinálta volna Lenin, mint a cárok, ma a kommunizmus pár száz áldozatáról tudnánk csak beszélni. "

azt csinálta, mint a cárok. az, hogy mennyi terror és mennyi áldozat van, az attól függ, milyen erős az uralkodó jelleme, és milyen nagy veszélynek van kitéve a hatalma. II. Miklós puhány volt. a Sándorok erősebbek, de közel sem voltak olyan végveszélyben, mint Lenin.

egy összemérhető példa ez:

hu.wikipedia.org/wiki/IV._Iv%C3%A1n_orosz_c%C3%A1r

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:38:23

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: faszt se érdekel. minket a világ érdekel, mert mi itt és most vagyunk. mondom, feldughatod magadnak a mesédet.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 10:44:08

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Jót hozott, ha így ítéljük meg. "

ld a cikket, hülyegyerek.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 10:48:07

@Brendel Mátyás:

A cikk nem ellentmondás. A cikk leírja a kor szokásait, s ezeket - alaptalanul - a kereszténység nyakába varrja. Nézz meg büntetéseket a prekeresztény korból! Azokhoz képest mindez komoly javulás.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 12:44:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: nem az. műveletlen fasz vagy, és elfogult a kereszténységgel.

Hunor Levente 2013.10.27. 13:16:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Anakronizmus XXI. századi szemmel nézni korábbi korok gyakorlatát."

Nem, az anakronizmus az, ha korábbi korok gyakorlatát akarod most alkalmazni. Így például a keresztény vallás gyakorlása anakronizmus, azért járnak manapság kevesen templomba.

Hiába adsz valami egyedi, hülye, keresztény értelmezést a szónak, az a köznyelvben pont nem azt jelenti, amit szeretnél.
www.kislexikon.hu/anakronizmus.html

Az anakronizmust éppen a mai kereszténységen lehet számonkérni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 13:31:30

@Hunor Levente:

Az, hogy kevesebb a keresztény, egyének döntése, semmi egyéb. Ma az keresztény, aki az akar lenni, nem kötelező és nincs szankció, ha nem vagy az. Így a kényszerkeresztények elmaradtak. Ennyi az egész.

Hunor Levente 2013.10.27. 13:43:48

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: A templomba járás mára elavult. Az ott traktált hülyeségek is, mint a mindenki bűnös, ennyi az egész.

Hunor Levente 2013.10.27. 13:58:33

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Számodra még nem, mert te ragaszkodsz hozzá. Nagyon sokaknak viszont elavult, és az számít.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 14:02:19

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: akárhogy is hiszed, de az, hogy mondjuk a rabszolgatartás elavult, az nem a rabszolgatartás hívőkön múlik, hanem az egész társadalom véleményén. az a 15 százalék templomba járó az azt mutatja, hogy a templomba járás elavult.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 14:08:15

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

tükéletesen demonstrálod a dogmatikus, fanatikus korlátolt fasz keresztényt. téged csak a tények, az érvek, a vallásodon kívül lévő dolgok nem érdekelnek, tökéletesen bezárod magad a kis dogmatikus világba.

téged nem érdekel a középkori inkvizíció világa, az érdekel, mit hiszel tanításnak. téged nem érdekel a társadalom véleménye a templomba járásról. téged az érdekel, hogy aki templomba jár, aszerint nem elavult. ja. nagy érv.

körbenforgó, zárt, dogmatikus korlátolt hülye fasz vagy.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 14:09:18

@Brendel Mátyás:

Nem, egyszerűen csak csökkent az érdeklődés. Ami nem számít. Tudtuk, hogy így lesz.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 14:10:05

@Brendel Mátyás:

A "társadalom" ne járjon templomba, ha nem akar, de a véleménye érdektelen.

Hunor Levente 2013.10.27. 14:16:16

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Speciel én is a templomba nem járó katolikusok közé tartozom, ennyiből számít, amúgy nem. A tömegek viselkedése számít.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 14:19:21

@Hunor Levente:

Számít, de kérdés miben számít. Ha a társadalom vallásosságát vizsgáljuk, akkor nyilván számít. De ha a keresztény tanítás igazát, akkor nem számít.

Hunor Levente 2013.10.27. 15:08:44

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: A társadalom vallásosságának mértéke lényeges. Ilyen értelemben a templomba járás elavult.

