Strigák márpedig nincsenek, mondta állítólag Könyves Kálmán. Egy francia sorozattal a Katolikus Egyháznak a legnagyobb baja az, hogy kvázi azt mondja: stigmák márpedig nincsenek.
A francia France 2 csatornán a napokban kezdtek el vetíteni egy hetenkénti folytatásos sorozatot, amelynek Inquisitio (Inkvizíció) a címe. Pár epizód után a katolikusok, és konkrétan a Francia Katolikus Egyház tiltakozni kezdett, sőt, tüntetésre hívják a híveiket.
Teszik ezt úgy, hogy a France 2 csatornán nekik vasárnap délelőtt másfél órás műsoruk van, ahol nem kicsit ferdítenek el dolgokat, nem kicsit hiteltelenek, hanem másfél óráig nyomhatják a hülyeségeiket.
Különösképpen nem rendkívüli a történet, a Katolikus Egyház szokott ilyet tenni, sőt, régebben egyenesen cenzúrázott, később pedig nyomásgyakorlással cenzúrázott bizonyos könyveket, majd filmeket. Miközben a különféle vallásokat elfogultan pozitívan bemutató tonnányi műsor és film bemutatása ellen, akár közszolgálati tévében is, senki nem tiltakozik, esélye sincs érdemben tiltakozni.
Bizonyos filmek kritikája persze teljesen belefér a szalonképes emberek eszköztárába. A filmkultúrához nyilván hozzá tartozik, hogy minden filmet kritizálnak is, és dicsérnek is. Jogilag a tüntetéssel sincs semmi gond, az embereknek joguk van tüntetni, akár a leghülyébb okokból is.
De azért nem jogilag nézve a dolgot, az nem normális, hogy valaki egy neki nem tetsző film miatt tüntet. Legalábbis bizonyos egészen szélsőséges eseteket kivéve, amikor mondjuk egy filmről tényleg az valakinek a véleménye, hogy társadalmilag iszonyatosan veszélyes. Erről itt aligha lehet szó, még az egyház szemszögéből sem.
Úgyhogy felkeltette a sorozat a figyelmemet, különösen, hogy franciául van, a nyelvet úgyis gyakorolnom kell. Hát van-e jobb dolog annál, minthogy ráadásul még egy érdekesnek tűnő sorozatot nézzek meg? (Jó van, de ez egy szófordulat.:)
A sorozat első részét a France 2 weboldaláról meg lehet nézni egy az egyben. Ez nyilván kereskedelmi fogás: a pilotot kiteszik. Nézőt sokat nem vesztenek vele, inkább nyernek.
A film inkább pozitív meglepetést szerzett, ugyanis a kereskedelmi tévékben látható sorozatokhoz képest egészen normális és tartalmas. Még az olyan kosztümös, történelmi sorozatoknál is jobb szerintem, amelyek manapság divatosak lettek. Gondoljunk csak a Tudorokra.
Amennyire ezt egy nem szakértő némi vizsgálódással meg tudja állapítani, a sorozat van annyira hiteles, amennyit egy ilyen sorozattól elvárhatunk. A filmek és sorozatok eleve nem a dokumentumfilm szintű hitelességre törekednek: a rendező bizonyos ismeretlen részleteket a maga elképzelése szerint tölthet ki, bizonyos interpretálható dolgokat a maga elképzelése szerint interpretál. Ez természetes. Ma már a dokumentumfilmeket is egészen fikciószerű felvételekkel szokták "feldobni". Nagyon sok filmben a rendező explicit is torzít, és mégsem mennek ki az emberek tüntetni, legfeljebb a Wikipédia oldal alján leírják ezeket az ismert torzításokat.
Az Inquistio Avignonban játszódik, a kettős pápaság idejében. Bemutatja a politikai és hatalmi harcot, azt, hogy az egyházon belüli mozgásokban mennyire világi tényezők kaptak szerepet. Azt, hogy egészen a pápáig mennyire nem hívő, hiteltelen, egészen világi, a hatalomért színészkedő emberek vezették az egyházat. Ez úgy általában, abban a korban tényleg jellemző volt, nem ferdítés. Hogy most konkrétan az első epizódban szereplő XI. Gergely rendezett-e orgiákat, az részletkérdésnek tűnik. Ebbe belekötni nem kéne. Ha valaki járt már Avignonban, akkor tudja, nem lehetetlen a dolog.