Másrészt, ahogyan mondod, a tanítás igazsága nem a keresztények számától függ. De azon a téren talán még rosszabb a helyzet. Mert amikor a sok cáfolt, valótlan dolog mellett a tanítás szempontjából elég jónak látszik a helyzet, valójában ott is rossz: pl. a tanításnak egyik fő része Jézus feltámadása, amely vagy megtörtént vagy nem. Nem tudod, hogy igaz-e. Mindenesetre a történészek nem fogadják el történelmi tényként, ez mellettünk, szkeptikusok mellett szól.
A keresztény tanítás igazát semmi, de semmi nem támasztja alá, az a baj. Bizonyíték nélkül nem tekinthetjük igaznak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 15:37:58

@Brendel Mátyás:

Nem feltétlenül. S a szó nem feltétlenül negatív egyébként. Lásd a zenében ezt.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 15:38:06

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"De ha a keresztény tanítás igazát, akkor nem számít. "

a logikát és az empíriát nem tudjátok magatok mellett lassan a többséget sem. semmi nincs a kezedben a keresztény tanítás igazsága mellett

Hunor Levente 2013.10.27. 15:39:48

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ezen a blogon is olvashattál cáfolatokat. Ha semmit se fogadsz el, semmit se kell szó szerint érteni, minden metafora ami éppen cáfolt, akkor nem tudom miféle cáfolat lenne neked jó.

Fordítva mi a helyzet. Szerinted milyen tanítások igazolódtak be, van-e ilyen?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 15:42:27

@Brendel Mátyás:

Neveznéd mondjuk Bachot elavultnak? Nem, mert a szó így elsősorban negatív képzetet kelt. Azt mondanád inkább: ma nem divatos. Ha ugyanezt mondod a kereszténységre, semmi gond.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 15:43:34

@Brendel Mátyás:

Ez a tanítás akkor érezhető át, ha hittel közelítesz felé. Hit nélkül bizonyítatlan állítások halmaza, de ezt én sem tagadom.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 15:44:32

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ezzel elismerted, hogy a kereszténység csupán egy divathullám volt, semmi több. csupán ízlés kérdése, csupán szórakozás, semmi köze az igazsághoz.

nagyon tökön szúrtad már megint magad.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 15:45:10

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Ez a tanítás akkor érezhető át, ha hittel közelítesz felé."

úgy a paranoia is átérezhető

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 15:45:19

@Hunor Levente:

Beigazolódott a lényeg, az, hogy a tanítás tartós és sokaknak lelki élelem ma is 2000 év elmúltával. Ezen kívül sok alapelvet még ateisták is el szoktak fogadni, pl. a szeretet keresztény értelmezésének hasznosságát.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 15:46:18

@Brendel Mátyás:

Azt ismerem el: a mai ateista-szekuláris Európában egyre kevésbé divat, mert a korszellem ellen megy.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.10.27. 16:29:10

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

1) ha a kereszténység csak divatjelenség volt, akkor lassan megdöglik, ennyi

2) ha több, akkor elbasztad a hasonlatodat, te hülye

Trónkövetelő 2013.11.02. 17:04:26

Itt némi zavar van. Kicsit könnyen átlendülsz azon, hogy az eszközök az egyházi vagy a világi igazságszolgáltatásban voltak-e használatban. Az inkvizíciót belekeverni meg aztán végképp vagy tájékozatlanságra, vagy erős rosszindulatra vall. A középkorban nem minden állam volt "egyházállam", te jó ég, ezt honnan vetted... Az nem tűnt fel, hogy az egyes államok élén királyok voltak, nem papok, az Egyházi Állam kivételével? Voltak ugyan a jogi partikularizmusnak köszönhetően olyan területek, városok, amelyben egy-egy püspök, érsek, apát joghatósága érvényesült, de ez sem jelentett minden vasárnap boszorkányégetést a főtéren. A földesúri, városi, vagy éppen királyi joghatóság alatt álló területeken ugyanilyen jellegű büntetések érvényesültek. Sőt, mivel a templom maga az egyház joghatósága alá tartozott, ezért, ha egy bűnöző a templomba menekült (refugium), nem lehetett egyből az első fára felkötni, hanem az ügyét ki kellett vizsgálni, az egyház által, azaz nem valami írástudatlan pribékek döntöttek róla, hanem tanult, a jogot ismerő egyházi személyek. Az erényöv pedig egy mítosz, a manapság fellelhető erényövek hamisítványok, ha valakit érdekel:
sotetkozepkor.blog.hu/2010/02/18/1_az_erenyov
A rossz zenészek kalodájának meg mi köze van az egyházhoz és a valláshoz? A bemutatott szerkezetek általában olyan cselekményekért való büntetés eszközei, amelyeket a mai napig a jogalkotó és egyben a közerkölcs büntetendőnek tart, csak a büntetés módja változott.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 17:19:04

@Trónkövetelő:

1) az "egyházállam" kicsit ironikus túlzás volt, de a valóság se volt smafu

2) "A bemutatott szerkezetek általában olyan cselekményekért való büntetés eszközei, amelyeket a mai napig a jogalkotó és egyben a közerkölcs büntetendőnek tart"

no látod, pont ezért van a postban a trombita, te fasz! de még számos más dolog is van, ami ma már nem büntetendő.

3) "csak a büntetés módja változott"

ami mondjuk nem mellékes.

4) az erényövből lehet, hogy volt hamisítvány, de, hogy mindegyik az lett volna, az azért eléggé elvakult nézet

en.wikipedia.org/wiki/Chastity_belt

és végül, nem látod te a fától az erdőt. kötözködhetsz itt orrba-szájba, ettől még a sötét középkor nem lesz nem sötét.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 17:22:02

@Trónkövetelő:

aki Rabelais nevét nem bírja leírni, és nem tudja, hogy a felvilágosodás előtt élt, az ne okoskodjon!

Trónkövetelő 2013.11.02. 18:12:23

@Brendel Mátyás:
Hát így nem nagyon fogunk dűlőre jutni...
Szerinted ennek az egész kiállításnak mi köze van/volt az egyházhoz/a valláshoz? Szerintem semmi, az egy szál "nehezített" rózsafüzért leszámítva.
Láthatóan még az olyan alapvető fogalmakkal sem vagy tisztában, mint "államegyház" vagy "egyházállam", vagy éppen mi volt az inkvizíció szerepe az európai jogfejlődésben, így azért nehéz veled kommunikálni...
Ismételgetsz néhány toposzt, hogy sötét középkor, máglyák, inkvizíció, papok, kínzás, ennek nincs semmi értelme, Chubakka az Endoron.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 18:53:46

@Trónkövetelő:

"Szerinted ennek az egész kiállításnak mi köze van/volt az egyházhoz/a valláshoz? Szerintem semmi"

szerintem meg volt köze. a kiállított tárgyak, kínzóeszközök, büntető eszközök egy része az inkvizíció használatában voltak. a polgári törvényeket, erkölcsöt pedig szintén a vallás határozta meg. ha ez neked semmi, akkor csináld újra a matek érettségit, te hülye!

"Láthatóan még az olyan alapvető fogalmakkal sem vagy tisztában, mint "államegyház" vagy "egyházállam", vagy éppen mi volt az inkvizíció szerepe az európai jogfejlődésben, így azért nehéz veled kommunikálni..."

minimum két szakkönyvet olvastam erről. te miből gondolod, hogy leugathatod az embereket?! honnan van ekkora pofád?!

"Ismételgetsz néhány toposzt, hogy sötét középkor, máglyák, inkvizíció, papok, kínzás, ennek nincs semmi értelme "

ebből melyik nem létezett, te húgyagyú?!

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 18:55:12

@Trónkövetelő:

" középkor, máglyák, inkvizíció, papok, kínzás"

úgy nehéz lesz vitázni, hogy te azzal kezded, ezek nem is léteztek. kisegítőiskolai nevelést nem vállalok. read a book!

Trónkövetelő 2013.11.02. 19:23:45

@Brendel Mátyás:
Nem tudom, hogyan sikerült kiolvasnod a hozzászólásomból, hogy szerintem a középkorban nem voltak máglyák, inkvizíció, papok, kínzás.
A kiállított tárgyak igen csekély eséllyel lehettek az inkvizíció használatában, az annál "exkluzívabb" körben működött.
Az pedig miért baj, hogy a jogra befolyással volt az akkori idők erkölcse? Ez lenne a jog egyik funkciója. Akkor szerinted az egész akkori társadalom elítélendő, mert keresztények voltak, illetve az egész kereszténység, mint olyan, elítélendő? Az egy dolog, hogy te ateista vagy, de egy egész civilizációt elítélni a vallása miatt már egy másik dolog.
A középkor sötétségét viszont bevallom, tagadom, termékeny és értékes korszaka volt a nyugati civilizációnak, már csak azért is, mert a Krisztusi Kegyelem fénye világította be :D
A személyeskedésednek pedig, nem, csak azért sem ülök fel.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 19:46:07

@Trónkövetelő:

"Nem tudom, hogyan sikerült kiolvasnod a hozzászólásomból, hogy szerintem a középkorban nem voltak máglyák, inkvizíció, papok, kínzás."

no, ha léteztek, akkor sehogy sem lehet hiba emlegetni őket, ugyebár. de azért te képes voltál ezt kritizálni.