A katolikusok leginkább abba kötöttek eddig bele, hogy Sziénai "Szent" Katalint úgy mutatták be, hogy az inkvizítor leleplezi az állítólagos csodáját. Katalin erőből beletenyerel két hegyes gyertyatartóba, mely átüti tenyerét. A stigmák azonban különösebben nem véreznek. Katalin arra hivatkozik, hogy Isten vele van, és ebből akar autoritást szerezni, hogy Gergelyt lemondassa.
Az inkvizítor, Guillermo de Barnal azonban rámutat, hogy különféle gyógynövényekkel érte el a vérkeringés csillapodását és a fájdalomcsillapítást. Katalin híres volt arról, hogy ilyen stigmái voltak.
A Katolikus Egyháztól egyébként az nem idegen, hogy az efféle "csodákat" kritikusan kezeli, mert bizony más csodákat fogadtak kritikával, és minden szent vizsgálatakor elég kritikusan számoltatják le az úgynevezett csodákat. Van, hogy elutasítanak csodának tartott dolgokat, és sokszor azért, mert ilyen földi magyarázatot találnak. A Katolikus Egyház ebben nem a tudomány módszerességével jár el, érdekeik is félreviszik, de egy ilyen eset bemutatása nem hallatlanul történelmietlen dolog.
Manapság a Katolikus Egyház olyan pozícióban sincs, hogy ha valaki nem hiszi el a csodákat, alternatív magyarázatokat akar rá adni, akkor azt cenzúrázza, börtönbe zárassa, máglyára küldje. A Katolikus Egyház kénytelen lesz elviselni, hogy lehetnek emberek más véleményen, és ezt filmben megfogalmazhatják. Nem ez az első, és nem az utolsó eset. És közel sem a legdurvább az Egyházra nézve. Őszintén szólva, most hány ember hiszi el tényleg, hogy Katalinnak valami természetfeletti stigmái voltak? Komolyan ilyen gyerekes dolgokat akar ma még mindig védeni a Katolikus Egyház? Komolyan azt gondolja, hogy egy racionális magyarázaton emberek nagy tömegei fel fognak háborodni?! Ráadásul az inkvizítor, Guillermo de Barnal szájába adják a dolgot, és a film nem zárja le teljesen azt a kérdést, hogy igaz-e a hipotézis.
A sorozatot egyébként is ajánlani tudom mindenkinek. Mint mondtam, sok kereskedelmi tévés sorozathoz képest egészen normális. Olyan erkölcsi kérdéseket is feszeget, amely hívőknek létező dilemma volt, mint például, hogy a zsidó orvosoknak tiltották keresztények kezelését, a filmben pedig két humánus zsidó orvos végszükségben ezt mégis megteszi. Vagy bemutatják, hogy a középkorban a boncolás kényes, részben tiltott dolog volt, és, hogy az orvosok mégis hogyan játszották ezt ki az orvostudomány fejlődése érdekében. Ezek elsősorban pont hívők számára érdekes erkölcsi kérdések.
Azért is tudom ajánlani, mert az első epizódban legalábbis nem voltak természetfeletti dolgok. Katalin simán csal, a sorozatban szereplő boszorka csak természetgyógyász. Tehát végül is azt is mondják, hogy strigák sincsenek. Nincs semmi olyan természetfeletti dolog, amelyet más sorozatokban (ld. pl. Merlin) simán használnak a nézettség végett.
A film bemutatja még a középkort is, ha - mint mondtam - csupán olyan módbon is, ami egy ilyen sorozatba belefér. Mégis, hajlamosak az emberek megfeledkezni arról, hogy mennyire rossz volt a középkorban, például akárcsak a szülések is mennyivel veszélyesebbek voltak, mint manapság. Nem árt, ha néha az embereknek ezt a szemük elé teszik, mert keveset olvasnak, illetve amit látnak, azt komolyabban veszik. Túl sok az olyan naiv aranykor elképzelés, amelynek naivitását, ha nem is erre a korra vonatkozóan Woody Allen mutatta be kiválóan a Minuit a Paris c. filmben. Az sem feltétlenül a legmélyebb, leghitelesebb film, ez sem, de a felhozatalhoz képest egész jók azért. Remélem, jönni fog Magyarországra. Bőven elfér olyan felhozatal mellett, mint a Mentalista, a Médium, Bűbájos Boszorkák, és hasonlók. Azt tippelem, ezzel még a Katolikus Egyház is egyetértene, mert nem szeretik az ezotériát. Naná, mert konkurencia babona!
Disclaimer: a véleményem az első epizód alapján íródott. Jövőbe nem látok.