"A kiállított tárgyak igen csekély eséllyel lehettek az inkvizíció használatában, az annál "exkluzívabb" körben működött."

Ezt nem egészen értem, és a logikáját sem értem.

"Az pedig miért baj, hogy a jogra befolyással volt az akkori idők erkölcse?"

az nem baj. a baj az, hogy a vallás volt befolyással az akkori korok erkölcsére. elég lassú a felfogásod, te hülye.

" az egész kereszténység, mint olyan, elítélendő?"

most tényleg meglepődsz, hogy az a válaszom, hogy igen?! ennyire hülye vagy?!

" Az egy dolog, hogy te ateista vagy, de egy egész civilizációt elítélni a vallása miatt már egy másik dolog."

a civilizációt nem. a vallást igen. a "kereszténység" kérdésedet a vallásra értelmeztem.

"A középkor sötétségét viszont bevallom, tagadom"

ismerem ezt a toposzt.

" termékeny és értékes korszaka volt a nyugati civilizációnak, már csak azért is, mert a Krisztusi Kegyelem fénye világította be :D"

ja, az más, most meggyőztél. ez lehengerlő érv volt.:)

"A személyeskedésednek pedig, nem, csak azért sem ülök fel. "

a személyeskedést azért kapod, mert hülye vagy, nagy a pofád, és nem is igen tudsz sokat, mert amit eddig előadtál, az nem arról tanúskodik, hogy te tudsz valamit, és ezért jöttél kritizálni. kurvára semmit nem tudsz, eddig semmi újat nem mondtál. a szokásos hülyeséget viszont igen.

Trónkövetelő 2013.11.02. 19:47:36

@Brendel Mátyás:
Az általam belinkelt blogbejegyzésnek nem én vagyok a szerzője, ne bántsd szegényt...

Trónkövetelő 2013.11.02. 19:50:21

@Brendel Mátyás:
Szóval akkor a halál után csak tepsi van és sárga föld.
Én itt abbahagytam.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.02. 20:10:34

@Trónkövetelő: elfogytak az érveid, és most ugrottál egy nagyot. nem ez volt a téma. terelsz. oszt csodálkozol, ha elküldelek a kurva anyádba.

lenoardo999 2013.11.03. 17:45:11

A középkor éppen úgy mint az újkor az eredendő bűn következménye. Mi csodálkoznivaló van rajta? Hogy a világ Isten megváltása nélkül ilyen szörnyű? Nem csoda, hiszen maga az evolúció az ami a bűnbeeséskor az eredendő bűn következménye lett. Csak a megváltás hozhat békét az evolúciós harcban!

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.11.03. 18:12:43

@lenoardo999:

"maga az evolúció az ami a bűnbeeséskor az eredendő bűn következménye lett. Csak a megváltás hozhat békét az evolúciós harcban! "

figyusz, elmezakkant, ha elismered az evolúciót, akkor tudod, hogy nem volt eredendő bűnbeesés, pláne nem az elején. nem volt Ádám és Éva az evolúció előtt.

Koós István 2013.11.03. 19:38:58

@lenoardo999:

"Nem csoda, hiszen maga az evolúció az ami a bűnbeeséskor az eredendő bűn következménye lett."

Az evolúció bizonyítja, hogy Ádám és Éva története nem igaz, sohasem léteztek a valóságban. Egy valóságban nem létező emberpár nem tud a valóságban is létező tettet elkövetni.

Ez olyan, mintha abból indulnánk ki, hogy Balassi Bálint a szokásos metaforával rózsának nevezte a szerelmét, és azt mondanánk, hogy megtaláltuk annak a rózsának a lepréselt változatát, ami Júlia volt.

Az evolúció felfedezése bizonyítja, hogy a Biblia teremtéstörténete pontosan ugyanolyan mítosz, mese, mint az, hogy Visnu köldökéből nőtt ki egy lótuszvirág, és abból lett a világ, vagy az, hogy a napot a napisten húzza végig az égen a napszekéren. Pont ugyanolyan mese mindegyik.

Miért nem vagy képes ezt felfogni?
süti beállítások módosítása